Tutkija: Lento­koneita Itä-Suomessa haitanneet gps-häiriöt ovat Venäjän aiheuttamia

Ulkoministeriön mukaan viranomaiset selvittävät tapahtumien kulkua. Finnairilta kerrottiin keskiviikkona, ettei yhtiöllä ole havaintoja gps-paikannushäiriöistä Suomen itärajan tuntumassa.

Apulaisprofessori Laura Ruotsalainen Helsingin yliopistosta tutkii muun muassa sitä, miten satelliittipaikantamisen häirintää voitaisiin havaita, estää ja häirinnän vaikutuksia lieventää.

9.3. 14:29 | Päivitetty 9.3. 17:06

Viime päivinä havaitut häiriöt satelliittipaikannuksessa Itä-Suomessa ovat olleet Venäjän valtion aiheuttamia. Tätä mieltä on apulais­professori Laura Ruotsalainen Helsingin yliopiston tietojenkäsittely­tieteen osastolta.

Suomen itärajalla on havaittu paikannuksessa viime aikoina häiriöitä, joista Traficom on varoittanut lentoliikennettä.

Lue lisää: Suomen itärajalla havaittu ”poikkeuksellisen paljon” gps-häiriöitä, Traficom varoittanut lentoliikennettä

Ruotsalaisen mukaan häiriöt ovat olleet niin laajoja, että siihen tarvittavia laitteita on vain valtiollisilla toimijoilla.

”Ei näin isoa häiriötä saada aikaan muuten”, hän sanoo.

Hänen arvionsa mukaan kyse on vastaavasta tilanteesta kuin vuonna 2018. Tuolloin Venäjältä kohdistui Pohjois-Suomeen satelliittipaikannusjärjestelmän häirintää Naton sotaharjoituksen aikana. Norja keräsi todisteet, joiden mukaan aiheuttaja oli Venäjän asevoimat.

Kuluttajien on ”valitettavan helppoa” hankkia itselleen häirintälaitteita, sanoo Ruotsalainen. Ihmiset voivat hankkia niitä esimerkiksi estämään, ettei heitä itseään jäljitettäisi paikannuksen avulla.

”Mutta niiden kantama on hyvin heikko. Silloin puhutaan ihan maksimissaan parin kilometrin alueesta”, Ruotsalainen sanoo.

”Sen takia tässä on niin syvä epäilys, että sen täytyy olla valtiollinen toimija.”

Traficomin mukaan ilma-alukset raportoivat tiistaina gps-signaalin häiriöistä Mikkeli–Jyväskylä–Kuopio-akselilla.

Ruotsalaisen mukaan kyse on ehdottomasti paikannussignaalin häirinnästä, josta käytetään englanniksi termiä jamming.

Siinä radiolähetin lähettää signaalia samalla taajuudella, jolla satelliittinavigointi toimii. Häiriön laajuus riippuu siitä, kuinka voimakasta signaalia radiolähetin lähettää.

Satelliittipaikannuksessa puhutaan myös harhautuksesta, englanniksi spoofing. Siinä hyökkäys kohdistuu tiettyyn vastaanottimeen, mutta Ruotsalainen ei usko tästä olevan nyt kyse.

”Harhautus tarkoittaa sitä, että syötetään vastaanottimelle väärää tietoa sen paikasta. Laiva voi esimerkiksi luulla olevansa muualla kuin se on.”

Laura Ruotsalaisen mukaan satelliittipaikannuksen suojaamista häirinnältä on tutkittu aktiivisesti jo noin kymmenen vuoden ajan.

Häirinnän tarkoituksena voi olla yhteiskunnan toiminnan lamauttaminen. Ongelmat voivat lentoliikenteen lisäksi heijastua esimerkiksi Puolustusvoimien, sähkönsiirron tai jopa älykellojen toimintaan.

Lue lisää: Älykello paikansi kainuulaisen hiihtäjän lenkin yli 500 kilometrin päähän Laatokalle – Voivatko lento­koneiden havaitsemat gps-häiriöt näkyä myös kuntoilijoiden laitteissa?

”Tässä tapauksessa voi olla tarkoitus aiheuttaa hämmennystä ja sitä, että järjestelmät lakkaavat toimimasta. Voisi ajatella, että tässä on kybersodankäynnistä kyse”, Ruotsalainen sanoo.

Toinen vaihtoehto on, että Venäjä sotatilanteen vuoksi häiritsisi paikannusta tahallaan omalla alueellaan. Sen ei välttämättä ole ollut tarkoitus vuotaa Suomeen lainkaan.

”Se kantama on valtava. Ehkä siinä primääri häirintäkohde on ollut jonkin muu kuin Suomen ilmailu.”

Ruotsalainen ei arvioi kantaman kilometrimääriä, mutta hän muistaa esimerkiksi vuonna 2018 häirinnän ulottuneen Venäjältä jopa Ruotsin puolelle.

Suomessa puhuttiin tiistaina häiriöistä vain yhdysvaltalaisessa gps-järjestelmässä, sillä siviililentokoneet käyttävät sitä.

Maailmassa on kuitenkin kolme muutakin satelliittipaikannusjärjestelmää: eurooppalainen Galileo, venäläinen Glonass ja kiinalainen Beidou.

Häirintää ei voi varsinaisesti kohdistaa vain yhteen järjestelmään, vaan radiosignaalin lähettäminen tuhoaa kaikki navigointisignaalit valitulla taajuudella.

On arveltu, haluaisiko Venäjä sotkea omaa Glonass-järjestelmäänsä, jotta Ukrainan navigointi vaikeutuisi. Venäjä voisi itse siirtyä käyttämään maaperustaisia järjestelmiä sen sijaan. Ruotsalaisen mukaan Suomen häiriöissä voisi olla kyse myös tästä.

Laitevalmistajat ja tutkijat kehittävät jatkuvasti keinoja, joilla häirintää voitaisiin tunnistaa, estää ja sen vaikutuksia lieventää.

”Ihan viime kädessähän suojautuminen on kriittisissä paikoissa useampien eri järjestelmien yhdistämistä. Esimerkiksi erilaisten sensorien ja maa-asemien käyttämistä.”

Traficomista kerrottiin HS:lle keskiviikkona puolenpäivän aikaan, että häiriöitä ei ollut tiistain jälkeen raportoitu.

HS yritti tavoitella keskiviikkona Puolustusvoimia ja Rajavartiolaitosta, mutta kumpikaan ei kommentoi asiaa. Myös ulkoministeriön vastaus on lyhyt.

”Suomi ei voi hyväksyä minkäänlaista toimintaa, joka voi aiheuttaa Suomessa vaaraa siviilitoimijoille tai lentoturvallisuudelle. Viranomaiset selvittävät tapahtumien kulkua”, kerrotaan ulkoministeriöstä.

Finnairilta viestitettiin HS:lle keskiviikkona iltapäivällä, ettei yhtiöllä ole havaintoja gps-paikannushäiriöistä Suomen itärajan tuntumassa.

Finnairilla on tällä hetkellä itärajan tuntumassa lentoja Helsingistä Kuopioon ja Kuusamoon. Yhtiön mukaan häiriöillä ei ole vaikutusta yhtiön lentojen aikatauluihin tai lentoreitteihin.

”Mikäli lentomenetelmässä vaaditaan gps ja järjestelmään kohdistuu häiriöitä, lentokoneen ohjaajat valitsevat käytettäväkseen vaihtoehtoisen niin sanottuihin perinteisiin suunnistusvälineisiin perustuvan menetelmän. Mikäli tällaisia vaihtoehtoisia menetelmiä ei ole tarjolla määräkentällä, kone ohjataan varakentälle siten, että lennon turvallisuus tulee aina varmistettua”, Finnair kertoi sähköpostitse keskiviikkona.

HS kertoi tiistaina, että paikannushäiriöiden vuoksi liettualaisen lentoyhtiö Transaviabaltikan kone ei ole kolmeen päivään päässyt lentämään vuoronsa mukaista lentoa Tallinnasta Savonlinnaan. Kone on HS:n tietojen mukaan joutunut aina kääntymään Kouvolan paikkeilta takaisin Tallinnaan.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat