Asiantuntija Espoon suojatieturmasta: Vihreät valot synnyttävät tunteen siitä, ettei tarvitse väistää ketään - Kotimaa | HS.fi

Asiantuntija Espoon suojatieturmasta: Vihreät valot synnyttävät tunteen siitä, ettei tarvitse väistää ketään

Kuorma-autoilijat tuomittiin aiemmissa samanlaisissa tapauksissa lyhyeen ehdolliseen vankeuteen tai sakkoihin.

17.4. 14:59

Espoon perjantainen suojatieturma nosti taas esiin kysymyksen, miksi liikenteessä voi edelleen syntyä vaarallinen tilanne, jossa oikealle kääntyvälle autoilijalle ja suojatietä kulkevalle ihmiselle palaa molemmille vihreä valo.

Tapaus sai ihmiset pohtimaan keinoja ja ratkaisuja, joilla turvallisuutta parannettaisiin.

Ongelma ei ole uusi. Vastaavia tapauksia on useita.

Edellisen kerran aihe nousi laajempaan keskusteluun loppukesästä 2015, kun Helsingin Töölössä ja Tampereen Pyynikillä sattui viikon sisään samankaltaiset onnettomuudet, joissa molemmissa kuoli alakouluikäinen, pyörällä ajanut tai jalan kulkenut lapsi jäätyään oikealle vihreillä kääntyneen kuorma-auton alle.

Perjantaina Espoon Lähderannassa koettiin taas lähes identtinen onnettomuus, jossa lapsi kuoli suojatiellä.

Poliisin mukaan kuorma-auton kuljettaja ja alakouluikäinen pyörällä kulkenut lapsi olivat kulkeneet samaan suuntaan, ja molemmille oli palanut vihreä valo. Kuorma-auton kuljettaja kääntyi vihreiden valojen aikana, mutta ei havainnut lasta.

Samaa kertoivat oikeussalissa viitisen vuotta sitten aiempien tapausten kuorma-autoilijat. Töölön tapauksessa kuorma-autoilija sai kolme kuukautta ehdollista vankeutta, Pyynikin tapauksessa tuli 80 päiväsakkoa.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen muistuttaa olennaisesta, samanaikaisiin vihreisiin valoihin liittyvästä seikasta.

”Vihreät valot luovat ikään kuin virheellisen tunteen siitä, että ei tarvitse väistää. Mutta vihreiden aikanakin on tilanteita, joissa pitää väistää esimerkiksi pyöräilijöitä ja jalankulkijoita”, Valtonen sanoo.

Ongelmaa ratkoo hänen mukaansa myös autoteollisuus, joka tutkii mahdollisuuksia varustaa varsinkin raskaita ajoneuvoja erilaisilla kameroilla ja tutkasensoreilla, jotka varoittaisivat muusta liikenteestä ja poistaisivat näkökentän kuolleen kulman ongelmaa. Mutta niiden yleistymistä saadaan odotella vielä vuosia.

Yksi helpompi tapa ratkaista ongelmaa on hänen mukaansa ajastaa valoja uudelleen niin, että suojatielle palaa vihreä hieman aiemmin. Tätä myös Suomessa käytetään esimerkiksi koulujen läheisyydessä.

Toinen, suoraviivainen ratkaisu puolestaan olisi liikennevalojen ohjelmoiminen niin, että niissä ei koskaan tulisi samanaikaisten vihreiden tilannetta, mutta siinä on omat ongelmansa.

”Tätä joskus ehdotetaan, mutta se johtaisi niin pitkiin odotusaikoihin, että liikenteen sujuvuus kärsisi. Se johtaisi myös siihen, että punaisia ei enää noudatettaisi”, Valtonen sanoo.

Espoon onnettomuusuutisen kommenttipalstalla nousi esiin monia asenteisiin liittyviä ja teknisiä ratkaisuja. Lukija esimerkiksi ehdotti, että risteysalueen suojatien pitäisi olla kauempana risteyksestä, mikä antaisi osapuolille enemmän aikaa nähdä toisensa.

HS keräsi turvallisuusideoita myös edellisten tapausten jälkeen. Tuolloinkin lukijat ehdottivat esimerkiksi kameraa ja näyttöruutua kuorma-auton kuolleen kulman ongelmaan.

Yksi ehdotus oli se, että autoilijan tulisi pysähtyä suojatien eteen ja varmistua, ettei kukaan tule eteen. Toinen oli se, että autoilijan vihreä olisi vilkkuva, jolloin hän tietäisi, että jalankulkijoillekin olisi vihreä valo.

Kolmas ehdotus tuli Hollannista. Siellä kääntyviä autoilijoita varoitetaan erillisellä varoitusvalolla, jossa on suojatien kuva. Se alkaa välkkyä juuri ennen kuin valo muuttuu autoilijoille vihreäksi.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat