Bensan hinta hipoo jo kolmea euroa, mutta saariston veneilijöitä se ei paljon paina: ”Kyllä se sellainen henkireikä on”

Anne ja Antti Mikkilän veneilykesään kuuluu kalastusta ja retkiä lähiseudun ravintoloihin. Tänä vuonna kaikki lasketaan tarkkaan, eikä ajeta lujaa.

Espoolainen Anne Mikkilä mökkeilee ja veneilee Varsinais-Suomen saaristossa Kustavissa. Tänä kesänä pitkien huviajeluiden tarpeellisuutta pohditaan perheessä tarkkaan.

27.6. 8:53

Veneilijän kesä on espoolaisille Antti ja Anne Mikkilälle tänä vuonna erilainen kuin ennen. Polttoaineen hinta on kallistunut roimasti viime kesästä ja se saa moottoriveneen omistajat pohtimaan tarkkaan menojaan.

”Meidän tapauksessa todennäköisesti pidemmät venereissut jäävät lyhyemmiksi ja harvemmiksi, se on selvä”, sanoo Antti Mikkilä, 57.

Saaristokunnassa Kustavissa, Varsinais-Suomessa mökkeilevä pariskunta aikoo silti nauttia kaikesta, mitä kesään merellä kuuluu. Veneilystä ei aiota luopua.

”Kyllä se sellainen henkireikä on”, Anne Mikkilä, 57, sanoo.

Polttoaineen hinta on kallistunut viimeisen vuoden aikana niin, että autoilija joutuu maksamaan tankillisesta nyt yli neljäkymmentä euroa enemmän kuin viime kesänä.

Hinnannousu iskee myös moottoriveneilijöihin, joiden kulkuvälineet syövät joskus isojakin määriä polttoainetta. Tunnin ajelu saattaa maksaa nyt esimerkiksi 50 euroa, kun viime vuonna sama maksoi runsaat 30 euroa.

Suomessa on viimeisimmän EU-tilaston mukaan EU:n toiseksi kallein bensiini Tanskan jälkeen ja toiseksi kallein diesel Ruotsin jälkeen.

Mikkilät käyttävät saaristossa venettään kalastamiseen sekä pidempiin huvireissuihin lähitienoolla. Näitä jälkimmäisiä aiotaan nyt harkita tarkemmin kuin ennen.

”Hyvällä säällä on saatettu lähteä käymään runsaan tunnin päässä Naantalissa tai Uudessakaupungissa. Onneksi meillä on mökkinaapurissa sukulaisperhe, jonka kanssa näitä matkoja voi tehdä yhdessä ja jakaa kuluja”, sanoo Anne Mikkilä.

Hän sanoo tänä vuonna entistä enemmän ihailevansa purjehtijoiden kiireetöntä ja tuulen voimalla kulkevaa matkantekoa.

”Heidän matkantekoaan on ihana katsoa. Meidän tarpeisiin eli pieniin reissuihin ja kalastukseen, sopii toki moottorivene paremmin”, Anne Mikkilä toteaa.

Mikkilöiden perheessä luovuttiin jo toisesta autosta. Anne Mikkilä kulkee töihin metrolla ja pyörällä. Autoa tarvitaan vapaa-ajan matkoihin.

Mikkilöiden yli kuusimetrinen alumiinivene kulkee 115-hevosvoimaisella nelitahtimoottorilla. Polttoaine ei ole näilläkään hinnoilla veneen kallein kuluerä.

”Vuosihuollot, korjaukset ja säilytys maksavat enemmän”, sanoo Antti Mikkilä.

Siihen, kuinka paljon se hörppää bensiiniä matka-ajossa, voi Mikkilän mukaan itsekin jonkin verran vaikuttaa.

”Nopeampi ajaminen tulee vähenemään ja ajetaan sitä taloudellisinta matkanopeutta. Kuormaaminen eli se, miten veneessä istutaan, on myös tärkeää kulutuksen kannalta”, Mikkilä sanoo.

Entistäkin tärkeämpää on pitää veneen pohja puhtaana. Merialueella liikuttaessa pohjaan tarttuva eliöstö hidastaa veneen vauhtia. ”Vähintään kerran kuukaudessa pitää pohja harjata”, kertoo Mikkilä.

Kun HS kysyi lukijoilta, miten korkea polttoaineen hinta vaikuttaa kesälomareissuihin, moni vastaaja nosti esiin autoilun lisäksi veneilyn. Osa vastaajista harmitteli moottoriveneen kovaa kulutusta nykyisillä bensanhinnoilla.

Vietämme kesälomamme sekä kesän kaikki viikonloput mökillämme Naantalin saaristossa. Polttoaineen hinta ei vaikuta mökillä käynteihin, mutta teemme varmasti vähemmän veneretkiä mökiltä käsin. Olemme yleensä käyneet useilla päiväretkillä ja ehkä yhdellä yöpymisretkellä Turun saaristossa/Ahvenanmaalla.

Nainen, 53, Sipoo

Veneilyä isolla moottorilla ehkä aavistuksen vähemmän. Muuten ei vaikuta.

Mies, 61, Helsinki

Osa vastaajista kertoi, että koska veneily maksaa muutenkin maltaita, ei polttoaineen hinnalla enää ole isoa merkitystä.

Veneilen. Vene kuluttaa 2,5 l / nm. Kulut muuten niin kovat, että polttoaineen hinnalla ei juuri väliä. (nm on meripeninkulma eli 1852 metriä)

Mies, 44, Espoo

Mikkilöillä kertyy nykyisessä tilanteessa iso säästö siitä, että perheessä luovuttiin toisesta autosta.

Molemmat kulkevat nyt töihin pyörällä. Antti Mikkilällä on käytössään sähköpyörä ja Anne Mikkilä käyttää pyörä-metro –yhdistelmää.

”Asumme Mankkaalla pussinperällä, josta lähimmälle metroasemalle on matkaa. Omasta mukavuudesta voi kuitenkin monin tavoin tinkiä tulevien sukupolvien eteen”, Anne Mikkilä sanoo.

HS:n polttoainekyselyyn vastasi 462 lukijaa. Lainaukset ovat vain yhteystietonsa jättäneiltä vastaajilta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat