YTHS:n toimitusjohtaja: Opiskelijoiden palvelut pystytään järjestämään ylityö- ja vuoron­vaihto­kiellosta huolimatta

Ammattiliitot Tehy, Super ja Erto ovat julistaneet Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiötä koskevan ylityö- ja vuoronvaihto­kiellon. Kielto kestää kuukauden.

YTHS tarjoaa terveydenhuoltopalveluja korkeakouluopiskelijoille.

16.8. 12:59 | Päivitetty 16.8. 18:05

Ammattiliitot Tehy, Super ja Erto ovat julistaneet Ylioppilaiden terveydenhoito­säätiötä (YTHS) koskevan ylityö- ja vuoronvaihto­kiellon. Kielto alkoi tiistaina ja kestää kuukauden.

Kiellon aikana tehdään normaalisti töitä ennalta suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti, mutta ei tehdä ylityötä tai muuteta työvuoroja.

YTHS:n toimitusjohtaja Katariina Poskiparta arvioi, että YTHS pystyy pääsääntöisesti palvelemaan opiskelijoita normaalisti.

”Mikäli varattuja vastaanottoaikoja jouduttaisiin jostain syystä siirtämään, siitä ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä”, Poskiparta kertoo.

Kielto koskee kaikkia liittojen jäseniä. Kielto koskee kaikkia työsuhteisia työntekijöitä, myös määräaikaisia ja koeajalla työskenteleviä sekä opiskelijoita. Liitot eivät suosittele myöskään keikkatyön tekemistä.

Kiellon tavoitteena on vauhdittaa takkuavia neuvotteluja, ammattiliitot kertovat tiedotteissaan.

Liittojen mukaan YTHS:n työntekijöiden palkat ovat jääneet jälkeen sekä kunta- että yksityissektorista. Tehy, Super ja Erto kuuluvat neuvottelujärjestö Sote ry:hyn. Sen tavoitteena on saada sovittua uudesta palkkaus­järjestelmästä.

Lisäksi liitot ovat ilmaisseet huolensa henkilökunnan riittävyydestä. YTHS:n palveluiden piiriin siirtyivät tammikuussa vuonna 2021 yliopisto-opiskelijoiden lisäksi ammatti­korkeakoulu­opiskelijat.

Liittojen mukaan YTHS:ssä henkilöstön vaihtuvuus on suurta eikä säätiö pysty riittävästi kilpailemaan työvoimasta, mikä on lisännyt vakituisen henkilöstön kuormitusta entisestään.

Opiskelijoille YTHS:ssä tapahtuneet muutokset ovat näkyneet ruuhkina. HS kertoi muun muassa huhtikuussa, että jopa yleislääkärien ajat menivät kuukausien päähän.

Poskiparran mukaan terveyspalveluiden kysyntä on aina suurempaa lukukausien alussa, kun uudet opiskelijat saapuvat. Lukukauden alun jälkeen ruuhkaa on vähemmän.

Koronavirusepidemia toi kuitenkin kysyntäpiikin opiskelijoiden mielenterveys­palveluihin. Poskiparran mukaan niissä kysyntä on ajoittain ollut liki kolmanneksen enemmän verrattuna koronavirusepidemiaa edeltävään aikaan.

”Niissä haasteena on, että mielenterveyspuolen hoitopolut voivat olla hyvin erimittaisia, mikä vaikeuttaa palveluiden mitoittamista”, Poskiparta kertoo.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat