Suomi haluaa kokeilla ”digipassia” ensimmäisten joukossa

Digitaalista matkustusasiakirjaa saatetaan kokeilla Suomen ja Kroatian välisessä matkustamisessa.

Helsinki–Vantaan lentoasemalla aiotaan kokeilla digitaalisen matkustusasiakirjan käyttöä, jos EU:n komissio hyväksyy pilottihankkeen rahoitushakemuksen.

29.7. 2:00 | Päivitetty 29.7. 9:15

Tulevaisuudessa ulkomaanmatkoille ei välttämättä tarvitse ottaa mukaan fyysistä passia tai henkilökorttia, vaan matkustusasiakirjan tiedot voivat kulkea mukana matkapuhelimen sovelluksessa.

Suomessa voi pian alkaa pilottihanke, jossa kokeillaan ensimmäistä kertaa Euroopan unionissa digitaalisen matkustusasiakirjan käyttöä rajat ylittävässä matkustamisessa.

EU-komissio on toivonut, että jotkin jäsenmaat järjestäisivät tällaiset pilottihankkeet. Niistä saatavien kokemusten perusteella komissio voisi edistää digitaalisten matkustusasiakirjojen käyttöönottoa myöhemmin EU:ssa.

Rajavartiolaitoksen esikunnan tarkastaja Mikko Väisänen kertoo, että komissio otti yhteyttä Suomeen viime vuoden lopussa ja tiedusteli halukkuutta osallistua pilottihankkeeseen.

Digitaalisen matkustusasiakirjan käytön tarkoituksena on sujuvoittaa ja nopeuttaa rajatarkastuksia ja matkustamista. Jos yksittäinen rajatarkastus sujuu sen ansiosta hieman nykyistä nopeammin, kerrannaisvaikutukset voivat olla Väisäsen mukaan suuret isojen matkustajamassojen kohdalla.

Alustavien suunnitelmien mukaan digitaalisen matkustusasiakirjan käyttöä voitaisiin kokeilla Suomen ja Kroatian sekä Hollannin ja Kanadan välisissä matkustaja­liikenteessä. Rahoitus tulisi komissiolta.

Väisänen korostaa, että on vielä epävarmaa, toteutuuko pilottihanke Suomessa.

”Tällä hetkellä valmistelemme rahoitushakemusta komissiolle. Hakemus pitää jättää elokuun loppuun mennessä. Sen jälkeen ratkeaa, toteutuuko hanke vai ei”, Väisänen sanoo.

Mikäli pilottihanke toteutuu Suomen ja Kroatian välisessä lentoliikenteessä, viranomaiset pyytävät siihen joukon matkustajia vapaaehtoisiksi koekaniineiksi.

Väisäsen mukaan matkustajat saavat puhelimeensa sovelluksen, joka sisältää digitaalisen matkustusasiakirjan. Kun matkustajat ovat lähdössä matkalle, he lähettävät matkustusasiakirjan tiedot etukäteen sähköisesti rajaviranomaisille.

”Tiedot tarkastetaan etukäteen ja poistetaan matkan jälkeen”, Väisänen kertoo.

Pilottihanketta varten Helsinki–Vantaan lentoasemalle tulisi sekä lähteville että saapuville matkustajille yhdet linjat, joilla he voisivat suorittaa rajatarkastuksen.

Rajatarkastuksessa matkustajasta otetaan valokuva, jonka perusteella hänet tunnistetaan.

”Ensimmäisessä vaiheessa passia pitää samalla vilauttaa lukijan päällä, mutta sitä ei tarvitse edes avata. Jatkokehityksenä passin tilalla on luultavasti mahdollista käyttää puhelinta”, Väisänen sanoo.

Helsinki–Vantaan lisäksi vastaavanlainen järjestelmä on tarkoitus tehdä pilottihankkeessa Kroatiaan.

Pilottihankkeessa matkustajilla pitäisi siis olla edelleen perinteinen passi mukanaan.

”Pitkässä juoksussa tähtäimenä on, ettei matkustaessa tarvitse olla enää fyysistä passia mukana. Sen toteutuminen vie kuitenkin aikaa. Pilottihanke olisi vasta ensimmäinen vaihe tässä asiassa”, Väisänen sanoo.

Väisänen kertoo, että digitaalisen matkustusasiakirjan ansiosta matkustajan ei välttämättä tarvitse tulevaisuudessa kuljettaa mukanaan myöskään tarkastuskorttia tai muitakaan papereita. Hänet voitaisiin tunnistaa kasvokuvan perusteella esimerkiksi lentokoneeseen tai turvatarkastukseen mentäessä.

Jos komissio myöntää pilottihankkeelle rahoituksen, kokeilu alkaisi loppuvuoden aikana ja jatkuisi ensi vuoden loppuun.

Suomen ja Kroatian välisessä liikenteessä digitaalista matkustusasiakirjaa voitaisiin kokeilla aikaisintaan vasta ensi keväänä, koska maiden välillä ei ole talvella suoria lentoja.

Sen vuoksi Suomessa harkitaan, voisivatko pilottihankkeeseen osallistuvat suomalaiset matkustajat käyttää digitaalista matkustusasiakirjaa muillakin kuin Kroatian lennoilla.

Lue lisää: Digitaalinen henkilöllisyys­todistus­uudistus etenee – henkilöllisyyden saattaa pystyä todistamaan kännykällä jo ensi vuonna

Lue lisää: Digitaalinen henkilöllisyys­todistus lisää ihmisten valtaa omiin tietoihinsa – lausunto­kierroksella kansalaiset esittivät kriittistä palautetta

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat