Postin vastaus ministerin selvitys­pyyntöön: lähes sata prosenttia perus­jakelusta jaettiin viime vuonna lain edellyttämässä ajassa - Kotimaa | HS.fi

Postin vastaus ministerin selvitys­pyyntöön: lähes sata prosenttia perus­jakelusta jaettiin viime vuonna lain edellyttämässä ajassa

Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen vaati viime viikolla selvitystä Postin laadusta ja luotettavuudesta. Syynä pyyntöön oli Kansallisarkiston päätös luopua Postin jakelupalveluista.

Postin kyltti Helsingin Pääpostissa 11. joulukuuta 2019.­

12.4. 17:17

Posti kertoo, että sen jakelun laatu on pysynyt hyvällä tasolla alan murroksesta huolimatta.

”Vuonna 2020 Postin perusjakelussa 99,5 prosenttia lähetyksistä jaettiin talouksiin oikea-aikaisesti”, kirjoittaa Postin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto Valtioneuvoston kanslialle ja Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppuraiselle (sd) osoitetussa selvityksessä.

Tuppurainen vaati viime viikolla selvitystä Postin laadusta ja luotettavuudesta.

Selvityspyynnön taustalla on tapaus, jossa Kansallisarkisto päätti luopua Postin kuljetuspalveluiden käytöstä kaukolainoissa. Kansallisarkiston mukaan syynä luopumiseen ovat aineistojen katoaminen sekä vakavat häiriötilanteet kaukolainoissa.

Lue lisää: Posti hukkasi Kansallisarkiston kuljetuksen kuukausiksi, ministeri pyysi selvitystä – Lähetyksen osoitekortti oli Postin mukaan ”päässyt repeytymään”

Kuusisto kertoo selvityksessä, että Posti on tunnistanut Kansallisarkiston lähetyksissä tänä vuonna kaksi vakavaa häiriötilannetta.

”Molemmista tapauksista aiheutui viivästymisiä ja haittaa Kansallisarkistolle. Lähetykset on luovutettu Kansallisarkistolle välittömästi, kun ne on Postin tiloista paikallistettu”, Kuusisto kirjoittaa selvityksessä.

Kuusiston mukaan Posti on aloittanut korjaustoimenpiteet havaittuihin virheisiin liittyen, jotta vastaavaa ei enää tapahdu. Lisäksi Posti ”käy läpi sisäisiä ohjeitaan liittyen kadonneiksi ilmoitettujen lähetysten paikallistamiseen”.

Selvityksessä kerrotaan, että Posti jakoi vuonna 2020 päivittäin keskimäärin noin 3,5 miljoonaa kirjettä, lehteä ja pakettia.

Tuoreessa vuosivalvontaraportissaan Posti toteaa, että yleispalvelun kirjeiden kulkunopeus oli parempi kuin postilaissa säädetty tasovaatimus.

Kirjeistä yleispalveluun lukeutuvat vain ne, jotka on maksettu postimerkillä.

Postilain mukaan kotimaan kirjeistä puolet täytyy olla perillä neljäntenä arkipäivänä jättöpäivä mukaan lukien. Viidentenä arkipäivänä perillä täytyy olla 97 prosenttia kotimaan kirjeistä.

Vuosivalvontaraportin mukaan vuonna 2020 kotimaan kirjeistä oli perillä neljäntenä päivänä 97,6 prosenttia ja viidentenä päivänä 99,1 prosenttia.

Kuusisto muistuttaa, että Suomessa postia jakaa Postin ohella 16 muuta jakeluyritystä.

Posti saa selvityksen mukaan viikossa noin 500 jakelupalautetta, joista 10–15 prosenttia koskee muiden jakeluyritysten virheitä.

”Vuonna 2020 kuljetimme 64 miljoonaa pakettia eli keskimäärin 1,2 miljoonaa pakettia viikossa. Näistä kadonneiksi todettiin 0,00489 prosenttia”, Kuusisto kirjoittaa.

Kuusiston mukaan paketeista 90 prosenttia on perillä seuraavana päivänä. Lisäksi joka viides paketti pääkaupunkiseudulla ja Turussa toimitetaan asiakkaan noudettavaksi saman päivän aikana lähetyksen tultua Postin verkkoon.

Selvityksen mukaan myös kuluttajat ovat tyytyväisiä Postin palveluihin.

Vuonna 2020 Liikenne- ja viestintäviraston vuosittaisen kuluttajatutkimuksen mukaan neljä viidestä vastaajasta oli erittäin tyytyväinen tai tyytyväinen paketin kulkunopeuteen.

Lisäksi vastaajista 69 prosenttia oli erittäin tyytyväinen tai tyytyväinen kirjeiden ja pakettien toimitusvarmuuteen ja -luotettavuuteen.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat