Jokaisella lapsella on väliä – lapsen oikeuksien päivän kunniaksi HS jakaa kaikkiin alakouluihin Lasten uutiset -lehtiä - Kotimaa | HS.fi

Jokaisella lapsella on väliä – lapsen oikeuksien päivän kunniaksi HS jakaa kaikkiin alakouluihin Lasten uutiset -lehtiä

Lauantaina vietetään lapsen oikeuksien päivää. Sen kunniaksi Helsingin Sanomat toimittaa Suomen kaikkien alakoulujen käyttöön Lasten uutiset -sanomalehtiä. Lapsille suunnattuja lehtiä voi hyödyntää opetuksessa.

Alakoululaisia Itäkeskuksen peruskoulussa Helsingissä tammikuussa 2021.

19.11.2021 2:00

Lauantaina vietetään kansain­välistä lapsen oikeuksien päivää. Koko kuluva viikko on teemaviikko, jonka tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta etenkin lasten ja nuorten keskuudessa.

Sopimuksen ydin on siinä, että kaikki ihmisoikeudet koskevat myös lapsia, ja on meidän aikuisten tehtävä huolehtia lasten oikeuksien toteutumisesta.

Suomessakin viime kädessä valtion on aktiivisesti edistettävä lasten oikeuksia ja suojeltava lapsia toiminnalta, joka loukkaa heidän oikeuksiaan.

Lasten oikeudet on Suomessa turvattu laintasoisena nyt jo 30 vuoden ajan. Lapsen oikeuksien sopimus tuli voimaan vuonna 1991.

Lapsen oikeuksien sopimus takaa lapsille oikeuden ilmaista vapaasti mielipiteensä. Tärkeää on ymmärtää, että tämä oikeus sisältää myös vapauden hakea ja vastaanottaa tietoa.

Sopimuksessa korostetaankin erikseen tiedotusvälineiden ja kirjallisuuden merkitystä lapsen sosiaaliselle ja sivistykselliselle kehitykselle.

HelsingiN SANOMAT pyrkii omalla toiminnallaan vaikuttamaan siihen, että suomalainen yhteiskunta kykenee vastaamaan tähän aina ajankohtaiseen haasteeseen.

Tämän vuoksi toimitamme kuluvalla viikolla maan jokaiseen alakouluun HS:n Lasten uutiset -sanomalehtiä. Jokaisessa koulussa lehtiä voidaan opettajien harkinnan mukaan hyödyntää eri oppiaineiden opetuksessa.

Haluamme näin toimimalla edistää lasten tasavertaisuutta, tiedonsaantia ja lukutaitoa – pääsyä sen äärelle, mitä ajankohtaista Suomessa ja maailmassa juuri nyt tapahtuu.

Lasten oma sanomalehti voi avata oven tiedon maailmaan.

Lasten oma sanomalehti voi avata oven tiedon maailmaan.

Lasten uutiset -sanomalehti julkaistiin ensi kertaa runsas vuosi sitten elokuussa. Jo ennen tätä Helsingin Sanomissa on tehty Lasten uutisia useiden vuosien ajan, sekä osana päivittäin ilmestyvää lehteä että kaikkien katsottavissa olevien uutislähetysten merkeissä.

Työ Lasten uutisten parissa on ollut kaikin tavoin merkityksellistä ja rohkaisevaa. Tiedonjano ja oivalluksen ilo ovat vahvasti läsnä, kun yleisönä ovat lapset.

Iloksemme olemme voineet nähdä, että lasten erityiseen tiedon tarpeeseen on vastattu myös laajemmin suomalaisessa mediakentässä. Lapsille suunnattua, kehittävää ja sivistyksellistä sisällöntarjontaa on enemmän kuin aikoihin.

Lapsen oikeuksien viikon teemana on tänä vuonna lapsen oikeus hyvään kohteluun. Teemaviikon kuluessa ovat esillä muun muassa empatia, syrjimättömyys ja jokaisen lapsen oikeuksien huomioiminen. Jokaisella lapsella on väliä.

Lapsen maailma ei ole irrallaan meidän aikuisten maailmasta. Omilla valinnoillamme me vaikutamme siihen, millaisena lapsi kokee ympäröivän yhteiskunnan. Välitämme lapsille turhan helposti omat ennakkoasenteemme, huolemme ja pelkomme – myös sen, miten suhtaudumme kanssaihmisiimme.

Ja juuri tässä meillä aikuisilla on tavattoman paljon pohdittavaa. Tuntuu kuin välillä olisimme menettäneet kykymme olla luotettavia, tasapainoisia aikuisia. Etenkin sosiaalisen median keskustelufoorumeilla halu ymmärtää toisen ihmisen näkökulmaa hukkuu helposti.

Lapsen maailma ei ole irrallaan meidän aikuisten maailmasta.

Moni pyrkii ehdottomuudessaan kiistämään faktatkin, jos ne eivät satu sopimaan omaan maailmankuvaan. Erimielisyyden kärjistäminen näyttää houkuttelevammalta tavoitteelta kuin sovun tai yhteisen ymmärryksen hakeminen.

Toisen näkökulmaa kannattaa yrittää ymmärtää, vaikka sitä ei hyväksyisikään omakseen. Tätä niin lasten kuin aikuistenkin soisi tavoittelevan.

Lapsilla tulisi olla oikeus pysytellä vapaina aikuisten ennakkoluuloista, kohdata päiväkoti-, eskari- tai luokkakaverinsa lapsina ja ainutkertaisina ihmisiä – ei mihinkään viiteryhmään ennalta tyrkättyinä meinä, teinä ja noina. Arvostaa kutakin ihmistä ihmisenä.

PariNA viime vuonna korona-aika ja sen osaltaan kärjistämät yhteiskunnan kehityssuunnat ovat tuoneet haasteita elämään myös lapsen oikeuksien toteutumisen näkökulmasta.

Moni on syystäkin huolissaan koulusta instituutiona, kun opettajan tehtävä monin paikoin näyttäytyy yhä mahdottomampana.

Erilaisista lähtökohdista tulevien oppilaiden kielelliset ja muut valmiudet poikkeavat toisistaan yhä räikeämmin, ja peruskoulun alkuperäinen tavoite saatella kaikki lapset ja nuoret jotakuinkin samalle viivalle tulevaisuuden mahdollisuuksiensa suhteen murenee alta.

Tästä ajasta ei saisi tulla toisintoa 1990-luvun lamasta, jonka inhimillinen hinta lapsen oikeuksien näkökulmasta oli aivan liian kova ja yli sukupolvien ulottuva.

Lukutaito, tiedonjano ja halu ymmärtää. Niihin rohkaiseminen on lopulta avainasemassa, kun pohjustamme lastemme tietä tulevaisuuteen.

Ilman lapsen oikeuksien vaalimista ja oikeuksistaan tietoisia lapsia ei kasva aktiivisia, toisiaan arvostavia ja yhteiskuntaa eteenpäin vieviä kansalaisia.

Lapsen oikeudet ovat rikkaus ja mahdollisuus jatkaa suomalaista menestystarinaa.

Kirjoittaja on HS:n päätoimittaja.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat