Ruotsinlaivat kulkevat Itämerellä päätöntä reittiä vain halvan viinan takia, sanoo merikapteeni Mikko Heikkilä – Tällaiset seuraukset verokikkailulla on
Merenkulun päästövähennykset ovat osin varustamojen viherpesua, sanoo merikapteeni ja väitöskirjatutkija Mikko Heikkilä. Pienhiukkaspäästöt ovat vähentyneet rikkipesureiden ja lng:n ansiosta, mutta ilmastopäästöissä ollaan vasta alussa.
Merikapteeni Mikko Heikkilä on tutkinut matkustajalauttojen ilmanpäästöjä ja keinoja niiden vähentämiseksi. Väitöstutkimustaan hän tekee Helsingin ja Tallinnan välisen liikenteen aiheuttamista päästöistä. Kuva: Rio Gandara / HS
Laivojen nopeuden pienentäminen on tutkijoiden mukaan tehokas keino vähentää meriliikenteen ilmanpäästöjä – sekä ilmanlaatuun vaikuttavia saaste- ja hiukkaspäästöjä että ilmastonmuutosta kiihdyttävien kasvihuonekaasujen päästöjä.
Matka-ajat vaikuttavat polttoaineenkulutukseen ja samalla päästöihin. Tallinnan-reitillä jo vartti lisää ajoaikaa saisi ihmeitä aikaan. Ahvenanmaalla poikkeaminen on puolestaan varsinainen energiasyöppö Tukholman-liikenteessä.