Lähijunien asiakas­palvelu uudistuu, jatkossa lippu tarkastetaan entistä useammin - Kotimaa | HS.fi

Lähijunien asiakas­palvelu uudistuu, jatkossa lippu tarkastetaan entistä useammin

Lähijunissa siirrytään malliin, jossa junissa kiertää sekä lippuja tarkastavia että palveluun erikoistuneita konduktöörejä.

VR ja HSL uudistavat lähijunaliikenteen asiakaspalvelua. Henkilökunnan lisäämisellä pyritään muun muassa parantamaan matkustajien turvallisuudentunnetta.­

27.4. 14:40

Lähijunilla matkustava kohtaa konduktöörin junissa entistä useammin. VR ja Helsingin seudun liikenne (HSL) ottavat tästä viikosta alkaen käyttöön uuden konduktöörien palvelumallin, jonka tavoitteena on lisätä henkilökunnan näkyvyyttä lähijunissa, kertoo VR Group tiedotteessaan.

Jatkossa lähijunissa kulkee sekä palvelu- että lippukonduktöörejä. Palvelukonduktöörien tehtävä on opastaa ja auttaa matkustajia esimerkiksi jatkoyhteyden selvittämisessä.

Lippukonduktöörit taas tarkistavat pareittain matkustajien lippuja sekä matkustusoikeuksia. Palvelun parantamisen lisäksi VR kertoo uudistuksen pyrkivän vähentämään liputta matkustamista.

Uusi palvelumalli on kehitetty asiakkaiden toiveiden pohjalta. Junien lisäksi henkilökuntaa tulee näkymään jatkossa enemmän myös laitureilla. Erityisesti konduktöörien laiturityöskentelyä lisätään lentoasemalla ja Helsingin päärautatieasemalla.

HSL:n tekemien tutkimusten mukaan henkilökunnan läsnäolo junissa ja laitureilla lisää matkustajien turvallisuuden tunnetta.

Lähiliikennekonduktöörit ovat käyneet lisäkoulutuksena järjestyksen­valvoja­koulutuksen. Tämän lisäksi konduktöörien työnkuvaan tulee jatkossa kuulumaan junan kunnon ja siisteyden entistä huolellisempi tarkkailu.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat