Osa ihmisistä ei käsitä, että velat ja pikavipit on tosiaan maksettava takaisin – Tarjouksia pursuava Black Week pääsee vauhtiin, ulosottolaitos yrittää puhua nuorille järkeä anonyymissä viestipalvelussa - Kotimaa | HS.fi

Osa ihmisistä ei käsitä, että velat ja pikavipit on tosiaan maksettava takaisin – Tarjouksia pursuava Black Week pääsee vauhtiin, ulosottolaitos yrittää puhua nuorille järkeä anonyymissä viestipalvelussa

Valtion virastot etsivät uusia tapoja tavoittaa nuoria. Ulosottolaitos tulee tietoisesti nuorten avuksi ennen kuin tunnettu alennusmyyntikampanja alkaa.

Viestipalvelu Jodel mahdollistaa keskustelun anonyymisti.

24.11. 11:45 | Päivitetty 24.11. 12:22

Useat valtiot virastot pyrkivät pyrkivät karistamaan harmaan kasvottoman laitoksen mielikuvaa harteiltaan jalkautumalla nuorten suosimiin sosiaalisen median kanaviin.

Yksi kanavista on etenkin nuorten suosima viestipalvelu Jodel, jossa keskustellaan anonyymisti. Palvelussa käyttäjät voivat kommentoida lähellä omaa sijaintiaan tehtyjä julkaisuja, ja se toimii älypuhelimelle ladattavassa sovelluksessa.

Syksyllä aluehallintovirasto toteutti palvelussa nuorille suunnatun kampanjan, jossa vastattiin korona-aiheisiin kysymyksiin. Kesällä Helsinki, Vantaa ja Espoo sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (Hus) tiedottivat palvelussa nuorille koronavirusrokotteista.

Tällä viikolla vuorossa on Ulosottolaitos, jonka asiantuntijat päivystävät viestipalvelussa keskiviikkona. Kampanjan yhtenä tavoitteena on madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä Ulosottolaitokseen.

Ulosottolaitoksen projektipäällikkö Miia Meling kertoo, että palvelun etu on sen käyttäjien nimettömyys.

”Käyttäjät voivat kysyä vaikeiltakin tuntuvia asioita nimettömänä, ja uskomme, että tämä madaltaa kynnystä kysyä asioita, joita muutoin ei tohtisi tiedustella.”

Ulosottolaitoksen tempaus ajoittuu tarkoituksellisesti samalle viikolle kuin joulumyynnit aloittava alennuskampanja Black Week.

”Joulu on vuoden suurin kulutusajankohta, ja siksi halusimme juuri tällä viikolla tuoda velkaantumisteeman taas esiin”, kertoo Jodel-kampanjan valmistelua koordinoinut talousneuvonnan suunnittelija Heidi Koivisto Ulosottolaitoksen tiedotteessa.

Ulosottolaitos toteutti palvelussa vastaavan kampanjan viime maaliskuussa. Silloin se keräsi hieman yli tuhat kysymystä ja vastausta. Käyttäjiä kiinnostivat erityisesti ulosoton prosessit, tulojen ja omaisuuden ulosmittaus sekä luottotiedot ja maksuhäiriömerkinnät.

Meling sanoo, että nuorten vaikeudet oman talouden hallinnassa ovat usein syynä velkaantumiseen.

”Syyt voivat olla hyvinkin monimuotoisia, ja ne voivat johtaa esimerkiksi pikavippien ottamiseen.”

Melingin mukaan nuorilla ei ole sopimuksia allekirjoittaessaan välttämättä riittävästi tietoa siitä, mitä ne käytännössä sisältävät ja mitä seuraa, jos velan jättää jättää maksamatta. Nuoret eivät kuitenkaan erityisesti korostu ulosoton asiakkaina.

Viime vuonna Kela toteutti Jodelissa Kysy Kelasta -kampanjan. Meling kertoo, että Ulosottolaitos jalkautui palveluun juuri Kelan esimerkin innoittamana.

”Nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten kautta oikean tiedon levittäminen on luontevaa, mutta myös jalkautuminen oppilaitoksiin ja tapahtumiin edesauttaa tavoittamista.”

Ulosoton asiantuntijat vastaavat kysymyksiin keskiviikkona 24. marraskuuta kello 12–18 Helsingin, Espoon, Vantaan, Turun, Tampereen, Oulun, Jyväskylän, Kuopion, Vaasan, Lahden, Joensuun, Lappeenrannan, Mikkelin ja Rovaniemen Jodelista.

Ulosoton tehtäviä ovat muun muassa rahasaatavien perintä, häädöt ja turvaamistoimet.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat