Tutkimus: Suomi jäänyt jälkeen rekrytoinnin tasa-arvossa

Suomi sijoittuu alle eurooppalaisen keskiarvon myös työntekijöiden koulutus- ja kehittymismahdollisuuksissa yritysten sisällä.

Eurooppalaistutkimuksessa rekrytoinnin tasa-arvoisuudesta Suomen edelle nousivat Irlanti, Iso-Britannia ja Belgia.

23.5. 11:34

Tuoreen tutkimuksen mukaan Suomi on jälkijunassa rekrytoinnin tasa-arvoisuudessa. Kun eurooppalaisista yrityksistä keskimäärin 61 prosenttia kertoo olevansa sitoutunut tasa-arvoiseen rekrytointiin, Suomessa sitoutuneiden yritysten määrä on 52 prosenttia.

Tutkimuksessa Suomen tulos on alle eurooppalaisen keskiarvon. Edelle nousivat esimerkiksi Irlanti (74 prosenttia), Iso-Britannia (68 prosenttia) ja Belgia (69 prosenttia).

Tulokset ilmenevät eurooppalaisen henkilöstö- ja palkkapalvelujen tarjoaja SD Worxin tutkimuksesta, johon osallistui yli 4 000 eurooppalaisyritystä eri aloilta.

Sitoutumisella tasa-arvoiseen rekrytointipolitiikkaan tarkoitetaan sitä, että yritykset ovat rekrytoinnissaan lupautuneet tasa-arvon, monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden toteuttamiseen.

Suomi sijoittuu alle eurooppalaisen keskiarvon myös työntekijöiden koulutus- ja kehittymismahdollisuuksissa yritysten sisällä.

Tutkimuksen mukaan 60 prosenttia eurooppalaisyrityksistä investoi koulutuksen ja kehittymisen tasapuolisuuteen. Tutkituista suomalaisyrityksistä puolet toimii näin.

Tutkimuksessa monimuotoisuutta ja tasa-arvoisuutta kuvataan valttikorteiksi kilpailussa parhaista osaajista. Tutkimuksen perusteella yritykset ovat myös tuottavampia ja kannattavampia huolehtiessaan näistä asioista.

”Erityisesti nuoremman sukupolven työntekijöiden keskuudessa monimuotoisuus, tasa-arvo ja työntekijöiden mukaan ottaminen ovat merkittäviä trendejä. Esimerkiksi niin sanottu Z-sukupolvi ja sitä nuoremmat ovat kasvaneet arvostamaan näitä asioita. Tämä ei voi olla vaikuttamatta tulevaisuuden rekrytointeihin”, SD Worxin Suomen maajohtaja Petteri Hannula sanoo tiedotteessa.

Hannulan mukaan yritysten edistämät arvot ovat nousseet työelämän tärkeysjärjestyksessä jopa hyvän palkkauksen sekä työn ja vapaa-ajan tasapainon yläpuolelle.

Seuranta ja raportointi ovat osa monimuotoisuuden, tasa-arvon ja osallistamisen toteutumista. Noin puolet eurooppalaisista yrityksistä seuraa näiden tavoitteiden toteutumista järjestelmällisesti.

Suomi on Euroopan vertailussa keskitasoa, kun suomalaisyrityksistä 51 prosenttia arvioi tavoitteiden toteutumista.

Kaikkialla Euroopassa, myös Suomessa, työpaikkailmoitukset ja verkkosivut ovat yritysten tärkeimpiä kanavia tasa-arvoasioiden viestimiseen.

Hieman yli puolet eurooppalaisyrityksistä sisällyttää nämä asiat myös toiminta-ajatukseensa ja arvoihinsa. Suomessa 49 prosenttia tekee näin.

Suomalaisyritykset viestivät monimuotoisuudestaan myös mainoskampanjoissa ja sosiaalisessa mediassa.

Hieman yli puolet tutkituista yrityksistä järjestää usein tapahtumia ja viestii aktiivisesti monimuotoisuudesta, tasa-arvosta ja työntekijöiden osallistamisesta. Suomalaisyrityksistä 53 prosenttia toimii näin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat