Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja, kauppa veti ilmoituksensa lehdestä pois: ”Meni liikaa tunteisiin”, kauppias sanoo

K-Supermarketin kauppiaan mielestä ilmoitussopimuksen purkamista on selitetty liian mustavalkoisesti julkisuudessa. Keskon aluejohtajan mukaan yritys kunnioittaa median riippumattomuutta.

Loviisan Sanomat kertoi paikallisen K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja.

27.7. 14:08

Loviisan K-Supermarket irtisanoi vuosia jatkuneen ilmoitussopimuksen Loviisan Sanomia julkaisevan Etelä-Suomen Media Oy:n kanssa sen jälkeen, kun Loviisan Sanomat oli julkaissut kirjoituksia kaupan hinnoitteluvirheistä.

Loviisan Sanomien päätoimittaja Arto Henriksson kertoi asiasta paikallislehdessä tiistaina julkaistussa kirjoituksessa.

”Siihen [irtisanomiseen] kauppiaalla on tietenkin täysi valta ja vapaus, joskin irtisanomisen peruste on vähintäänkin kyseenalainen”, Henriksson kirjoittaa.

Tapahtumat saivat Henrikssonin mukaan alkunsa kesäkuussa. Loviisan Sanomat julkaisi tuolloin mielipidekirjoituksen, jossa kirjoittaja kertoi, että häneltä veloitettiin Loviisan K-Supermarketin kassalla suurempi summa kuin mikä oli merkattu hyllyn hintalappuun. Reklamaation jälkeen hän sai hyvityksen.

Henrikssonin mukaan lehti oli tarjonnut kauppiaalle mahdollisuutta kommentoida asiaa ennen kirjoituksen julkaisemista, sillä siitä saattaisi seurata kauppaa kohtaan kielteistä julkisuutta.

”Lähetin kirjoituksen kauppiaalle ja tarjosin hänelle Journalistin ohjeiden 21. kohdan mukaisesti mahdollisuutta kertoa asiasta oman näkemyksensä sekä korjata kirjoituksen mahdolliset virheet”, Henriksson kirjoittaa.

Kauppias ei kuitenkaan halunnut kommentoida mielipidekirjoitusta ennen sen julkaisua eikä osoittanut siinä virheitä. Sen sijaan kauppias oli Henrikssonin mukaan sanonut, ettei mielipidekirjoitusta tulisi julkaista ollenkaan.

Tämän jälkeen kauppias soitti vielä Loviisan Sanomien ilmoitusmyynnistä vastaavalle johtajalle ja pyrki vaikuttamaan julkaisupäätökseen tätä kautta, Henriksson kirjoittaa.

Mielipidekirjoituksen julkaisemisen jälkeen toimitus selvitti asiaa lisää ja teki koeostoja Loviisan K-Supermarketissa sekä muissa päivittäistavarakaupoissa Loviisassa ja Porvoossa.

Koeostojen perusteella selvisi, että Loviisan K-Supermarketin kassalla joidenkin tuotteiden hinnat nousivat jopa yli 17 prosenttia hintalapussa ilmoitettuun hintaan nähden. Loviisan Sanomien tietojen mukaan hinnoittelujärjestelmän häiriöistä johtuva hinnoitteluongelma on vaivannut Loviisan K-Supermarketia keväästä lähtien.

Muissa testatuissa kaupoissa ongelmia ei todettu.

Loviisan Sanomien mukaan myymälän hinnoitteluongelmat tulivat Keskon johdolle yllätyksenä, eikä samankaltaisia ongelmia ole ilmennyt muissa K-Supermarketeissa.

Pian tekstin julkaisemisen jälkeen K-Supermarket ilmoitti, että se irtisanoo yhteistyösopimuksen Loviisan Sanomien kanssa, Henriksson kirjoittaa.

Loviisan K-Supermarketin kauppias Roger Karlsson ei halunnut antaa keskiviikkona HS:lle haastattelua asiasta ja välitti lausuntonsa sähköpostitse.

Karlsson kirjoittaa kaupan pyrkineen aktiivisesti ratkaisemaan hintanäyttöihin liittyvää ongelmaa. Hän kuvailee tilanteen olleen kaupan henkilöstölle hyvin kuormittava.

”Tästä syystä asiaan liittyvä kirjoittelu meni minulla liikaa tunteisiin”, hän kirjoittaa.

”Virheeni oli antaa tästä Loviisan Sanomille suorasanaista palautetta sen sijaan, että olisin kärsivällisesti oikonut asiaan liittyviä ja näkökulmastani virheellisiä käsityksiä.”

Karlssonin mukaan julkisuudessa on esitetty mustavalkoinen kuva ilmoitussopimuksen irtisanomisen syistä. Viestissä hän kertoo esittäneensä jo aiemmin kriittisiä näkemyksiä lehti-ilmoitusten toimivuudesta, kun sopimuksen uusimisesta on keskusteltu.

”Ilmoitussopimuksen purkamisen juurisyy löytyykin ennen kaikkea pohdinnoistani löytää kaupalleni mahdollisimman toimiva ja asiakkaat tavoittava media.”

K-ryhmä kommentoi asiaa lyhyesti tiistai-iltapäivänä Twitterissä. Kommentin mukaan K-ryhmässä toimitaan sen periaatteen mukaisesti, että media tekee ratkaisunsa aina riippumattomasti.

Vastauksessaan päätoimittaja Henriksson kiittää Keskon viestintää tapauksen selvittämisessä.

Myös Keskon Etelä-Suomen aluejohtaja Mika Sivula sanoo yrityksen kunnioittavan median riippumattomuutta.

Hän muistuttaa, ettei Kesko ollut puretun ilmoitussopimuksen osapuoli, vaan K-ryhmän kauppiaat toimivat yrittäjinä ja tekevät omat päätöksensä.

”Ilmoitusmarkkinoinnin ja toimituksellisen linjan välillä ei länsimaisessa mediassa ole yhteyttä. Se on Keskolle selvä asia”, hän sanoo.

Sivulan mukaan Loviisan K-Supermarketin hinnoitteluongelmat tulivat Keskon tietoon vasta lehtikirjoitusten myötä. Hän kertoo ongelmien johtuneen digitaalisista hintanäytöistä, jotka kyseisessä kaupassa ovat kauppiaan itse hankkimat ja erilaiset kuin Keskon oma hintanäyttöjärjestelmä.

”Omassa järjestelmässämme tällaiset ongelmat on helpompi ratkaista.”

Tavallisesti hintanäytöt vähentävät hintavirheitä hyllyjen ja kassojen välillä, mutta tällä kertaa järjestelmä ei toiminut kuten pitäisi. Sivulan mukaan kaupan ongelma on jatkunut alkuvuodesta lähtien.

”Kyllä asiakkaan pitää voida luottaa hintaan, mikä hyllynreunassa lukee. Se on yksi kaupanteon perusasioista.”

Voiko media kritisoida tulevaisuudessa K-ryhmän kauppoja ilman että ilmoitukset vedetään pois?

Sivula kertoo ymmärtävänsä, että K-ryhmän kokoinen ketju päätyy julkisen arvioinnin kohteeksi myös mediassa.

”Me asettaudumme joka päivä miljoonien asiakaskäyntien myötä suuren yleisön arvioitavaksi. Meidän täytyy olla valmiina myös tämän kaltaisiin hankalampiin tilanteisiin.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat