OAJ kritisoi Opetushallituksen ohjeistuksia oppilaiden erityisestä tuesta, järjestö valmistelee kantelua eduskunnan oikeusasiamiehelle - Kotimaa | HS.fi

OAJ kritisoi Opetus­hallituksen ohjeistuksia oppilaiden erityisestä tuesta, järjestö valmistelee kantelua edus­kunnan oikeus­asia­miehelle

Opetusalan ammattijärjestön mukaan kaikkein lasten oikeus saada erityisopetusta ei aina toteudu kaikissa kunnissa.

Erityisen tuen piirissä on noin kahdeksan prosenttia oppilaista esimerkiksi fyysisen tai henkisen rajoitteen takia.

12.5. 10:39

Opetusalan ammattijärjestö OAJ kritisoi Opetushallituksen ohjeistuksia erityisen tuen järjestämisestä. OAJ pitää ohjeistuksia puutteellisina ja valmistelee asiasta kantelua eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Asiasta kertoi koulutusjohtaja Heljä Misukka OAJ:n oppimisen tukea koskevassa verkkoseminaarissa keskiviikkona.

Kantelu koskee erityisen tuen oppilaiden oikeutta saada erityisopetusta ja sitä, kuka on kelpoinen tätä opetusta antamaan. Tämä oikeus ei OAJ:n näkemyksen mukaan toteudu kaikissa kunnissa.

OAJ:n mukaan erityisen tuen oppilaan kuuluisi saada erityisopetusta, jonka antamiseen olisi kelvollinen vain erityisopettaja.

Misukan mukaan Opetushallitus ohjeistaa asiasta kuitenkin opetuksen järjestäjiä toisin. Sen seurauksena moni oppilas, jolla on erityisopetukseen lainmukainen oikeus, jää sitä ilman.

”Kun oppimiseen ei saa tarvittavaa tukea, siitä ei kärsi vain yksittäinen lapsi vaan koko kouluyhteisö”, Misukka sanoi.

Oppimisen tuen lainsäädäntö on ollut voimassa kymmenen vuotta. Oppimisen tuki on laissa jaettu kolmeen tasoon: yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen.

Yleinen tuki kuuluu kaikille oppilaille ja siihen sisältyy muun muassa tukiopetus. Tehostettu tuki voi olla esimerkiksi lisäapua lukemiseen.

Noin joka viides oppilas saa jotain tukea oppimiseensa. Erityisen tuen piirissä on noin kahdeksan prosenttia oppilaista esimerkiksi fyysisen tai henkisen rajoitteen takia.

Misukan mukaan lain tavoitteet olivat hyvät, mutta jo alusta alkaen toimeenpanossa ollut ongelmia. Hänen mukaansa kolmiportaisen tuen malli ei ole selkeä.

”Joka kolmas rehtori pitää epäselvänä eroa, mikä on tehostettua ja mikä erityistä tukea. Tilannetta ovat vaikeuttaneet ristiriitaiset ohjeistukset.”

OAJ:n koulutuspolitiikan päällikkö Jaakko Salo korostaa, että erityisopetus on eri asia kuin osa-aikainen erityisopetus, jota voidaan tilapäisenä tuen muotona antaa kaikille oppilaille, kaikilla tuen portailla.

”Valitettavasti on kuitenkin yleistymässä käytäntö, jossa erityisen tuen oppilaillekaan ei anneta lainkaan erityiseen tukeen kuuluvaa erityisopetusta vaan ainoastaan esimerkiksi osa-aikaista erityisopetusta”, Salo kertoo.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat