Viivoittimella suora veto Helsingin ja Tampereen väliin vai sittenkin mutkia? Suomi-rata esittää keväällä tunnin radan linjaukset - Kotimaa | HS.fi

Viivoittimella suora veto Helsingin ja Tampereen väliin vai sittenkin mutkia? Suomi-rata esittää keväällä tunnin radan linjaukset

Suora rata vaatisi merkittävän määrän tunneleita sekä siltoja yli vesistöjen ja maiden.

Tampereen rautatieasema kuvattuna vuonna 2020.

19.10.2021 2:00 | Päivitetty 19.10.2021 7:48

Jo ensi keväänä nähdään ensimmäiset karttalinjaukset siitä, missä vuosikymmenten suurin ratahanke eli Suomi-rata ehkä joskus 2030-luvulla saattaisi kulkea Helsingin ja Tampereen välisessä maastossa.

Hankeyhtiö Suomi-rata suunnittelee Helsingin ja Tampereen välistä nopeata juna­yhteyttä, jolla matkan pitäisi sujua vain tunnissa, kun se nyt on vähintään puoli tuntia enemmän.

Vaihtoehtoja Tampereen ja Riihimäen välisen yhteyden nopeuttamiseksi on pääasiassa kaksi: joko tehdään nykyistä päärataa myötäilevä ja mukaileva linjaus tai sitten vedetään täysin uutta väylää metsien ja peltojen yli, minkä etuna olisi suorempi linja ja siten nopeampi vauhti.

Pääradalla ajetaan nyt parhaimmillaan vajaata kahtasataa, suoremmalla linjalla tulevaisuudessa nopeus voisi tästä nousta pitkälti yli kahdensadan.

”Nyt teemme kahta pääsuuntaselvitystä. Toinen myötäilee päärataa, toinen on kokonaan uusi linjaus”, sanoo Suomi-radan suunnitteluyhtiön toimitusjohtaja Timo Kohtamäki.

Kun nopeudet kasvavat, myös kaarteet loivenevat. Eli mitä suorempi rata, sitä nopeammin sillä voi ajaa.

”Nykyisen pääradan suuntaisen linjauksen nopeutta rajoittaa radan geometria, ja geometrian parantaminen taajamissa on haastavaa. Kokonaan uusi linjaus sallii suunnittelussa enemmän vapausasteita ja mahdollistaa nopeamman liikennöinnin, mutta ei uuden linjan rakentaminenkaan ongelmatonta ole. Matkan varrella on taajamia, kulttuurimaisemaa, Natura-alueita ja muita luontokohteita”, hän toteaa.

Sellaiset pitää ohittaa tunneleilla sekä maa- ja vesistösilloilla. Niiden pituuksista ei vielä ole tietoa, mutta se voisi olla merkittäväkin määrä.

Vaihtoehtoja on pääasiassa kaksi: joko nykyistä päärataa myötäilevä linjaus tai sitten vedetään täysin uutta väylää metsien ja peltojen yli.

Toistaiseksi yhtiössä siis tutkitaan karttoja ja tavataan radan varren kuntien edustajia, joilla on paljon pelissä.

Hänen mukaansa aikanaan valittava ratkaisu palvelee joka tapauksessa suurta osaa suomalaisista, koska se tarjoaa nopean yhteyden ja vapauttaa kapasiteettia pääradan nykyisiltä raiteilta. Se tarkoittaa esimerkiksi tihentyneitä vuorovälejä.

”Esiselvitys on kevään aikana valmis, ja silloin esitetään mahdolliset linjaukset ja poissuljetaan vaihtoehdot, jotka eivät voi tulla kyseeseen. Vielä ei ole päätetty päätöksenteon aikataulua, vaan sekin selviää, kun työ etenee”, hän sanoo.

Joka tapauksessa tunnin juna on vielä kaukainen haave, jossa työvaiheita lasketaan vuosissa. Suunnitteluvaihe vie kymmenen vuotta, joten rakentaminen voisi alkaa vasta joskus 2030-luvulla.

Rakentamista kestäisi muutaman vuoden, ja rata olisi valmis ehkä vuosikymmenen puolivälissä.

Olennainen osa hanketta on niin sanottu Lentorata, joka tarkoittaa kaukojunien tuomista Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Se esimerkiksi lyhentäisi vartilla matkaa lentoasemalle Helsingistä.

Hankkeen hintalapun on aiemmin arvioitu olevan noin kuusi miljardia. Suunnitteluun on tarkoitus hakea EU-tukea.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat