Sydämenlyönnit voivat paljastaa autoissa piilottelevat salamatkustajat rajoilla – Näin Rajavartiolaitokselle tulossa olevat valvontalaitteet toimivat - Kotimaa | HS.fi

Sydämenlyönnit voivat paljastaa autoissa piilottelevat sala­matkustajat rajoilla – Näin Raja­vartio­laitokselle tulossa olevat valvonta­laitteet toimivat

Rajavartiolaitoksen käyttöön tulee 5–7 sydämenlyöntiskanneria.

Ulkomailta saapuneita autoja Vuosaaren satamassa Helsingissä heinäkuussa 2021.

16.10. 18:00 | Päivitetty 16.10. 21:30

Rajavartiolaitos on hankkimassa Suomen rajanylityspaikoille uusia sydämenlyöntiskannereita luvattomasti maahan tulevien henkilöiden paljastamiseksi.

Laitteiden tarkoituksena on paljastaa piiloutuneita tai piilotettuja henkilöitä esimerkiksi henkilöautoista, rekka-autoista, linja-autoista ja asuntoautoista. Ajoneuvot voidaan tarkastaa laitteilla ilman, että rajatarkastajien tarvitsee mennä auton sisälle tai avata sen ovia.

Rajanylityspaikoille on tarkoitus hankkia yhteensä 5–7 uutta sydämen­lyöntiskanneria. Niitä on mahdollista siirtää tarpeen mukaan paikasta toiseen.

Rajanylityspaikoilla havaitaan ajoittain yksittäisiä ajoneuvoihin piiloutuneita henkilöitä. Joissakin Euroopan maissa on löytynyt esimerkiksi rekka-auton konteista kymmeniä ihmisiä yhdellä kertaa, mutta Suomessa näin suuria tapauksia ei ole ilmennyt.

”Tapaukset ovat yksittäisiä ja harvinaisia. Kätkeytyminen on yksi tekotapa muiden joukossa pyrkiä luvattomasti Suomeen. Se ei ole ilmiönä Suomen rajoilla kovin yleinen”, sanoo Rajavartiolaitoksen esikunnan tilannekeskuksen päällikkö Mikko Lehmus.

Tulevat sydämenlyöntiskannerit toimivat niin, että tarkastettavan ajoneuvon ulkopintoihin kiinnitetään erityisen herkkiä antureita.

Antureiden on määrä havaita piilottelevien henkilöiden sydämenlyöntien aiheuttama värähtely auton rakenteista, vaikka he piilottelisivat näennäisesti liikkumatta.

Anturit välittävät tiedon mahdollisesta värähtelystä tietokoneelle. Jotkin valmistajat lupaavat nettisivuillaan tuloksen tulevan 30–60 sekunnissa.

Sydämenlyöntiskannereita on määrä käyttää pääosin Suomeen saapuvan liikenteen valvonnassa. Tarvittaessa laitteilla voidaan tarkastaa myös Suomesta lähtevää liikennettä.

Rajavartiolaitoksen mukaan skannereita ei käytetä kaikkien saapuvien autojen valvontaan, vaan käyttö keskittyy analyysin ja havaintojen perusteella yksittäisiin tilanteisiin.

Rajavartiolaitoksella on aiemminkin ollut käytössään vastaavanlaisia laitteita, mutta ne ovat vanhenemassa tai jo vanhentuneet. Aiempien laitteiden määrää Rajavartiolaitos ei paljasta taktisista syistä.

Vastaavia järjestelmiä on käytössä muissakin Euroopan maissa.

Nyt Rajavartiolaitos on hankkimassa viisi uutta sydämenlyöntiskanneria tarjouskilpailulla. Tarkoituksena on, että laitteet tulisivat käyttöön rajanylityspaikoilla ensi keväänä.

Rajavartiolaitos ilmoittaa tarjouskilpailun yhteydessä varaavansa mahdollisuuden hankkia kaksi laitetta lisää vuoden 2023 loppuun mennessä.

Rajaliikenteen valvontaa uudistetaan parhaillaan muullakin tavoin Suomessa. Tulli on ottamassa ensi keväänä käyttöön uudet läpivalaisulaitteistot itärajalla.

Imatralle tulee kokonaan uusi junien läpivalaisulaite. Tähän asti itärajan ylittäviä junia on läpivalaistu vain Vainikkalassa.

Lisäksi Vaalimaan maantieliikenteen ja Vainikkalan junaliikenteen aiemmat läpivalaisulaitteet korvataan Tullin valvontajohtaja Kari Marjamäen mukaan uusilla, nykyaikaisilla laitteistoilla.

Läpivalaisulaitteiden tarkoituksena ei ole paljastaa salamatkustajia, vaan niillä käytetään tavaraliikenteen valvontaan. Laitteilla pyritään havaitsemaan esimerkiksi huumeiden ja tupakan salakuljetuksia.

”Uudet laitteistot tehostavat Tullin tarkastustoimintaa oleellisesti. Lisääntyvien läpivalaisumäärien avulla tavaraliikennettä saadaan entistä kattavammin tarkastettua”, Marjamäki sanoo.

Junaröntgenin ottama läpivalaisukuva tavarajunan vaunusta. Vaunussa on nikkelikiveä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat