Hamstrauspaniikki alkaa tarttua dieselkuskeihin, ratkaiseva liuos oli torstaina jo joistakin paikoista loppu: ”Tämä auto ei kulje metriäkään ilman sitä”

Urean tuonnin tyssääminen Venäjältä uhkaa pysäyttää dieselautoihin tarvittavan Adblue-liuoksen tuotannon.

Kurt Güngör tankkasi taksiinsa Adblueta Herttoniemen Shellillä. Venäjän vastaiset talouspakotteet ovat johtaneet pulaan dieselautojen vaatimasta Adblue-lisäaineesta.

17.3. 17:34 | Päivitetty 17.3. 18:02

”Aivan uskomaton tilanne. Aamulla kun lähdin liikenteeseen, ei yhdestäkään Motonetistä löytynyt Adblueta”, taksiyrittäjä Kurt Güngör kertoo.

Kyse on nykyaikaisten dieselautojen tarvitsemasta Adblue-lisäaineesta, jonka tuotanto Suomessa on vaarassa pysähtyä, sillä liuokseen tarvittavaa ureaa ei Venäjältä talouspakotteiden vuoksi saada.

Adblue on urealiuos, jota käytetään vähentämään typen oksidipäästöjä nykyaikaisissa dieselmoottoreissa. Ilman Adblueta moottori ei toimi. Adblueta myydään sekä kanistereissa että tiettyjen huoltoasemien Adblue pumpuista.

”Jostakin sitä on pakko löytää, etteivät autot pysähdy”, Güngör sanoo.

EU asetti 9. maaliskuuta pakotteita useille venäläisille yritysjohtajille lannoite- ja kemikaaliteollisuudessa. Sen seurauksena esimerkiksi norjalainen Yara, suuri Adbluen valmistaja Suomessa, kertoi lopettavansa ostot kyseisiltä yhtiöiltä. Venäjä on maailman suurimpia urean tuottajia.

Huoltovarmuuskeskuksen tilannekuvakyselyn perusteella on mahdollista, että Adblue-lisäaineen saatavuus heikkenee jo huhtikuun aikana. Tällä olisi viranomaisen mukaan haittavaikutuksia Suomen kuljetuslogistiikkaan.

Lue lisää: Urean tuonnin tyssääminen Venäjältä uhkaa pysäyttää Suomen dieselautot, autojen vaatimasta liuoksesta on jo paikoin huutava pula: ”Olemme joutuneet myymään ei-oota”

Pula Adblue -lisäaineesta näkyy kuitenkin jo nyt huoltoasemilla. Adblueta Herttoniemeen tankkaamaan saapunut Juhani Kangasniemi vertaa tilannetta koronapandemian alun aikaiseen vessapaperin hamstraukseen.

”Itäkeskuksen Shelliltä oli yksi asiakas ehtinyt juuri ostaa kaikki Adbluekanisterit, ennen kuin ehdin paikalle.”

Güngörin ja Kangasniemen tavoin myös Tapani Kuikka on lähtenyt täydentämään autonsa Adbluetankkia – vielä kun lisäainetta on huoltoasemilla jäljellä.

”Ihan sen takia lähdin tänään tankin täyttämään, tämä auto ei kulje metriäkään ilman Adblueta.”

Kangasniemen tavoin myös Kuikka koitti onneaan ensiksi Itäkeskuksen Shelliltä. Sieltä hänet ohjattiin Herttoniemen Shellille, mistä Adblueta ainakin vielä toistaiseksi löytyy.

”Kyllähän tämä diesel-kuskia huolettaa”, Kuikka sanoo.

”Toisaalta eiköhän ureaa lopulta jostakin aina löydy.”

”Juuri kun koronarajoituksia purettiin, tuli tämä tilanne dieselin hinnan ja Adbluen kanssa.”

Harvakseltaan ajavien yksityisautoilijoiden onneksi dieselautot käyttävät Adblueta verrattain vähän suhteessa ajettuihin kilometreihin.

Esimerkiksi Kangasniemen auton laitteisto arvioi, että hänen tankkaamallaan reilulla kymmenellä litralla ajaisi noin 15 500 kilometriä.

”Lisäksi meillä on perheessä toinen auto käytössä, mihin ei Adblueta tarvita”, Kangasniemi kertoo.

Paljon kilometrejä kertyvien ammattiautoilijoiden kohdalla tilanne on kuitenkin toinen. Jos Adblueta ei ole, ei taksi kulje, eivätkä sitä myöten omat ansiot kartu.

Güngörin mukaan tilanne onkin ollut aktiivinen puheenaihe taksiautoilijoiden keskuudessa.

”Jos tilanne vaatii, niin sitten sitä on pakko tuoda vaikka ulkomailta käsin.”

Tilanne ei kovia kokenutta taksialan ammattilaista naurata.

”Juuri kun koronarajoituksia purettiin, tuli tämä tilanne dieselin hinnan ja Adbluen kanssa.”

Venäjän vastaisten talouspakotteiden nostettua voimakkaasti bensiinin ja dieselin hintoja, on moni herännyt miettimään sähköautoon siirtymistä.

Dieselin korkea hinta ja pula Adbluesta ei ole ainakaan vielä saanut Kuikkaa tekemään nopeita ratkaisuja uuden auton ostamisessa.

”Kun latausmahdollisuudet paranevat, niin sitten varmaankin tulee hankittua.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat