Tampereen kupeessa sijaitseva siltatyömaa veti Suomen junaliikenteen umpisolmuun – ”Riskiarviointi on tässä pettänyt”

Tampereen ja Toijalan välillä sijaitseva työmaa sekoitti juhannuksen paluuliikenteen. Väylävirastosta myönnetään, että riskiarviointi petti, sillä purkutyö murensi aikataulun.

Junaan lipun ostaneet juhannuksen paluuliikenteen matkustajat vaihtoivat korvaaviin busseihin Tampereen rautatieasemalla 26. kesäkuuta.

27.6. 14:54

Ratasillan vaihtotyö sai pääradan junaliikenteen sekaisin sunnuntaina ja maanantaina.

Junia korvattiin Tampereen ja Toijalan välillä. Osa junista oli jumissa Tampereella ja lisäksi viisi yöjunaa oli jumissa Hämeenlinnassa, Parkanossa ja Toijalassa. Yöjunissa oli noin 4 000 matkustajaa.

Esimerkiksi sunnuntaina illalla Pasilasta Rovaniemeä kohti matkannut Risto Välttilä vietti junassa Hämeenlinnassa noin 16 tuntia.

Lue lisää: Risto Välttilä kärvisteli yli 16 tuntia junassa Hämeenlinnan asemalla – Suomen junaliikenne täydessä kaaoksessa

Ratasillan vaihdon piti alun perin olla valmis kello 15:een mennessä sunnuntaina. Liikenne saatiin kuitenkin kulkemaan vasta maanantaina kello 12. Täydellä nopeudella uudella sillalla ei kuitenkaan voi vielä ajaa, sillä viimeistelytyöt venyvät ainakin maanantai-iltaan.

Miksi ratatyö päätettiin tehdä juuri nyt, juhannuksen paluuliikenne­ruuhkassa?

Se ei ollutkaan tarkoitus vaan ideana oli saada urakka valmiiksi ennen paluuliikenteen alkamista, kertoo apulaisjohtaja Mauri Mäkiaho Väylävirastosta.

”Pyrimme hyödyntämään hiljaisen liikenteen ajat. Juhannuksen meno- ja paluuliikenne on hyvin vilkas, mutta siihen väliin sattuu sellainen aika ettei matkustajia juurikaan ole. Näiden hetkien hyödyntäminen on tarkoituksenmukaista”, Mäkiaho sanoo.

”Ajatus ja tarkoitus oli hyvä, mutta epäonnistuessa vaikutukset ovat suuret ja koskee monta matkustajaa, jotka tästä joutuvat kärsimään. Aiheuttajahan tässä on ollut meidän työmaa, vaikka matkustajille kosketuspinta on VR.”

Kuka on viime kädessä tehnyt päätöksen sillan uusimisesta juuri nyt?

”Ei tässä yhtä henkilöä ole päättämässä. Väylävirastossa se lopulta päätetään, mutta liikennekatkot suunnitellaan aina kuukausia etukäteen liikennekeskuksen ja liikennöitsijöiden kanssa.”

Työt aloitettiin perjantaina päivän aikana. Suomen junaliikenteen umpisolmuun saanut ratasillan vaihtotyö tapahtui Tampereen kupeessa, Lempäälässä. Kyseessä oli Miemolan alikulkusillan uusiminen.

Vanha silta oli rakennettu vuonna 1972. Sen purkamisesta päätettiin vuonna 2019.

Ratasillan vaihtotyössä valmistellaan ensin uusi silta vanhan viereen. Sen jälkeen vanha puretaan. Tämän jälkeen uuden sillan paikka valmistellaan ja uusi silta liu’utetaan paikoilleen. Tämän jälkeen rakennetaan rata sekä tehdään muun muassa tarvittavat sähkö- ja tietoliikenne­järjestelyt.

Mikä aiheutti sen, ettei aikataulussa pysytty?

Vanha silta oli teräsbetoni­rakenteinen. Mäkiahon mukaan sillan rakenne tiedettiin etukäteen ja yllätyksiä ei tullut.

”Purkutyö kaikesta huolimatta osoittautui paljon hitaammaksi kuin mihin oli varauduttu. Se oli se kaikista suurin yksittäinen syy”, hän sanoo.

Purkamisessa sujui 10–12 tuntia suunniteltua kauemmin. Työvoimasta aikataulussa pysyminen ei jäänyt kiinni.

Sillan urakoitsija on kokenut rakennusyritys Kreate. Kreatelta ei annettu haastattelua HS:lle, sillä yrityksen viestinnän mukaan Väylävirasto hoitaa asiasta tiedottamisen.

Tämän tarkemmin Mäkiaho ei osaa prosessia avata. Sen hän sanoo, että prosessi on pakko tehdä tietyssä järjestyksessä ja vaiheita ei voi tehdä limittäin. Sen vuoksi purkutyön viivästyminen aiheutti ketjureaktion.

”Mitään ohitusreittiä ei voi myöskään junalle tehdä.”

Missä kohtaa tiedettiin, että silta viivästyy?

”Sunnuntaina aamupäivällä tiedettiin, että kello 15 tavoite ei tule onnistumaan. VR sai heti siinä kohtaa tietää asiasta”, Mäkiaho sanoo.

”Toki täytyy ottaa opit tästä. Riskiarviointi on tässä pettänyt, sillä purkutyö murensi aikataulun.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat