Päihteet ja sähköpotkulauta ovat vaarallinen yhdistelmä, mutta poliisi ei voi puhalluttaa kuljettajia: ”Päihtymys tulee todeta silmämääräisesti”

Sähköpotkulautojen virittäminen on kuitenkin toistaiseksi ollut harvinaista. Poliisitarkastajan mukaan promilleraja vähentäisi lautailun haittoja.

Sähköpotkulaudat ovat viime vuosina yleistyneet. Katukuvassa näkyvät etenkin yrityksiltä vuokrattavat laudat. Kuvituskuva on otettu huhtikuussa 2022.

5.7. 15:34

Sähköpotkulautojen virittäminen on toistaiseksi pysynyt Suomessa pienenä ilmiönä, Poliisihallituksesta kerrotaan.

Poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta sanoo, että viritetyt sähköpotkulaudat ovat ainakin toistaiseksi marginaalinen ilmiö.

”Poliisin tietoon on tullut yksittäistapauksia, mutta ongelmasta ei voida puhua, ainakaan vielä”, Kallio kertoo ja täydentää, ettei poliisi ole tarkkaan tilastoinut tapauksia.

Juridisesti sähköpotkulaudat luokitellaan kevyiksi sähköajoneuvoiksi, ja niiden laissa sallittu enimmäisnopeus on 25 kilometriä tunnissa. Jalankulkua avustavilla laitteilla, kuten tasapainolaudoilla, maksiminopeus on puolestaan 15 kilometriä tunnissa.

Myös Liikenneturvan tiistaina julkaiseman kyselytutkimuksen mukaan virityssäännöt ovat melko hyvin tiedossa. Kyselyyn vastanneista runsaasta tuhannesta ihmisestä kolme neljäsosaa tiesi, ettei sähköpotkulaudan virittäminen ole sallittua.

Kevyet sähköajoneuvot tulivat Suomessa laillisiksi vuonna 2016, ja laitteet ovat sittemmin yleistyneet. Valtaosa Suomen kaupunkien katukuvassa näkyvistä laitteista on yrityksiltä vuokrattavia sähköpotkulautoja.

Helsinkiin tulivat ensimmäiset vuokralaitteet vuonna 2019, ja vuosien mittaan laitteita on tullut tarjolla suureen osaan Suomen suurista ja keskisuurista kaupungeista.

Virittäminen ei ole poliisitarkastaja Kallion mukaan ongelma vuokrattavissa laudoissa. Sen sijaan poliisin mukaan vaaratilanteita on tullut liikennesääntöjen rikkomisesta.

Suuri ongelma on se, että laitteilla ajetaan päihtyneenä, mikä on Kallion mukaan vaarallista kuljettajalle itselleen. Tätä tukee myös tutkimus, jossa selvitettiin Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (Tays) hoidettuja sähköpotkulaudoilla kulkeneita. Yli puolet loukkaantuneista oli turman aikana ollut alkoholin tai muun päihteen vaikutuksen alaisia.

Lue lisää: Tutkimus: Puolet sähkö­potku­laudalla loukkaantuneista päihtyneitä

”Lisäksi niillä ajetaan siellä, missä niillä ei saisi ajaa. [Sähköpotkulaudoilla] kuljetaan jalkakäytävillä ja mennään päin punaisia”, Kallio sanoo.

”Ajetaan siellä, missä niillä ei saisi ajaa. Kuljetaan jalkakäytävillä ja mennään päin punaisia.”

Kevyet sähköajoneuvot rinnastetaan liikennesäännöissä esimerkiksi polkupyöriin, jolloin pelkästään jalankulkijoille tarkoitetuilla väylillä ajaminen on niillä kiellettyä. Poliisihallituksen julkaisemassa blogissa todetaan myös, että laitteiden kuriton pysäköinti on monella paikkakunnalla ongelma.

Kaupungit ovat käyneet neuvotteluja sähköpotkulautayhtiöiden kanssa hillitäkseen laitteiden käyttöä koskevia haittoja. Poliisitarkastaja Kallion mukaan tehokas keino olisi promilleraja.

”Näkemyksemme mukaan mitään kulkuneuvoa ei tulisi kuljettaa päihtyneenä.”

Poliisi voi sakottaa jo nyt humalassa olevaa sähköpotkulaudan kuljettajaa. Kuljettamisesta pitäisi kuitenkin aiheutua vaaraa toisten turvallisuudelle.

Lisäksi valvontaa vaikeuttaa se, ettei poliisilla ole Kallion mukaan oikeutta puhalluttaa sähköpotkulautoja kuljettavia.

”Päihtymys tulee todeta silmämääräisesti”, sanoo Kallio.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat