Mistä tietää helteellä saaneensa liian vähän nestettä? Yksinkertainen merkki kertoo sen

Helteellä pitää muistaa juoda ja syödä, ja juoda muutakin kuin vettä, muistuttaa yleislääketieteen erikoislääkäri Laura Tiittanen.

Helteellä täytyy juoda riittävästi, mutta myös syödä, jotta elimistön suolatasapaino säilyy hyvänä.

27.6. 16:06

Kun lämpötila huitelee kolmessakympissä, täytyy juoda riittävästi nestettä. Mutta mikä on riittävästi? Ja mistä tietää, ettei ole saanut riittävästi nestettä?

Yleislääketieteen erikoislääkäri Laura Tiittanen Kuopion yliopistollisesta sairaalasta sanoo, että yleispätevää ohjetta riittävän nesteen määrästä on vaikea sanoa, sillä se riippuu ihmisen koosta.

Myös jotkut perussairaudet kuten vaikuttavat sopivaan nestemäärään. Esimerkiksi sydämen vajaatoiminnasta kärsivä voi juoda vähemmän kuin terve aikuinen ihminen.

”Ohje kuuluu lyhykäisyydessään näin: Pitää muistaa juoda, pitää muistaa syödä. Ja juoda muuta kuin pelkkää vettä”, Tiittanen sanoo.

”Ei kuitenkaan hirveästi kahvia eikä alkoholia. Ne ovat diureetteja eli poistavat elimistöstä nestettä.”

Tiittanen ei kehota myöskään juomaan helteellä pelkkää vettä, koska jos sitä juo liikaa, elimistön suolatasapaino voi häiriintyä. Helteellä nesteessä olisi hyvä olla suoloja. Neste, jossa on vähän sokeria ja suoloja, imeytyy myös paremmin kuin pelkkä vesi.

”Hyviä juomia ovat esimerkiksi vichy, mutta myös mehu. Ja toki urheilijoiden energiajuomat, jos niistä tykkää. Nehän on tehty sitä varten, että ne imeytyvät hyvin ja niissä on suolat ja sokerit mukana”, Tiittanen sanoo.

”Ja jos teet yhtään mitään fyysistä, nesteen tarve kasvaa merkittävästi. Mitä enemmän hikoilee, sen enemmän nestettä haihtuu ja sen enemmän sitä pitää korvata.”

Tiittanen huomauttaa, että suomalaisessa ruuassa on paljon suoloja, joten suolan puutos ei uhkaa, jos helteelläkin syö normaalisti. Etenkin vanhuksilla ruokahalu voi kuitenkin helteellä kadota, joten suolojen saantiinkin on kiinnitettävä huomiota.

Lapsille kannattaa pakata juomapullo mukaan ja muistuttaa juomisesta säännöllisin väliajoin. Pihalla paljon juoksenteleva lapsi tarvitsee nestettä enemmän ja useammin kuin sisällä rauhallisesti oleileva lapsi.

Ihmiset sietävät kuivumista eri tavoin. Vanhuksilla kuivumisen riski on usein suurempi, sillä iän myötä janon tunne vähenee ja häviää. Tiittanen neuvoo pitämään kotona nestettä kannussa tai isossa pullossa, josta omaa nesteen kulutusta on helppo seurata päivän aikana.

Yksi yksinkertainen asia kertoo sen, että nestettä on tullut nautittua liian vähän.

”Jos ei tule pissa. Jos tarvitsee käydä pissalla selvästi vähemmän kuin normaalisti, se kertoo, ettei nestettä ole mennyt sisään tai se on haihtunut muuta kautta”, Tiittanen sanoo.

Kuivuman uhatessa virtsan määrä niukkenee ja virtsan väri tummuu. Tässä tilanteessa ensiapu on nesteen nauttiminen.

”Jos ei ole tarvinnut käydä ollenkaan pissalla päivän aikaan, silloin pitää ruveta jo hälytyskellojen soimaan.”

Merkkejä liian vähästä nesteen saannista ovat myös jollain tavalla huono olo, päänsärky, väsymys ja vetämätön olo. Iäkkäillä ihmisillä esimerkiksi kaatumisriski lisääntyy merkittävästi.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat