Uusi turvatietovaatimus hidastaa postilähetysten tullausta ja aiheuttaa pitkiä viiveitä asiakkaille - Kotimaa | HS.fi

Uusi turvatietovaatimus hidastaa postilähetysten tullausta ja aiheuttaa pitkiä viiveitä asiakkaille

EU:n ulkopuolelta postitetuissa lähetyksissä on ollut pahoja viivästyksiä, koska tulliselvityksiä ei ole voitu tehdä.

Postipaketteja käsittelyssä Postin logistiikkakeskuksessa Vantaalla 17. joulukuuta 2019.­

16.4. 5:46

Ulkomailta Suomeen tulleissa postilähetyksissä on ollut viime aikoina pahoja ruuhkia. Perille saapumisessa on ollut Tullin mukaan ongelmia jo useita viikkoja.

Ongelma on koskenut osaa postipaketeista, jotka ovat tulleet Suomeen EU:n ulkopuolisista maista, kerrotaan Postista.

Maaliskuun puolivälissä tuli voimaan uusi EU:n turvatietovaatimus, jonka vuoksi kriteerit paketin lähtömaasta annettavista tiedoista ovat muuttuneet.

”Tämän johdosta meille saapuva tieto lähtömaista ei ole ollut kaikilta osin täydellistä. Emme ole pystyneet tekemään Tullille tarvittavaa ilmoitusta niistä lähetyksistä, joista tieto on ollut puutteellista”, sanoo Postin asiantuntija Minna Kovanen.

Näin ollen osa paketeista on ollut jumissa. Puutteellisten tietojen vuoksi myöskään pakettien vastaanottajat eivät ole päässeet tekemään osaltaan tulli-ilmoitusta. Tästä syystä pakettien tavanomaista 20 päivän säilytysaikaa on pidennetty.

Tulli on julkaissut ongelmasta sivuillaan 24.3. päivätyn tiedotteen. Postin sivuille tieto häiriötilanteesta oli lisätty keskiviikkona 14.4. STT:n yhteydenoton jälkeen.

Kovasen mukaan ei ole yhtä tiettyä maata, josta saapuvissa lähetyksissä ongelmia on ilmennyt.

”Tämä on uusi vaade EU:n ulkopuolelta saapuvien lähetysten osalta. Tietysti ne maat, joista eniten saapuu lähetyksiä – niiden osalta on tullut haasteita myös tulli-ilmoittamisessa, mutta ei voi yhtä ainoaa nimetä”, Kovanen sanoo.

Hänen mukaansa EU:n ulkopuolisista maista eniten lähetyksiä saapuu Postille Britanniasta, Yhdysvalloista ja Kiinasta.

”Tilannetta on korjattu ja korjaillaan parhaillaan. Syytä on selvitetty yhteistyössä Tullin kanssa, ja ongelma koetetaan saada ratkaistua lähipäivinä”, Kovanen kertoo.

Haastattelun jälkeen Kovanen ilmoittaa STT:lle sähköpostitse, että ongelma olisi nyt ratkaistu, minkä jälkeen hän kuitenkin tarkentaa tilannearvioinnin olevan yhä käynnissä ja toivoo pikaista ratkaisua.

Kovasen mukaan ongelman korjaaminen on edellyttänyt Postin sähköisesti saamia ennakkotietoja pakettien lähettäjämaista.

Tullin ylitarkastaja Nadja Painokallio on pahoillaan tilanteesta.

”Jos nyt ajatellaan meidän palveluamme ja asiakkaiden ongelmaa, niin se iskee tosi kovaa minuunkin. Tämä on sellainen asia, johon Tulli ei ole pystynyt teknisesti tekemään mitään parannusta tai korjausta. Tämä ei ole ollut meidän käsissämme”, Painokallio toteaa.

Hänen mukaansa ongelmat ovat kohdistuneet pitkälti Britanniasta tuleviin lähetyksiin.

”Ei voi silti kategorisesti sanoa, että ongelmat ovat olleet niissä. Tämä on osa näitä isoja uudistusasioita, joissa tietovaatimukset ketjuttuvat.”

Painokallio kertoo, että brexitin myötä tullausmääriin on tullut peräti yli 20 prosenttia lisäystä. Nettiostaminen on kasvattanut suosiotaan.

”Noin 35 000–38 000 tullausta tulee kuukaudessa henkilöasiakkailta meidän palveluumme EU:n ulkopuolisista maista kaikkiaan.”

Hän kiistää määrän kasvun sinänsä aiheuttaneen ongelmaa. Tullin palvelun suorituskyvyn pitäisi riittää siihen hyvin. Tullin verkkopalvelu uudistui helmikuussa 2020. Asiakkaan saadessa postin saapumisilmoituksen paketistaan hän voi tehdä tulli-ilmoituksen netissä tai antaa sen halutessaan tehtäväksi Postille.

Postia ja Tullia odottaa vielä toinen massiivinen uudistus. Heinäkuussa astuu voimaan EU-direktiivi, jonka mukaan kaikki EU:n ulkopuolelta toimitettavat verkkokauppaostokset on tullattava. Tällä hetkellä 22 euroa tai vähemmän maksaneet EU:n ulkopuoliset verkkokauppaostokset eivät ole tullauksen piirissä.

Valtaosa tämänhetkisestä EU:n ulkopuolisesta tavaravirrasta on alle 22 euron arvoisia.

Millä mielellä Tullin Painokallio odottaa muutosta?

”Itse asiassa, jos jotain hyvää haluaa nähdä tässä vallinneessa tilanteessa, valmistautumisen kannalta on hyvä, että se tuli tässä vaiheessa ennen kuin massat lähtevät nousuun”, toteaa Painokallio.

Sekä Kovasen että Painokallion mielestä Postin ja Tullin yhteistyö toimii hyvin ja molemmat painottavat, että ohimenevät ongelmat korjautuvat.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat