Helsingin Sanomat tavoittaa viikoittain yli 2,1 miljoonaa suomalaista, on Suomen suurin maksullinen uutismedia - Kotimaa | HS.fi

Helsingin Sanomat tavoittaa viikoittain yli 2,1 miljoonaa suomalaista, on Suomen suurin maksullinen uutismedia

Koronavuosi lisäsi vahvasti laadukkaan ja luotettavan journalismin kysyntää. HS on Suomen suurin tilattava uutismedia.

27.1. 18:35

Helsingin Sanomat tavoittaa eri kanavissaan viikoittain yli 2,1 miljoonaa suomalaista, käy ilmi tuoreesta Kansallisesta mediatutkimuksesta.

Painettua Helsingin Sanomia tai sitä vastaavaa digitaalista näköislehteä luki viime vuonna päivittäin keskimäärin 721 000 lukijaa. HS:n Kuukausiliite kasvatti lukijamääräänsä 887 000 lukijaan. HS Viikkoa lukee edelleen lähes 190 000 suomalaista. Helsingin Sanomien toimittama Tiede-lehti kasvatti koronavuonna lukijamääräänsä, joka on nyt 279 000.

Koronatilanne lisäsi vahvasti HS:n verkkosivujen käyttöä. Sekä painetun lehden että digitilausten suosio on niin ikään kehittynyt suotuisasti.

”On selvästi nähtävissä, että laadukkaan faktaperusteisen journalismin kysyntä on kasvussa. Niin koronapandemia kuin Yhdysvaltain presidentinvaalitkin lisäsivät luotettavan tiedon tarvetta. Se loi journalismille kysyntäpiikin, johon selvästi pystyimme vastaamaan”, kertoo HS:n vastaava päätoimittaja Kaius Niemi.

HS.fi-palvelussa kirjattiin päättyneen vuoden aikana useita ennätysviikkoja. Lehti avasi suuren osan kansalaisten tiedontarpeen kannalta olennaisista koronasisällöistä myös ei-tilaajien luettavaksi.

Helsingin Sanomien päivittyvää uutisseurantaa koronaviruksesta luettiin vuoden mittaan yhteensä yli 63 miljoonaa kertaa.

Seurantajuttu, jossa kerrotaan viimeiset tiedot viruksesta ja sen vaikutuksista, aloitettiin torstaina 12. maaliskuuta. Tuolloin koronavirusseurantaa luettiin enimmillään yli kolme miljoonaa kertaa viikossa, ja senkin jälkeen se on ollut HS:n luetuimpien juttujen joukossa päivästä ja viikosta toiseen.

”Uutistiedon kysynnän kasvu on tuonut koko HS:n laajalle sisältökokonaisuudelle uutta yleisöä, mikä näkyy pysyvänä lukijamäärien kasvuna ja hyvänä tilausmyynnin vetona”, Niemi arvioi.

HS:n kokonaistilausmäärä on kasvanut usean vuoden ajan. Syksyllä tilaajien määrä kasvoi ensi kertaa seitsemään vuoteen yli 400 000 tilaajan rajan. Tilauksista jo kolmannes on puhtaasti digitaalisia tilauksia.

Syksyllä HS alkoi julkaista aivan uutta lapsille tarkoitettua sanomalehteä. Lasten uutiset -viikkolehden tilausten määrä on ylittänyt rohkeimmatkin odotukset.

Helsingin Sanomat on selvästi Suomen suurin maksullinen, tilattava uutismedia. Eniten lukijoita tavoittavat edelleen Ilta-Sanomat ja Iltalehti runsaalla kolmella miljoonalla lukijallaan. Ilta-Sanomien kokonaistavoittavuus oli viime vuonna 3,15 miljoonaa lukijaa.

Sanoma Media Finlandin julkaisemista lehdistä Aamulehti kasvatti painetun lehden ja näköislehden yhteenlaskettua lukijamääräänsä 234 000:een. Viikoittainen kokonaistavoittavuus on 682 000 suomalaista. Porissa ilmestyvä Satakunnan Kansa tavoittaa viikossa 254 000 lukijaa.

Mittaustavan muutoksen vuoksi kokonaistavoittavuusluvut eivät ole vertailukelpoisia edellisvuosien tulosten kanssa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat