Suomi joutui lykkäämään EU:n yhteisten sääntöjen käyttöönottoa teknisten ongelmien vuoksi – vaadittu lennokkirekisteri käyttöön ensi viikolla - Kotimaa | HS.fi

Suomi joutui lykkäämään EU:n yhteisten sääntöjen käyttöönottoa teknisten ongelmien vuoksi – vaadittu lennokkirekisteri käyttöön ensi viikolla

Tammikuun alusta voimaan tulleet uudet EU-säännöt edellyttävät, että kaikki droneja eli lennokkeja lennättävät joutuvat rekisteröitymään, perehtymään laitteiden lennättämiseen ja pääsääntöisesti myös suorittamaan verkossa järjestettävän kokeen.

Miehittämättömiä ilma-aluksia koskevat yleiseurooppalaiset säädökset tulevat voimaan Suomessa.­

23.1. 2:00 | Päivitetty 23.1. 7:58

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on ottamassa käyttöön niin kutsutun dronerekisterin ensi viikolla.

Virallista päätöstä asiasta ei ole tehty, mutta tavoitteena on, että uusi rekisterisovellus avautuisi viikon alussa.

”Jos pyydettäisiin ennustamaan, niin uskaltaisin väittää, että ensi viikon alussa on raikkaita uusia uutisia odotettavissa”, sanoo tiiminvetäjä Patrik Söderström Traficomista.

”Tilanne on hyvä, positiivinen.”

Vuodenvaihteessa voimaan tulleet uudet EU-säännöt edellyttävät, että kaikki droneja eli lennokkeja lennättävät joutuvat rekisteröitymään, perehtymään laitteiden lennättämiseen ja pääsääntöisesti suorittamaan verkossa järjestettävän kokeen.

Alun perin rekisteröitymisen ja kokeen suorittamisen piti olla mahdollista jo viime vuoden lopulla, mutta Traficom ei ollut saanut dronerekisteriään vielä valmiiksi.

Traficom tiedotti joulukuun viimeisen päivän iltapäivällä, että se siirtää rekisterin käyttöönottoa ja että lennokkeja saa lennättää vanhoilla säännöillä tammikuun loppuun asti.

”Teimme poikkeuksen, että Suomessa saa lentää ilman, että on rekisteröitynyt tai suorittanut koetta, kunhan on tutustunut materiaaliin ja muuten seuraa asetuksen vaatimuksia”, kertoo Söderström.

Se, että Traficom jätti tiedottamisen viime tinkaan, aiheutti epätietoisuutta ja ärtymystä lennättäjien keskuudessa. Mistä oli kysymys?

”Se johtui siitä, että emme pystyneet takaamaan rekisterijärjestelmän teknistä luotettavuutta. Ihan viimeisen päivän aamuna tehtiin viimeisiä testejä, että jos se saataisiin auki.”

Söderströmin mukaan rekisterijärjestelmän tekninen luotettavuus ei ollut kuitenkaan sillä tasolla, että se olisi voitu avata julkiseksi.

”Otimme siihen kuukauden hengähdystauon.”

Rekisterijärjestelmä on Traficomin oma ja sen oman kehitystiimin työtä.

Traficomin rekisterin avautuminen päättää Suomessa vallinneen varsin liberaalin miehittämättömien ilma-alusten lennättämisen kauden.

Uusi EU-asetus yhdenmukaistaa Euroopan eri maiden säädökset ja samalla sääntely lisääntyy merkittävästi. Traficom on kerännyt tietoja uudesta sääntelystä Droneinfo.fi-sivustolle.

Tiukentuva sääntely tuo mukanaan säädöshimmelin, josta on ollut vaikea viestiä lennättäjille. Lainmuutokseen liittyy erilaisia lennättäjiä ja laitteita koskevia siirtymäaikoja.

Miehittämättömien ilma-aluksien toimintaa aletaan myös luokitella erilaisiin luokkiin ja alaluokkiin niiden käyttöön liittyvän riskiarvion perusteella.

Käytännössä lennättämiseen vaikuttaa ehkä eniten se, että harrastajien yleisimmin käyttämien laitteiden enimmäislentokorkeus putoaa 150 metristä 120 metriin.

Uusien sääntöjen mukaan miehittämättömän ilma-aluksen lennättämisestä vastaavan henkilön eli droneoperaattorin pitää rekisteröityä dronetoimijarekisteriin. Aiemmin vastaava ilmoitusvelvollisuus koski vain ammattilaisia.

Rekisteröintipakko koskee kaikkia kameroilla varustettuja lennokkeja. Sen ulkopuolelle jäävät vain alle 250 grammaa painavat kamerattomat tai leluiksi määritellyt laitteet.

Miehittämättömän ilma-aluksen varsinaiselle kauko-ohjaajalle tulee velvollisuus perehtyä lennättämiseen ja suorittaa verkkokoe.

Lennättämisestä vastaava droneoperaattori ja varsinainen kauko-ohjaaja eli dronepilotti voivat olla sama henkilö, mutta he voivat olla myös eri henkilöitä.

Esimerkiksi perheessä operaattorina voi olla vanhempi ja lapsi voi toimia kauko-ohjaajana.

Käytännössä useimmiten lennokin omistaja rekisteröityy verkossa operaattoriksi ja ilmoittautuu samalla verkkokokeeseen. Kokeen läpäistyään hän voi aloittaa lennättämisen.

Teoriakokeen itseopiskelumateriaali löytyy Droneinfo.fi:n nettisivuilta.

Minkälaista palvelua Traficomin verkkosivuilla on ensi viikolla odotettavissa?

”Palvelusta on odotettavissa, että henkilö tai yritys voi rekisteröityä operaattoriksi eli miehittämättömän ilma-alusjärjestelmän käyttäjäksi”, Söderström kertoo.

”Sitten siellä voi rekisteröitymisen yhteydessä ilmoittautua kauko-ohjaajan verkkoteoriakokeeseen, mikä on rekisteröitymisen yhteydessä maksutonta. Vahvasti tunnistautunut operaattori pystyy myös ilmoittamaan toisia kauko-ohjaajia teoriakokeeseen.”

Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vanhemmat voivat ilmoittaa kokeeseen yli 12-vuotiaat lapsensa, jotka voivat toimia kauko-ohjaajina.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat