Risto Välttilä kärvisteli yli 16 tuntia junassa Hämeenlinnan asemalla – Suomen junaliikenne täydessä kaaoksessa

Liikenteen jumitti ratasillan vaihtotyö. Alun perin työn oli määrä olla valmis kello 15:een mennessä sunnuntaina. VR:ltä kerrotaan, että viidessä yöjunassa on jumissa 4 000 matkustajaa.

Osa Rovaniemen junan matkustajista oli aamu kymmeneltä siirtynyt odottelemaan junan liikkeellelähtöä Hämeenlinnan aseman laiturille.

27.6. 7:13 | Päivitetty 27.6. 14:24

”13 ja puoli tuntia olemme nyt istuneet junassa Hämeenlinnassa”, kertoi Risto Välttilä hieman aamuyhdeksän jälkeen.

Välttilän oli määrä lähteä vaimonsa kanssa mökilleen Sallaan nauttimaan yöttömistä öistä, mutta sunnuntaina illalla Pasilasta Rovaniemeä kohti kello 19.37 lähtenyt yöjuna jumitti jo Hämeenlinnassa.

Liikenne oli poikki pääradalla Tampereen ja Toijalan välillä ratasillan vaihtotyön viivästymisen vuoksi. Hieman ennen kello 12 maanantaina tiedotettiin, että juhannusviikonlopun sillanvaihtotyö Lempäälässä on valmistunut. Kello 12 Välttilänkin juna lähti vihdoin liikkeelle.

Liikenne palautuu viiveellä aikataulujen mukaiseksi. Pieniä häiriöitä voi vielä esiintyä. Fintrafficin rataliikenne­keskuksesta kerrottiin, että uudella sillalla oli aluksi muun muassa noin puolen tunnin ajan häiriötä liikennevaloissa.

Alun perin työn oli määrä olla valmis kello 15:een mennessä sunnuntaina.

VR:n viestinnästä kerrottiin maanantaiaamuna HS:lle, että sunnuntaina illalla matkaan lähteneessä viidessä yöjunassa oli maanantaina aamulla edelleen jumissa noin 4 000 matkustajaa. Yöjunat ovat enimmillään noin 13 tuntia myöhässä.

Osa junista odotti Tampereella, ja lisäksi yöjunat olivat jumissa Hämeenlinnassa, Parkanossa ja Toijalassa.

Välttilän mukaan Hämeenlinnassa oli aamulla myös toinen juna, jonka pääteasema on Rovaniemi.

”Junassa ilmastointi pelaa ja tunnelma on rauhallinen. Asemallakaan ei ole kaaosta, kymmenkunta ihmistä kävelee asemalla hiljakseen. Aiemmin muutama italialainen koitti konnarilta kysellä, että mitä oikein tapahtuu. He olivat menossa Rovaniemelle kahdeksi päiväksi ja olivat kyllä vihaisia tästä.”

Välttilää itseään harmittaa ennen kaikkea vähäinen viestintä.

”Vajaan tunnin kuluttua lähdöstä tuli kuulutus, että juna myöhästyy ja seisomme Hämeenlinnassa aamukuuteen.”

Makuuvaunussa yönsä viettäneille aamu valkeni kuitenkin yhä Hämeenlinnassa. Vasta aamuyhdeksän jälkeen kuulutus kertoi, että matkaan lähdetään kello 10.30–11 välillä. Kuulutuksessa kehotettiin käymään kaupassa ja palaamaan junaan viimeistään puoli yhdeksitoista.

”Viestinnästä saa VR nyt kyllä tukkapöllyä.”

”Viestinnästä saa VR nyt kyllä tukkapöllyä. Jokaisessa makuuvaunussa on näyttötaulu, johon olisi voinut syöttää tietoa. Meille ei ole kerrottu mitään. Käsittämätöntä!” Välttilä sanoo.

Junassa ei kerrottu myöskään siitä, onko ravintolavaunu auki.

”Juuri yksi rouva käveli makuuvaunumme ohi paperikassi kädessä ja hän kertoi meille, että sai ilmaiseksi ravintolavaunusta aamupalaa. Mutta enpä usko, että varastoista kaikille riittää ruokaa, jos juna tulee Tampereella täyteen”, Välttilä sanoo.

Junia korvataan busseilla. Bussien saatavuudessa on kuitenkin ollut haasteita, ja matkustajia pyydetään varautumaan viivästymisiin.

Yksi Tampereella korvaavaa bussia odotelleista on Kaisa Aalto. Hänen oli tarkoitus matkustaa maanantaina juhannuksenvietosta yöjunalla Kemijärveltä Helsinkiin, mutta matka junnasi Tampereelle.

"Meidät herätettiin puoli kuudelta ja kerrottiin, että yöjuna jatkaisi matkaansa vasta yhdeltätoista, joten lähdimme yrittämään, jospa pääsisimme korvaavaan bussiin”, Aalto kertoo puhelimitse.

Toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä odottamaan radan avautumista yöjunaan.

Matkustajia Tampereen rautatieasemalla 26. kesäkuuta.

Aalto siirtyi odottelemaan Tampereen päärautatieaseman edustalle lukuisten muiden kanssa. Korvaavia busseja saapui tipotellen. Ensin saapui kolme, joiden määränpää oli Toijala ja yksi, jonka määränpää oli Turku. Aalto ei mahtunut näihin, vaan joutui odottelemaan vielä puolitoista tuntia.

”Siihen jäi odottelemaan ainakin reilut 50 matkustajaa ja lisää tuli koko ajan. Puolentoista tunnin jälkeen siinä oli ainakin parisen sataa ihmistä”, hän arvioi.

Osa ihmisistä saapui asemalle vasta aamujunaan.

”Oli siinä aika härdelli”, Aalto sanoo.

”Osa tuskaili, että pitäisi päästä lennolle tai laivaan. Kaikki yrittivät soitella ympäriinsä, että eivät pääse sinne tai ovat myöhässä tuolta. VR:n toimistot asemalla eivät olleet auki ja työvuoroon tulleet konnaritkin miettivät, että mitä tässä voi oikein tehdä ja minne mennä.”

Asemalle saapuneet korvaavat bussit olivat useista eri firmoista ja ne lastattiin täyteen. Osassa busseista ihmisiä myös seisoi, Aalto kertoo.

Aalto matkasi korvaavassa bussissa Tampereelta Toijalaan. Siellä matkustajat siirtyivät jälleen junaan kohti Helsinkiä.

Junaliikenteessä oli jo sunnuntaina lukuisia myöhästymisiä, ja VR korvasi silloinkin useita junavuoroja linja-autoilla keskellä juhannuksen paluuliikennettä. Sadat matkustajat joutuivat vaihtamaan junasta linja-autoihin Tampereen ja Toijalan välillä.

VR keskeytti junalippujen myynnin sunnuntaina Tampereen ja Toijalan väliä kulkeviin juniin.

VR:n mukaan lipun ostaneet saavat muuttaa tai peruuttaa matkaliput ilmaiseksi niiltä junavuoroilta, joihin ratatöillä oli vaikutusta. Maanantaina aamulla asiakaspalvelu oli ruuhkautunut eikä VR:n viestinnästä ollut vielä antaa arviota siitä, moniko on muuttanut tai perunut matkansa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat