Epäilyttäviä verkkokauppoja on entistä vaikeampaa tunnistaa – Asiantuntija antaa kolme vinkkiä, joiden avulla vältät huijatuksi tulemisen nettiostoksilla - Kotimaa | HS.fi

Epäilyttäviä verkko­kauppoja on entistä vaikeampaa tunnistaa – Asian­tuntija antaa kolme vinkkiä, joiden avulla vältät huijatuksi tulemisen netti­ostoksilla

Huijatuksi tulemista on helpointa estää ennakoimalla. Kilpailu- ja kuluttajavirasto saa päivittäin kuluttajilta ilmoituksia verkkokaupoista.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon kannattaa ilmoittaa epäilyttävistä verkkokaupoista myös, vaikkei olisi itse langennut huijaukseen. Kuvassa pakettien käsittelyä Postin pakettilajittelukeskuksessa Vantaalla.

18.11. 2:00 | Päivitetty 18.11. 6:32

Kuluttajaa huijaavien verkkokauppojen tunnistaminen käy koko ajan vaikeammaksi. Tätä mieltä on erityisasiantuntija Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV).

”Verkkorikolliset tulevat jatkuvasti ammattitaitoisemmiksi”, hän sanoo.

Aiemmin viranomaiset pystyivät esimerkiksi ohjeistamaan, että pahat virheet suomen kielen oikeinkirjoituksessa voivat viitata huijaukseen. Nykyään ohjeesta ei juuri ole hyötyä.

Saija Kivimäki

”Meille tulee jatkuvasti ilmoituksia sivuista, joissa suomen kieli vaikuttaa olevan aika lailla virheetöntä.”

KKV saa Kivimäen mukaan päivittäin kuluttajilta ilmoituksia verkkokaupoista. Joko ihmiset ovat havainneet ep­äluotettavalta vaikuttavia sivuja tai joutuneet itse huijauksen kohteiksi.

Lue lisää: Kelloliike kauppasi lauantaina Rolexeja HS Visiossa kokosivun mainoksessa, jonka tiedot alkoivat epäilyttää alan harrastajia – Jäljet johtavat lähes vuosi sitten purettuun hollantilaisyhtiöön

Mistä asiallisen verkkokaupan voi erottaa huijauksesta? Kivimäki antaa kolme vinkkiään suomalaisille.

1. Ota selvää yrityksen yhteystiedoista

Kivimäki suosittelee ensinnäkin tarkistamaan ennestään tuntemattoman verkkokaupan sivuilta, missä yritys sijaitsee. Varoitusmerkki on, jos kotimaata tai osoitetta ei löydy tai tiedot ovat puutteelliset.

Lisäksi jos sähköpostiosoitteet tai yhteydenotto­lomakkeen osoite päättyy ilmaispäätteisiin kuten hotmail tai gmail, on syytä olla varuillaan.

2. Tunnista huijareiden taktiikat

Huijauksilta voi suojautua parhaiten tietämällä huijareiden käyttämistä psykologisista kikoista, Kivimäki sanoo.

Illuusio kiireestä on niistä kenties yleisin. Ihminen halutaan saada luulemaan, että tarjous on voimassa vain lyhyen aikaa ja vain tietylle erityisryhmälle.

”Tuntuvat alennukset lyhyellä tarjousajalla, vain sinulle ja vain tänään, ajavat kuluttajaa kiirehtimään ja jättämään harkinnan vähemmälle.”

Kannattaa olla varuillaan myös, jos lähes kaikkien tuotteiden hinnat ovat alennuksessa.

3. Ole tietoinen ostoskäyttäytymisestäsi eli harkitse

Moni vaikuttaakin tulleen huijatuksi kiireessä, Kivimäki sanoo kuluttajailmoitusten perusteella.

”Vaikka me kuluttajat ajattelemme, että teemme rationaalisia ratkaisuja, päätöksentekomme on hyvin automaattista ja intuitiivista. Tunteet vaikuttavat huomattavasti enemmän kuin oikeastaan haluaisimme tunnustaakaan.”

Sosiaalisen median rooli on Kivimäen mukaan tuntuva. Huijausverkkokaupat näyttävät markkinoivan Facebookissa ja Instagramissa, joissa riski hätiköityihin ostoksiin voi olla suurempi.

Huijauksia on erilaisia. Klassisessa esimerkissä verkkokaupasta tilattu tuote ei koskaan saavukaan, eikä tilaaja saa rahojaan takaisin.

Kuluttaja saattaa myös saada muun tuotteen kuin sen, jonka tilasi, tai piraattituotteen. Tunnettuja ovat myös tapaukset, joissa kuluttaja harhautetaan tilaamaan jatkuva, kuukausimaksullinen palvelu kertatilauksen sijaan.

Tällä hetkellä monia ilmoituksia tulee suomalaiselta vaikuttavista kaupoista, jotka eivät kuitenkaan ole suomalaisia. Tavara toimitetaan yleensä Aasiasta.

”Tavarat eivät usein vastaa sitä, mitä oli luvattu, ja tullimaksut tulevat yllätyksenä.”

Entä jos on jo tullut huijatuksi? Kivimäen mukaan ensimmäisenä kannattaa reklamoida myyjälle itselleen.

Tämän jälkeen on tärkeää ottaa yhteyttä KKV:n kuluttajaneuvontaan ja poliisiin. Huijauksessa on nimittäin usein kyse esimerkiksi petoksesta.

Kuluttajaneuvonnalla ei välttämättä ole keinoja saada yksittäisen kuluttajan rahoja takaisin.

”Jos ostos on maksettu luottokortilla, neuvomme kuluttajaa kääntymään luottokorttimyöntäjän puoleen ja vaatimaan sieltä hyvitystä.”

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat