Konginkankaan onnettomuus­paikka on tuhoisasta bussikolarista tuttu – Miksei keskikaidetta rakennettu, vaikka se olisi voinut estää uuden kuolonkolarin?

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintalautakunta suositteli liikenne- ja viestintäministeriölle keskikaiteiden rakentamista jo vuoden 2004 onnettomuuden jälkeen.

Sunnuntain kuolonkolari tapahtui kuvassa näkyvän mäen päällä, loivasti oikealle kaartavassa tieosuudessa, jota ennen alkaa ohituskaista. Kuva keväältä 2014.

10.1.2022 12:42 | Päivitetty 10.1.2022 13:33

Keskikaide olisi ”melko suurella varmuudella” estänyt Konginkankaan kuolonkolarin, arvioi rikoskomisario, tutkinnanjohtaja Kari Aaltio Sisä-Suomen poliisista.

”Törmäyskulma kaiteeseen nähden ei olisi ollut kovin iso, eikä auto olisi mennyt kaiteesta läpi vaan liukumaan lähtenyt auto olisi siihen osumisen jälkeen pysynyt omalla puolellaan. Jos olisi tullut kylkikosketus rekkaan, kyllä kaikki olisivat siitä hengissä selvinneet. Täysin vastakkaisiin suuntiin ajavien autojen törmätessä jälki on sen sijaan tätä”, Aaltio sanoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat