Ensimmäistä kertaa kyydissä: Tampereen ratikka on kuin Helsingin ratikat, mutta XL-kokoa ja nopea - Kotimaa | HS.fi

Ensimmäistä kertaa kyydissä: Tampereen ratikka on kuin Helsingin ratikat, mutta XL-kokoa ja nopea

Tampereen ratikan muotoiluun on piilotettu hauskoja pieniä yksityiskohtia matkustajan löydettäväksi.

Tampereen ratikassa on suuret ikkunat, joita reunustavat sanajonot.­

20.1. 16:32

Tuntuu kuin olisi Helsingissä tai jossakin muussa eurooppalaisessa ratikkakaupungissa.

Tampereen ratikka alkaa olla valmis, mutta ensikokemus vie ajatukset muihin kaupunkeihin.

Media pääsi keskiviikkona ensimmäistä kertaa aistimaan Tampereen uutta raitiovaunua tilaisuudessa, jossa se ajoi lähes koko reittinsä Pyynikin ja Hervannan välillä. Kyydissä oli siis ensi kertaa muita kuin liikennöintiorganisaation väkeä.

Ratikka näyttäisi olevan kiiltävä ja toimiva kokonaisuus, joka vain odottaa elokuussa alkavaa varsinaista liikennöintiään.

Kun astuu sisään, voi havaita, että se on ensinnäkin iso. Jos on tottunut Helsingin raitiovaunuihin, Tampereella voi kokea niiden XL-version. Se ei tuoksu kuten uusi auto, vaan niin kuin vaikka uusi vene tai matkailuauto.

Penkit on päällystetty vaalealla puusävyllä ja punaisella kankaalla. Sisällä on avaraa. Tampereen ratikkavaunu on pidempi ja leveämpi kuin Helsingin ratikka.­

Vaunun pituus on 37 metriä, mikä tuntuu sisälläkin.­

Pinnat hohtavat puhtautta, ja sisustuksesta pystyy aistimaan jonkinlaista skandinaavista selkeyttä, toimivuutta ja ilmavuutta. Punainen väri piristää ja sopii hyvin vaalean puun kanssa yhteen.

Vähitellen silmä löytää pieniä hauskoja yksityiskohtia. Penkkien alla hohtavat sinisinä sinisinä USB-latauspaikat, joista saa virtaa matkan aikana. Penkkien päällysteistä voi erottaa pienen ratikan, ja ikkunapieliä kiertävät erilaiset tekstit.

Kuten: Loppukesän vihreys tuoksuineen oli ympäröinyt hänet, kun hän oli poikennut lenkkipolulta sivuun kallioille katselemaan maisemaa. Ehkä matka joutuu, kun niitä hakee ja lukee marraskuisena maanantaina.

Liikkuvan ratikan kyydissä istuessa keskustassa on helppo huomata, että uusi kulkuväline kerää yhä valtavasti huomiota, vaikka se alkaa olla jo tuttu näky Tampereella. Ihmiset pysähtyvät katsomaan sitä ja nostavat kännykkäkameran ylös.

Keskustassa kyyti on rauhaisaa, pehmeää ja sulavaa. Ei tärise eikä nyi. Ero busseihin on matkustusmukavuudessa selvä, tosin ruuhkat ratikassa on vielä kaikilta kokematta.

Sitten päästään hetkeen, jossa erot Helsingin raitiolinjoihin tulevat parhaiten esiin. Ajetaan kohti Hervantaa, kun pian Kalevan Prisman jälkeen aukeaa ensimmäinen pitkä suora.

Ohjaimissa oleva liikenteenohjaaja Joona Saukkoriipi lisää vauhtia, ja pian mennään vauhdikkaasti, 70 kilometriä tunnissa. Silloin tuntuu lyhyen ohikiitävän hetken kuin olisi jossakin keskieurooppalaisessa kaupungissa matkalla lentokentältä keskustaan, vaikka oikeasti mennään Hervantaan Vackerinsiltaa 9-tien yli.

”Tämä on helppo ja mukava ajaa. En keksi mitään moitittavaa, mukavaa työtä”, Saukkoriipi sanoo.

Ensi viikolla ratikan kyytiin pääsee vajaat sata testimatkustajaa, jotka edustavat tulevia käyttäjiä. Heillä on mukanaan polkupyörä, rollaattori tai lastenvaunut.

”Testeissä on kyse siitä, että yhden ja saman vaunun, istuimen, lipunlukijalaitteen ja infotaulun pitää sopia erilaisten käyttäjien tarpeisiin”, sanoo VR:n asiakaskokemuspäällikkö Mari Siikonen. VR vastaa ratikan operoinnista.

Eri käyttäjäryhmät pääsevät testaamaan ratikkaa ensi viikolla.­

Hän uskoo, että testimatkustajien ensikokemus on wau-efekti.

”Nytkin joku sanoi heti sisään tullessaan, että onpas tämä pitkä, kun näkee toiseen päähän asti”, Siikonen sanoo. Vaunu on 37-metrinen eli pidempi kuin Helsingin raitiovaunut.

Kesään mennessä kaikkien tilattujen 19:n vaunun on määrä olla Tampereella. Varsinainen liikenne alkaa 9. elokuuta, mutta sitä ennen huhtikuussa voi jo päästä kyytiin, kun ratikka on koeliikenteessä.

Ratikat kohtaavat Turtolan ja Hallilan välillä ennen Hervantaa.­

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat