Liki kaikki haluavat humalassa sekoilevat pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat kuriin – Promillerajoihin on kuitenkin vielä pitkä matka

HS-gallupin mukaan enemmistö suomalaisista kannattaa uusia promillerajoja.

Sähköpotkulautoja kadulla Helsingissä vappupäivän aamuna viime viikolla. Tänä vuonna on tarkoitus käynnistää selvitys promillerajojen säätämisestä sähköpotkulautojen käytölle ja polkupyöräilylle.

6.5. 13:11 | Päivitetty 6.5. 13:13

”Asenneilmasto on muuttumassa.”

Näin arvioi Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen tuoreen HS-gallupin tuloksia pyöräilyn ja sähköpotkulaudan käytön promillerajoista.

Mielipidekyselyn mukaan 63 prosenttia suomalaisista kannattaa promillerajaa pyöräilijöille. Sähköpotkulaudan käyttäjille promillerajan asettaisi 86 prosenttia väestöstä.

Lue lisää: Enemmistö suomalaisista kannattaa promille­rajaa pyöräilyyn ja sähköpotku­laudalla ajeluun: ”Yhtenä syynä voi olla jalan­kulkijoiden kokema turvattomuus”

Anteroinen osasi odottaa, että valtaosa suomalaisista kannattaa promillerajaa sähköpotkulaudoille. Hän kuitenkin yllättyi, kuinka suuri osa kansalaisista olisi valmis myös pyöräilyn promillerajaan.

Liikenneturva kannattaa promillerajojen säätämistä pyöräilyyn ja sähköpotkulaudoilla ajeluun. Humalassa ajaminen tulee liikenneonnettomuuksien myötä kalliiksi niin yksilöille kuin yhteiskunnallekin, Anteroinen sanoo.

Erityinen ongelma humalassa ajaminen on Anteroisen mielestä sähköpotkulautojen kohdalla.

Alan yritykset ovat levittäneet toimintaansa viime vuosina uusille paikkakunnille maakuntiin. Anteroisen mielestä olisi järkevää ehkäistä ongelmia valtakunnallisesti säätämällä promilleraja niiden käytölle.

”On selvää, että promillerajat tarvitaan pyöräilyyn ja sähköpotkulautojen käyttöön. Ainoa epäselvä asia on se, mikä olisi sopiva promilleraja. ”

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) kertoo suhtautuvansa varovaisen myönteisesti ajatukseen promillerajojen säätämisestä polkupyöräilyyn ja sähköpotkulaudoilla liikkumiseen.

”Pidän myönteisenä, että enemmistö katsoo turvallisuuden lisäämisen tärkeäksi”, Harakka kommentoi HS-gallupin tuloksia.

Valtioneuvoston tuoreen liikenneturvallisuusstrategian mukaan polkupyöräilyn ja sähköpotkulaudan käytön mahdollisten promillerajojen vaikutuksia on määrä alkaa selvittää tänä vuonna. Samoin selvitetään vesiliikenteen promillerajan mahdollista laskemista nykyisestä 1,0:sta.

”Suhtaudun alustavan myötämielisesti promillerajojen tiukentamiseen niissä liikkumismuodoissa, joihin liittyy usein alkoholin käyttöä ja joissa voi aiheuttaa vahinkoa itselle ja sivullisille”, Harakka sanoo.

Hän kuitenkin huomauttaa, että promillerajat kuuluvat oikeusministeriön tontille eikä mahdollista lakiuudistusta valmisteltaisi liikenne- ja viestintäministeriössä. HS ei ole tavoittanut oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonia (r).

Sähköpotkulautoja vuokraavista yhtiöistä ainakin Tier ja Voi Technology kannattavat uusia promillerajoja.

”Päihteiden alaisena ajaminen ei tulisi olla sallittua minkään kulkuvälineen osalta, ja viestinnän tulisi tässä asiassa olla yksiselkoista sekä pitää sisällään myös selkeät sanktiot noudattamatta jättämisen osalta”, Tier totesi liikenneturvallisuusstrategiasta antamassaan lausunnossa.

Voi Technology säätäisi promillerajat moottorilla varustetuilla polkupyörille sekä kevyille sähköajoneuvoille. Jälkimmäisten joukkoon kuuluvat myös sähköpotkulaudat.

Myös pyöräliikennettä edustava Pyöräliitto, Helsingin kaupunki, Kuopion kaupunki ja Kuntaliitto kannattavat uusien promillerajojen säätämistä. Pyöräliiton mielestä pyöräliikenteessä pitäisi kieltää myös ajaminen huumeiden vaikutuksen alaisena samalla tavalla kuin autoliikenteessäkin.

Nykyinen hallitus ei ehtisi liikenne- ja viestintäministeri Harakan mukaan säätää enää uusia promillerajoja, sillä eduskuntavaalit järjestetään ensi keväänä. Sen sijaan seuraava hallitus voi halutessaan toteuttaa lakiuudistuksen.

”Parhaassakaan tapauksessa promillerajoja ei tule vielä tänä kesänä eikä seuraavanakaan kesänä”, Harakka sanoo.

Nykyisin rangaistavaa on vain päihtyneenä vaaran aiheuttaminen

■ Nykyisin päihtyneenä pyöräilyä tai sähköpotkulaudan käyttöä ei ole suoraan kielletty, eikä niille ole asetettu promillerajaa.

■ Polkupyörällä ja sähköpotkulaudalla voi kuitenkin syyllistyä liikennejuopumukseen moottorittomalla ajoneuvolla. Siitä tuomitseminen edellyttää, että päihtynyt liikkuja aiheuttaa toiminnallaan vaaraa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat