Tupakasta saa mentolinmakuista yksinkertaisella kikalla vielä pitkään – Kaupat ovat haluttomia puuttumaan leivontaosastolla myytävään villitykseen

Tupakkalaki pyrkii kieltämään tupakan maustamiseen tarkoitetut makukortit ensi toukokuuhun mennessä. Toistaiseksi Kesko ja S-ryhmä jatkavat makukorttien myyntiä.

Makutupakan myynti kiellettiin Suomessa vuonna 2016, mentolisavukkeiden myynti vuonna 2020. Samoihin aikoihin makutupakan kieltämisen kanssa markkinoille ilmestyi makukortteja, joita voi käyttää myös tupakan maustamiseen.

10.5. 12:29

Kuluttaja saanee leipoa mustikka-mentolin makuisia juustokakkuja vielä pitkään. Toistaiseksi tiukentunut tupakkalaki ei näy suurten päivittäistavaraketjujen kuivatuotehyllyillä.

Toukokuun alussa kiristynyt tupakkalaki pyrkii kieltämään kauppojen leivontaosastoilla myytävät makukortit, joita moni käyttää tupakan maustamiseen – tarkoitukseen, joka eroaa korttien tuoteselosteessa kerrotuista käyttötarkoituksista.

Suomessa kortteja myydään kuivatarvikkeiden maustamiseen, mutta korttien makumaailma muistuttaa erehdyttävästi jo muutama vuosi sitten kiellettyjä makutupakoita. S-ryhmän ja Keskon valikoimista löytyy esimerkiksi mentolin, mustikka-mentolin ja lime-mentolin makuisia kortteja.

Toistaiseksi Kesko tai S-ryhmä eivät ole vetäneet makukortteja myynnistä, vaan ketjut kertovat edelleen arvioivansa tupakkalain kiristyksen vaikutuksia makukorttien myyntiin. Meneillään on ensi vappuun jatkuva siirtymäaika, jonka aikana kaupoissa ja varastoissa jo olevia makutuotteita saa vielä myydä.

”Viimeistään vuoden päässä on tulossa muutoksia, mutta se ei sulje pois sitä, etteikö muutoksia voisi tulla aiemminkin”, kertoo SOK:n viestintäpäällikkö Juho Kahilainen.

Makukorttien matka kauppojen hyllyille alkoi muutama vuosi sitten vuoden 2016 tupakkalain kokonaisuudistuksen tienoilla.

Tuolloin kiellettiin savukkeiden, kääretupakan ja sähkösavukkeiden nesteiden tunnusomaiset tuoksut ja maut. Esimerkiksi mentolin tai mustaherukan makuaineita sisältävien kapselisavukkeiden, joita myös maku- tai napsutupakoiksi kutsuttiin, pelättiin houkuttelevan nuoria tupakoimaan.

Kahilainen kertoo, että makukortteja on ollut S-ryhmän valikoimissa ainakin vuodesta 2018 lähtien.

Kahilainen kertoo, että S-ryhmän kaupoissa makukorttien suosio kasvoi vuonna 2020, jonka jälkeen myyntiluvut taas tasaantuivat. Kahilainen ei osaa nimetä yksiselitteistä syytä suosion kasvulle.

Yksi syy voi löytyä tupakkalaista, jossa oli oma erityinen siirtymäaika mentolin makuiselle tupakalle. Sen myynti kiellettiin vasta vuonna 2020, kun muut makutupakat kiellettiin jo vuosia aiemmin.

Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä kertoo, että K-kaupoissa makukorttien myynti saavutti huippunsa heinäkuussa 2020. K-kauppojen valikoimiin makukortit tosin tulivat vasta vuoden 2020 alussa. Sittemmin myyntiluvut ovat olleet suhteellisen tasaisia, joskin alavireisiä.

Lue lisää: Mentolitupakan sauhuttelu jää nyt historiaan – kieltoa kierretään jo ”makukorteilla”

Suomessa myytävien makukorttien makumaailma on erehdyttävän samankaltainen kuin jokunen vuosi sitten kiellettyjen maku- ja kapselitupakoiden. Valmistajan mukaan kortit on kuitenkin tarkoitettu kuivaelintarvikkeiden eikä tupakan maustamiseen.

Toukokuun alussa kaksi lääkäriä ehdotti HS:n mielipidekirjoituksessa, että kaupat voisivat omaehtoisesti lopettaa makukorttien myynnin alaikäisille jo nyt. Lääkärien mukaan makukorteilla on voitu kiertää jo aiemmin voimaan tullutta makutupakkakieltoa ja niiden avulla nuoret on voitu saada kokeilemaan erimakuisia ja -hajuisia savukkeita.

Lue lisää: Makukortit voisi poistaa myynnistä vaikka heti

S-ryhmä tai Kesko eivät innostu ajatuksesta.

”Maustamisen tuotteet eivät yleisesti ole ikärajavalvonnan piirissä. Tupakointiin on jo olemassa selkeä ikäraja. En näe, että näillä [maustamisen tuotteilla] pitäisi olla selkeä erillinen ikärajavalvonta”, kertoo Keskon Erkkilä.

SOK:n Kahilainen kertoo, että jotkin osuuskaupat ovat laatineet kokeiluluontoisia myyntirajoituksia esimerkiksi energiajuomille. Yhtenäistä valtakunnallista ikärajoitusta energiajuomille ei S-ryhmällä ole, eikä hän näe sellaisen olevan kovin todennäköinen makukorteillekaan.

”Tuotteet ovat meillä myynnissä leivontaosastolla. Ohjeissa ei ole mainintaa, että niitä pitäisi käyttää muuhun kuin leivontaan. Makukorttien käyttö tupakkatuotteiden maustamiseen on väärinkäyttöä”, Kahilainen sanoo.

Myös K-kaupoissa makukortit on pääasiassa sijoiteltu leivontaosastoille. Uskooko Erkkilä, että kuluttajat käyttävät makukortteja juuri leivontatarkoituksiin?

”Meillä ei ole tutkimustuloksia siitä, miten ihmiset näitä käyttävät”, hän vastaa.

Erkkilä kertoo pitävänsä hyvänä, että uusi laki on tullut voimaan. Välittömiä muutoksia se ei silti aiheuta.

”Selkeästi arvioidaan ja käydään läpi, millainen määrä näitä meillä on, millainen määrä näitä on markkinoilla ja miten näihin tullaan jatkossa suhtautumaan”, Erkkilä sanoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat