Varustamot kiistävät, että veroton myynti olisi syynä päästöjä aiheuttavalle ”viinapysäkille” – ”Reitti tarjoaa matkustajille ja tärkeille lasteille liikenneyhteydet saarelle”
Varustamot varautuvat kiristyviin ilmastovaatimuksiin uusimalla teknologiaa ja siirtymällä uusiutuviin polttoaineisiin. Fossiilisen lng:n käyttö kuitenkin lisääntyy siirtymäajan polttoaineena.
Tallink Siljan Megastar kulkee nesteytetyllä maakaasulla. Alus kävi tankkaamassa lng:tä Porin Tahkoluodossa tammikuussa 2017. Kuva: Kari Mankonen / Satakunnan Kansa
Laivojen vauhti hiljenee lähivuosina Itämerellä, sillä nopeuden optimointi on kustannustehokas toimi vastata kiristyviin ilmastohaasteisiin, sanoo Suomen varustamoiden erityisasiantuntija Mats Björkendahl.
Meriliikenteen ympäristöpelastajanakin pidetty nesteytetty maakaasu, lng, puolestaan on ennen kaikkea siirtymävaiheen polttoaine ennen kuin fossiiliset polttoaineet korvataan uusiutuvilla.