Uudet rajoitukset syventävät Viking Linen ja Tallink Siljan ahdinkoa: ”Nyt tilanne on kärjistynyt” - Kotimaa | HS.fi

Uudet rajoitukset syventävät Viking Linen ja Tallink Siljan ahdinkoa: ”Nyt tilanne on kärjistynyt”

Työmatkalaisten osuus yhtiöiden matkustajamäärästä on pieni. Taloudellisesta ahdingosta kärsivät Viking Line ja Tallink Silja toivovat, että rajoitukset kestävät vain kuukauden.

Tallink Star -alus saapuu Helsingin Länsisatamaan sunnuntaina 17. tammikuuta.­

23.1. 10:32 | Päivitetty 23.1. 17:42

Sekä Viking Line että Tallink Silja pitävät Suomen päätöstä kiristää maahantulon rajoituksia harmillisena mutta eivät kohtalokkaana alalle.

”Olemme menettäneet kaikki muut matkustajat, ja työmatkalaisten osuus koko matkustajamäärästä on aika pieni”, Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd sanoo.

”Tietysti ikävää heidän puolestaan, jotka joutuvat tekemään päätöksen esimerkiksi työn ja perheen välillä.”

Hallitus kertoi aiemmin perjantaina, että ensi viikosta lähtien rajojen yli sallitaan vain välttämätön, esimerkiksi huoltovarmuuteen liittyvä työmatkaliikenne.

Rajoitukset tulevat voimaan keskiviikkona 27. tammikuuta ja kestävät 25. helmikuuta asti.

Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström toteaa, että varustamoiden taloudellinen tilanne on jo valmiiksi huono, eikä hallituksen uusi päätös helpota tilannetta.

Hänen mukaansa Viking Linella on vuosittain tavallisesti noin 6,4 miljoonaa matkustajaa, ja viime vuonna luku laski noin neljällä miljoonalla.

”Työmatkustajat tietysti vähenevät nyt, ja tämä tarkoittaa meille isompaa taloudellista ahdinkoa.”

”Tsemppaamme tämän kuukauden, mutta ei tämä nyt hymyilytä”, Boijer-Svahnström sanoo.

Helsinki–Tallinna-reitillä liikennöivä Viking XPRS -alus saapui Helsingin Katajanokan laituriin tammikuussa 2016.­

Molemmat yhtiöt toivovat, että rajoitukset kestävät vain kuukauden.

”Tietysti noudatamme viranomaisten määräyksiä, sitähän me olemme tähänkin asti tehneet. Totta kai toivomme, että yhteiskuntaa voitaisiin avata yhtä nopeasti kuin sitä nyt suljetaan”, Boijer-Svahnström sanoo.

”Tässä täytyy nyt katsoa eteenpäin ja yrittää uskoa valoisampaan tulevaisuuteen. Mutta välillä tuntuu, että kun otamme askeleen eteenpäin, niin pian täytyy ottaa kaksi taaksepäin.”

Lue lisää: Koronakriisi ajoi laivayhtiöt syvään kriisiin, ja nyt osa pelkää jo perinteisten Ruotsin-risteilyjen ja konferenssimatkojen kuolemaa – ”Tuleva kesä on meille elinehto”

Sisäministeriön muistion mukaan nykyinen meriliikenneyhteyksien tukiraha riittää arviolta helmikuun loppuun saakka.

Boijer-Svahnströmin mukaan uudelle tuelle on tarvetta jo ennen helmikuun loppua, kun varustamoilta vedetään rajoitusten myötä myös työmatkustajat.

”Meillä on ollut jonkin verran matkustajia, mutta nyt tilanne on kärjistynyt. Tukiraha ei tule riittämään.”

Tallink Siljan Nöjdin mukaan jää nähtäväksi, millainen taloudellinen vaikutus työmatkalaisten vähenemisellä tulee olemaan.

”Rahti on se, mikä tällä hetkellä tuo tuloja. Työmatkalaiset ovat pieni osa, mutta jos jotkut lähdöt ovat tappiollisia, niin toivomme, että niihin tulee tukea. Kovin pitkään tappiollista reittiä ei kannata ajaa”, Nöjd sanoo.

”Mutta totta kai kaikki tulo on plussaa, tuli se sitten työmatkalaisilta tai viiden tunnin risteilyn matkustajilta.”

Hallituksen päättämät uudet rajoitukset keskeyttävät muun muassa rakennusalan työvoiman liikkumisen Suomeen. Suomessa on normaalisti kymmeniätuhansia ulkomaisia rakennusalan työntekijöitä, joista valtaosa on Virosta.

Viro pyysi perjantaina, että Suomi keventäisi työvoimalle määrättyjä maahantulorajoituksia.

Myös Tallinkin virolainen toimitusjohtaja Paavo Nõgene otti rajoituksiin kantaa Twitterissä. Hän ehdotti twiitissään, että Suomessa työskentelevät virolaiset terveydenhuollon työntekijät voisivat myös keskeyttää töissä käyntinsä ja osoittaa näin solidaarisuutta rakennusalan työntekijöitä kohtaan.

”Muuten Suomen hallitus ei huomaa, että sen valinta on ruma. Ne [pääsevät maahan], joita tarvitaan, eivät muut”, Nõgene kirjoitti.

Lauantaina aamupäivällä Nõgene kommentoi asiaa lisäksi tiedotteessa.

”Suomen hallituksen tekemä päätös kiristää merkittävästi työmatkustusta Viron ja Suomen välillä on käsittämätön ja ristiriidassa EU:n kansalaisten vapaan liikkuvuuden periaatteen kanssa. Viruksen leviämisen ehkäisemiseksi on tehtävä toimenpiteitä, mutta toimenpiteiden vaikutuksia on myös pohdittava perusteellisesti ja niiden on oltava tasapainossa, oikeassa suhteessa ja oikeutettuja”, hän sanoi tiedotteen mukaan.

”Suomen hallituksen päätös valita ne työntekijät, joiden sallitaan jatkaa työskentelyä Suomessa ja ne, joiden ei sallita, jättää vaikutelman, että on olemassa ammatteja, joita ei arvosteta yhtä paljon. Toivoisin Suomen hallituksen harkitsevan päätöstään uudelleen ja mahdollistamaan myös niiden työmatkalaisten pääsyn Suomeen, joilla on tuore negatiivinen testitulos ammatista riippumatta”, Nõgene sanoi.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat