Hovioikeus alkoi käsitellä vuoden 2018 Kuopion bussiturmaa, jossa kuoli neljä ihmistä – Käräjillä kuljettajalle tuomittiin liki kaksi vuotta ehdotonta vankeutta - Kotimaa | HS.fi

Hovioikeus alkoi käsitellä vuoden 2018 Kuopion bussi­turmaa, jossa kuoli neljä ihmistä – Käräjillä kuljettajalle tuomittiin liki kaksi vuotta ehdotonta vankeutta

70-vuotias kuljettaja valitti käräjäoikeuden tuomiosta hovioikeuteen.

Turmabussin kuljettaja (oikealla) ja hänen puolustus­asianajajansa Lasse Vartiainen Kuopion vuoden 2018 bussiturman käsittelyssä Kemin oikeustalossa tiistaina.

26.10. 17:53

Itä-Suomen hovioikeus alkoi tiistaina käsitellä elokuussa 2018 Kuopiossa tapahtunutta bussiturmaa, jossa kuoli neljä ihmistä ja loukkaantui useita.

Turma tapahtui, kun linja-auto oli kuljettamassa karaokekerhon jäseniä Ruotsin Kalixista kylpylälomalle Kuopioon. Onnettomuus sattui kello 14.38 Kuopiossa, kun linja-auto suistui moottoritien ja Kolmisopen liittymässä tieltä ja putosi sillalta rautatielle.

Viime vuoden joulukuussa Pohjois-Savon käräjäoikeus tuomitsi bussia kuljettaneen miehen vuoden ja kymmenen kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen. Oikeuden mukaan mies syyllistyi neljään törkeään kuolemantuottamukseen, kolmeentoista törkeään vamman­tuottamukseen sekä törkeään liikenne­turvallisuuden vaarantamiseen. Lisäksi hänet tuomittiin maksamaan korvauksia.

70-vuotias kuljettaja valitti käräjäoikeuden tuomiosta hovioikeuteen. Mies vaatii, että hänet tuomitaan törkeiden rikosten sijaan kyseisistä rikoksista perusmuotoisina. Lisäksi hän vaatii rangaistuksen lieventämistä sekä vakuutusyhtiölle tuomittavaksi määrättyjen korvausten hylkäämistä tai toissijaisesti niiden lieventämistä.

Käräjäoikeuden mukaan kuljettaja ajoi koko matkan holtittomasti ja laiminlöi olosuhteiden edellyttämän huolellisuuden noudattamista ja varovaisuutta. Lisäksi hän ajoi liian kovaa, tuomiossa sanottiin.

Matkustajat kertoivat pelänneensä matkan aikana ja huomauttaneensa kuljettajalle tämän ajotavasta.

Käräjäoikeuden mukaan miehen olisi pitänyt ottaa huomioon linja-auton jarrutusmatka sekä isoa joukkoa vilkkaalla tiellä kuljettaessaan varmistua turvallisuudesta ja liikennesääntöjen noudattamisesta.

Mies ei oikeudessa osannut sanoa syytä siihen, ettei ollut jarruttanut.

”Mikäli ajon aikana olisi ollut näkemäesteitä tai mikäli aurinko olisi häikäissyt syytettyä tai mikäli hänen havainnointikykynsä olisi ollut alentunut tunnekuohun vuoksi, olisi hänen sitäkin suuremmalla syyllä tullut vähentää nopeutta jarrua painamalla ja sopeuttaa vauhti turvalliselle tasolle”, käräjäoikeus totesi tuomiossaan.

Bussi suistui kaiteen läpi junaradalle.

Kuljettaja sanoi itse, ettei kokenut itseään väsyneeksi ajon aikana. Käräjäoikeuden mukaan miehen ajotapa kuitenkin osoitti, että hänen vireystilansa täytyi olla heikentynyt koko ajon ajan.

Käräjäoikeuden mukaan kuljettaja ei jarruttanut missään vaiheessa ajettuaan hidastuskaistalle. Mies ei oikeudessa osannut sanoa syytä siihen, ettei ollut jarruttanut. Hän kertoi huomanneensa kovassa vauhdissa liian myöhään edessään olevan liikenteen seisovan ja painaneensa vahingossa kaasua.

Onnettomuustutkintakeskus kertoi raportissaan vuonna 2019, ettei bussista löytynyt mitään teknistä vikaa, ei myöskään jarruista. Käräjäoikeuden tuomiossakin todettiin, ettei jarruissa ollut vikaa eikä jarrupolkimen alla estettä, joka olisi estänyt jarruttamisen.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat