Nainen tilasi nettikaupasta 100-prosenttisen villatakin mutta saikin postissa läjän muovia – HS:n lukijat kertovat, miten verkon häikäilemättömät petkuttajat veivät heidän rahansa - Kotimaa | HS.fi

Nainen tilasi nettikaupasta 100-prosenttisen villatakin mutta saikin postissa läjän muovia – HS:n lukijat kertovat, miten verkon häikäilemättömät petkuttajat veivät heidän rahansa

”Jos jotain houkuttelevaa tulisi nyt eteen sosiaalisessa mediassa, suhtautuisin paljon kriittisemmin enkä ainakaan tilaisi mitään arvokasta”, sanoo yksi huijattu.

HS:n lukijat kertovat, kuinka heitä on huijattu nettikaupoilla.

27.11.2021 2:00 | Päivitetty 27.11.2021 6:20

Instagramissa tuli eteen houkutteleva vaatemerkin mainos. Soile Wallin, 41, klikkasi ja teki pian ostopäätöksen mekosta ja kengistä.

Alkoi odotus. Mekko tuli kahden kuukauden päästä.

”Firma vaikutti luotettavalta. Katsoin, että sillä on liikkeitä muun muassa Lontoossa ja New Yorkissa. Mekko oli kuvassa hyvän­näköinen, mutta sitten todellisuudessa se oli ihan muuta”, Wallin sanoo.

Kengät eivät tulleet koskaan. Mekkolähetyksessä ei ollut minkäänlaisia palautusohjeita, eikä verkkokaupan asiakaspalvelusta tullut ikinä vastauksia palautusohjepyyntöihin. Kaupan sivuilla oli kyllä tietoa palautusoikeudesta mutta ei esimerkiksi osoitetta.

”Onneksi ostin ne luottokortilla. Reklamoin luottokorttiyhtiöön, ja yhtiö palautti sittemmin maksun, 146 euroa.”

Wallinin toinen epäonninen ostos olivat terassille tarkoitetut valaisimet, kolme eriväristä kappaletta riisipaperikehikkoineen. Tulikin viisitoista kehikkoa mutta ei itse valaisimia.

Jälleen oli edessä yhteydenottoyritys kauppaan sen asiakaspalvelun kautta palautusta varten. Ei onnistunut, vaikka Wallin koetti sitä useita kertoja kolmen kuukauden aikana. Hän koki joutuneensa ”ikuiseen luuppiin”.

”Välillä viesti meni eteenpäin, mutta aina se jotenkin torppaantui. Chatbot ei ymmärtänyt vaan kierrätti viestiäni edestakaisin.”

Onnekseen Wallin oli maksanut ostoksen Klarnan kautta. Sieltä hän sai 45 euroaan takaisin, mutta asia vaati selvityksiä.

Turhaa säätöä, Wallin sanoo. Kehikot jäivät hänelle.

Wallin on yksi noin 60 vastaajasta, jotka kertovat HS:n verkkokyselyssä, kuinka he ovat joutuneet verkko­kauppa­huijauksen tai sellaisen yrityksen uhriksi.

Kymmenissä vastauksissa kerrotaan tilanteista, joissa ulkomaiselta verkkosivulta tilattu tuote ei ole koskaan saapunut perille tai joissa se on osoittautunut huomattavasti huonolaatuisemmaksi kuin tuotekuvauksessa on luvattu.

Joskus verkkokaupan toimittama tuote on saattanut olla jopa täysin väärä. Eräs vastaaja kertoo kyselyssä, että verkkokauppa toimitti hänelle lompakon merkkijalkineiden sijaan. Vastaajan mukaan virhettä ei koskaan korjattu lupauksista huolimatta.

Useat kyselyn vastaajat myös kertovat, että huonolaatuisen tai väärän tuotteen palauttaminen on vaikuttanut sivuston ohjeiden perusteella erittäin hankalalta ja kalliilta.

Tilasin verkkokaupasta lahjaksi puisen koriste-esineen, joka oli mainoksen mukaan lyhyen aikaa suuressa alennuksessa. Tuote saapui perille mutta oli selvästi halvoista materiaaleista valmistettu piraattituote. En kuitenkaan jaksanut yrittää palauttaa tuotetta, koska arvioin sen olevan vaikeaa. (nainen, 29)

Äitini tilasi avustuksellani takin nettikaupasta. Takin piti olla 100-prosenttista villaa, mutta toimitettu takki olikin 95-prosenttista polyesteriä. Takki piti lähettää takaisin Kiinaan omalla kustannuksella, ja lopulta palauttamisen kustannukset olivat yli 50 euroa. Tuli olo, että palauttaminen oli tahallaan tehty vaikeaksi, jotta ostaja ei palauttaisi saamaansa väärää tuotetta. (nainen, 63)

Samanlainen kokemus oli myös Soile Wallinilla, joka yritti tuloksetta palauttaa tilaamansa mekon. Ongelmaksi osoittautui nimenomaan se, että selviä ohjeita ja osoitteita ei löytynyt eikä viesteihin vastattu.

Erityisasiantuntija Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoi aiemmin marras­kuussa HS:lle, että virasto saa päivittäin kuluttajilta ilmoituksia epäilyttävistä verkkokaupoista ja verkkokauppahuijauksista.

Huijauksia on liikkeellä paljon, ja joskus ne voivat olla hyvinkin ammattimaisesti toteutettuja. Siksi kuluttajan on syytä olla varovainen ja tutkia itselle aiemmin tuntemattoman verkkokaupan sivustoa ennen ostopäätöksen tekemistä.

Kuluttajan kannattaa esimerkiksi tarkastaa verkkokaupan yhteystiedot ja suhtautua epäilyttävän suuriin alennuksiin varauksellisesti.

Lue lisää: Epäilyttäviä verkko­kauppoja on entistä vaikeampaa tunnistaa – Asian­tuntija antaa kolme vinkkiä, joiden avulla vältät huijatuksi tulemisen netti­ostoksilla

Lisäksi Kivimäki nosti HS:n artikkelissa esiin, että huijausverkkokaupat markkinoivat tuotteita usein Facebookissa ja Instagramissa. Myös moni HS:n kyselyyn vastannut kertoo päätyneensä huijausverkkokauppaan nimenomaan sosiaalisen median mainosten kautta.

Useat vastaajat kertovat, että Instagramissa tai Facebookissa vastaan tulleen mainoksen takaa on avautunut luotettavan oloinen ulkomainen verkkosivusto, joka onkin myöhemmin paljastunut epäluotettavaksi verkkokaupaksi.

Klikkasin Instagramista mainoksen takaa auki sivuston, joka kaupitteli huokeaan hintaan merkkishortseja. Olin muutaman päivän etsiskellyt kyseisen merkkisiä shortseja internetistä. Lopulta tilasin selkeällä englannilla palvelevasta aasialaisesta verkkokaupasta kahdet shortsit. Pankki­kortti­maksun yhteydessä tapahtui kuitenkin jotain kummallista. En saanut verkkokaupoille tyypillistä ”maksu hyväksytty” -viestiä, ja sivusto vaikutti jotenkin jumiutuvan. Pankki­tililtä veloitettiin seuraavan tunnin aikana kolmesti. Otin yhteyden pankkiini heti kun näin veloitukset ja selitin asian. Kortti suljettiin, ja sain lopulta rahani takaisin. (mies, 41)

Soile Wallinille kaksi kertaa riitti. Jatkossa hän aikoo tilata tuotteita vain varmasti tunnetuista ja luotettavista verkkokaupoista. Hänestä tuli kokemustensa seurauksena paljon varovaisempi.

”Jos jotain houkuttelevaa tulisi nyt eteen sosiaalisessa mediassa, suhtautuisin paljon kriittisemmin enkä ainakaan tilaisi mitään arvokasta.”

Jutussa on käytetty sitaatteja sellaisilta HS:n verkkokyselyyn vastanneilta, jotka ovat jättäneet kyselyyn yhteystietonsa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat