Sähkö­autoilla kolaroidaan herkemmin kuin muilla autoilla – Syy voi löytyä kehittyneestä teknologiasta

Sähkö­autoihin liittyvien vahinkojen määrä kasvoi lähes 80 prosentilla vuodesta 2020 vuoteen 2021. Taustalla vaikuttaa sähkö­autojen määrän kasvu.

Sähköautojen osuus kaikista tapahtuneista ajoneuvovahingoista on kaikesta huolimatta edelleen pieni.

26.8. 8:50 | Päivitetty 26.8. 9:29

Sähköauto-onnettomuuksien lukumäärät ovat kasvaneet vauhdilla, selviää Pohjola Vakuutuksen tilastoista.

Sähköautoihin liittyvien vahinkojen määrä kasvoi lähes 80 prosentilla vuodesta 2020 vuoteen 2021. Taustalla vaikuttaa sähköautojen määrän kasvu.

Myös Liikennevakuutuskeskus tarkasteli asiaa vuonna 2019. Tutkimuksessa havaittiin, että sähköautoilla oli muihin autoihin verrattuna 1,5-kertainen riski joutua onnettomuuteen.

Tästä huolimatta sähköautojen osuus kaikista tapahtuneista ajoneuvovahingoista on Pohjola Vakuutuksen mukaan edelleen pieni.

Sähköautojen suurempaan onnettomuusriskiin vaikuttaa muun muassa se, että ne kiihtyvät nopeasti ja teknologian tuoma väärä turvallisuuden tunne voi johtaa riskien ottamiseen. Sähköautojen vauhti voi myös virran katketessa hidastua yllättäen, sillä kytkintä ei ole.

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan lähes kolmannes täyssähköautoista on pääkaupunkiseudulla. Se osaltaan nostaa vahinkojen määrää, sillä kaupunkiajossa tapahtuu enemmän törmäyksiä ja parkkipaikkavahinkoja.

”Kaikkein yleisin vahinkopaikka on parkkipaikka. Siellä tyypillisesti tapahtuu pieniä auton kolhaisuja, kun esimerkiksi peruutetaan ulos parkkiruudusta”, sanoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander.

Hiljander sanoo, että ilmiön taustalla on kaksi selittävää tekijää: se, kuinka paljon autolla ajetaan, ja se, missä sillä ajetaan.

”Riski on aikalailla erilainen, jos ajaa 50 000 kilometriä Kehä I:llä, kuin jos ajaa 5 000 kilometriä jossain, missä on paljon vähemmän autoja.”

Sähköautoilla on usein myös kalliimmat vakuutusmaksut kuin muilla autoilla, sillä korjauskustannukset ovat hieman kalliimpia. Tähän vaikuttaa se, että sähköautoissa on pitkälle kehitettyä tekniikkaa.

Uusien henkilöautomallien tuulilaseissa on esimerkiksi kameroita, kaistavahteja ja tuulilasinäyttöjä. Nämä järjestelmät pitää kalibroida tuulilasin vaihdon yhteydessä, mikä nostaa korjauksen hintaa.

Erityisesti sähköautojen akkujen korjauskustannukset ovat korkeita. Tästä syystä sähköautot joutuvat muita autoja useammin lunastukseen.

Hiljanderin mukaan sähkökäyttöisten henkilöautojen vauriokorjauskustannukset ovat nykyisin noin kolmanneksen korkeammat kuin samanikäisten, muunlaisten henkilöautojen.

Hiljanderin mukaan onnettomuusriskiä pienentää se, että tutustuu uuteen autoon rauhassa.

”Aika moni suomalainen on nyt sen tilanteen edessä, että on hankkimassa ensimmäistä sähköautoaan.”

Hiljander sanoo, että etenkin kiihtyvyys ahtaissa tiloissa, kuten parkkihalleissa, voi yllättää. Lisäksi sähköauton hiljaisuuteen kannattaa Hiljanderin mukaan kiinnittää erityistä huomiota, sillä se saattaa vaikeuttaa kevyen liikenteen ja näkövammaisten mahdollisuuksia havaita lähestyvä auto.

”Myös koulut ovat alkaneet, ja lapsia liikkuu teillä. He eivät välttämättä kuule, jos hiljainen sähköauto liikkuu.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat