Huoltajat ilmoittavat kouluun, ettei lapsen tarvitse lukea kirjoja, koska näin on kotona sovittu – Opettajat avautuvat, millaisilla asioilla vanhemmat piinaavat

Kuopiolaisopettajan mukaan huoltajien viestintä on muuttunut aiempaa kärkkäämmäksi ja vanhemmat etsivät syypäätä koulun henkilökunnasta, vaikka ongelma olisi omassa lapsessa.

Osa HS:n kyselyyn vastanneista opettajista kertoi, millaisia toiveita yksilöllisestä kohtelusta oppilailta ja heidän vanhemmiltaan saattaa tulla. ”Asiakasajattelu on yleistynyt koulussa”, kuvaa jyväskyläläisopettaja.

21.8. 2:00

Kuopiolaisopettaja muistelee erästä korona-ajan välikohtausta, joka tapahtui yläkoulussa kesken oppitunnin. Silloin oli voimassa maskisuositus.

”Meillä oli sellainen yhteinen sääntö, että jos maskia ei halunnut pitää, silloin ei saanut tehdä parityötä kylki kyljessä.”

Yksi oppilaista ei noudattanut sääntöä, joten opettaja huomautti asiasta.

”Siinä tilanteessa oppilas otti puhelimensa ja soitti huoltajallensa. Hän laittoi puhelimen kaiuttimelle ja huoltaja räyhäsi ja haukkui rehtorin, koko koulun ja meidän toimintatapamme.”

Opettaja kertoo koko luokan kuulleen huoltajan pauhaamisen ja alatyyliset haukkumasanat puhelimen kaiuttimesta ennen kuin hän sai keskeytettyä tilanteen.

HS kysyi, millaisilla asioilla huoltajat piinaavat opettajia. Monet opettajat kertoivat vanhempien asiattomasta viestinnästä, uhkailusta ja epäluottamuksesta opettajan ammattitaitoon.

Lue lisää: ”Otetaan käyttöön tällainen Amerikan malli” – Turkulais­koulun rehtori ja opetusjohtaja kertovat, miten vanhemmat uhkailevat opettajia

”Kun koulu joutuu yhdistämään luokkia oppilaiden vähennyttyä (jotta määräraha riittää), saattaa tulla valitusvirta, joka sisältää kaikki mahdolliset uhkaukset. Paljon työtä koulun perustehtävän ohessa.” (Opettaja, Helsinki)

”Usein ei uhkailla suoraan, vaan toimitaan selän takana. Esimerkiksi opiskelumateriaaleihin liittyen vaaditaan toista, omasta mielestä parempaa kirjaa omalle lapselle, ja kun ei saada sitä, niin kirjoitetaan valitusviesti rehtorille ja lehteen sekä sosiaaliseen mediaan.” (Opettaja, Helsinki)

Noin kymmenen vuoden uransa aikana kuopiolaisopettaja on törmännyt useisiin vastaaviin tilanteisiin, joissa vanhemmat viestivät asiattomasti. Opettaja esiintyy jutussa nimettömästi asian arkaluonteisuuden vuoksi.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana vanhempien viestit ovat opettajan mukaan muuttuneet aiempaa kärkkäämmiksi. Samaa mieltä ovat myös kollegat, joiden kanssa hän on keskustellut.

Useimmiten viestintä tapahtuu Wilman kautta. HS on tutustunut osaan viesteistä, joita kuopiolaisopettaja on saanut. Hän kertoo, että nykyisin monet vanhemmat lähettävät saman tien puolustuskannalla olevia viestejä.

”Jotkut vanhemmat ovat sellaisia, että he uskovat ihan sokeasti, mitä lapsi sanoo. Vanhempien mielestä syyllinen yleensä löytyy lapsen kaveriporukasta tai koulun henkilökunnasta.”

”Sitten tulee hyvin kärkäs yhteydenotto kouluun.”

”Lapsen kasvatus on ollut täysin epäonnistunutta tai lapsesta on tehty sisustuselementti hommaamalla kännykkä ja antamalla rahaa eikä ole ollut antaa aikaa eikä kasvatusta. – – Kun koulussa tuleekin kiistatilanne, niin syytetään heti opettajia ja koulua, vaikka lapsi on itse tehty ja jätetty kasvattamatta. Ikea-lapsi ei saa huomiota.” (Opettaja, Helsinki)

”Oman lapsen oppimisvaikeudet on kova paikka vanhemmalle. Kun lapsen oppiminen ei edisty toivotulla tavalla, helppo keino on syyttää siitä huonoa opetusta.” (Opettaja, Turku)

Opettaja painottaa, että suuri osa viestinnästä vanhempien kanssa on melko neutraalia ja asiallista.

”Mutta ikävät jäävät kyllä mieleen.”

Toinen monia opettajia kuormittava asia on vanhempien pyynnöt lasten erityiskohtelusta. Tämä korostui monissa kyselyvastauksissa.

”Huoltajilla on vaatimuksia todella yksilöllisestä kohtelusta: ’Vahdi, ettei minun lapseni katso ruutuja kauemmin kuin 20 minuuttia, etteivät tule silmät kipeäksi.’ ’Pidä huolta, ettei lapsi juokse välitunnilla, koska jalka on rasittunut jalkapallotreeneissä.’” (Opettaja, Helsinki)

”Eräs huoltaja laittoi syksyn alussa pitkän listan siitä, kuinka hänen lastaan pitää kohdella. Listalla vaadittiin erityiskohtelua ja -huomiointia vedoten lapsen tiettyihin haasteisiin. Huvitti erityisesti maininta, ettei ”pienistä tyhmyyksistä”, kuten kaverin tönimisistä tai kiroilusta, saa laittaa Wilma-merkintää lapselle. Tällainen asiakasajattelu on yleistynyt koulussa, eivätkä kaikki vanhemmat tahdo ymmärtää, että opettaja on ammattilainen, joka kyllä osaa tehdä pedagogiset ratkaisut ilman huoltajien neuvoja.” (Opettaja, Jyväskylä)

Kuopiolaisopettaja tunnistaa ilmiön.

”Tämä on sellainen yleinen näkemys opettajien puolelta, että yhä raskaampaa on se, että kaikille pitäisi tehdä omanlaisensa tarjoilu.”

”Useimmat ongelmatilanteet ovat sellaisia, joissa huoltaja pyytää, että nuoren ei tarvitsisi palauttaa tai tehdä arvioitavia suorituksia, kuten kirjoittaa tekstejä tai tehdä esitelmiä. Muutama huoltaja on jo ilmoittanut minulle, ettei heidän nuorensa tarvitse lukea kirjoja, koska näin on kotona sovittu ja koska nuori ei pidä lukemisesta.” (Opettaja, Kymenlaakso)

Opettaja kertoo, että esimerkiksi ahdistuneisuuteen liittyvät ongelmat ja adhd-diagnoosit ovat lisääntyneet. Vanhemmilta ja oppilailta itseltään tulee paljon toiveita, miten ne tulisi ottaa huomioon. Esimerkkinä opettaja mainitsee pyynnöt tietyistä istumapaikoista. Hän kertoo ymmärtävänsä erilaiset toiveet, mutta painottaa opettajien olevan ammattitaitoisia.

”Kyllähän me opettajat tiedämme, miten adhd-oppilasta pitäisi käsitellä ja ottaa huomioon. Mutta ihan kaikki se, mitä halutaan ja kysytään, ei ole mahdollista.”

”Puututaan kaikkeen tekemiseen, kyseenalaistetaan ja vaaditaan perusteluja. Esimerkiksi kun tehdään retkiä, jotka aina työllistävät opettajaa normaalia enemmän, heitetään kapuloita rattaisiin kysymällä perusteluja samalla pilaten opettajan innon retkelle lähtöön. Lopputulemana ei retkeillä yhtään, koska opettaja ei jaksa kysymystulvaa. Helpompi pysyä koulussa ja olla tekemättä ylimääräisiä.” (Opettaja, Turku)

Sitaatit kyselyyn vastanneilta ovat peräisin sellaisilta vastaajilta, jotka kertoivat HS:lle nimensä ja yhteystietonsa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat