Gasumin tankkeri pyöri kolme viikkoa ympyrää Itämerellä – ”Ei ole mitään järkeä”, sanoo tutkija

Gasumin viestintäjohtajan mukaan tankkerin erikoiselta näyttävän reitin syynä on poikkeuksellisen pitkä aika toimitusten välissä. Päästöjen näkökulmasta kiertelyssä ei ole mitään järkeä, sanoo tutkija.

Gasumin lng-tankkeri lähti Torniosta keskiviikkona 24. elokuuta ja pyöri kolmen viikon ajan ympäriinsä merellä ennen seuraavaa toimitusta. Kuva Tornion Röyttän satamasta vuodelta 2014.

15.9. 8:48

Gasumin nesteytettyä maakaasua kuljettava Coral Energice -alus pyöri kolme viikkoa ristiin rastiin Suomenlahdella ja Gotlannin ympärillä.

Alus lähti Tornion Röyttän terminaalista keskiviikkona 24. elokuuta. Lopullisena kohteena oli Vysotskin satama Venäjällä, minne alus pääsi viimein keskiviikkona 14. syyskuuta.

Tornion ja Vysotskin väliseen matkaan menee normaalisti noin kaksi vuorokautta. Välissä alus muun muassa kiersi useita kertoja Gotlannin ympäri, pyöri monta päivää ympyrää Suomenlahdella ja ankkuroitui kolmeen otteeseen Tallinnan edustalla.

Aluksen liikkeitä alkoi elokuussa seurata merikapteeni ja väitöskirjatutkija Mikko Heikkilä. Heikkilä tutkii meriliikenteen ilmapäästöjä ja nesteytetystä maakaasusta syntyviä metaanivuotoja.

Gasumin tankkereita hän alkoi tarkkailla viime keväänä Ukrainan sodan takia. Nyt hän päätti seurata Coral Energice -alusta koko matkan siitä asti, kun se lähti Torniosta.

Heikkilä yllättyi pitkästä ympäriajelusta, vaikka ristiin ajelu onkin hänen mukaansa tyypillistä nesteytettyä maakaasua kuljettaville aluksille.

Kuljetuksen aikana osa nestekaasusta nimittäin kaasuuntuu. Tästä höyrystyneestä kaasusta on päästävä eroon. Lyhyillä matkoilla sitä ei ehditä polttaa pois aluksen polttoaineena.

”Mutta jos kahden päivän reissun jälkeen pitää kolme viikkoa ajaa ympyrää, niin onhan se poikkeuksellista. Joko kuljetuslogistiikassa ei ole mitään järkeä, tai on jokin poikkeustilanne”, Heikkilä sanoo.

Aluksen pitkä kiertely johtuu energian hinnan nousun aiheuttamasta poikkeustilanteesta, sanoo Gasumin viestintäjohtaja Olga Väisänen. Gasum on Suomen valtion omistama kaasuyhtiö.

Alus on hänen mukaansa odottanut seuraavaa toimitusta. Toimitusten välillä on nyt ollut poikkeuksellisen pitkä aika.

”Kaasun hinnat ovat ennätyksellisen korkeita, mikä on vaikuttanut merkittävästi koko energia- ja kaasumarkkinaan sekä asiakkaiden kaasun ostomääriin. Ikävä kyllä logistiikkakapasiteettimme ei ole nyt täydessä käytössä”, Väisänen sanoo.

Laiva on toimitusten välillä pidetty käynnissä, jotta se pysyy toimintavalmiudessa seuraavaa toimitusta varten. Nesteytetty maakaasu on -162-asteista, ja sen säilytys kuljetusta varten vaatii erityiset olosuhteet.

Lisäksi kuljetuksessa höyrystyneelle kaasulle on Väisäsen mukaan oltava jokin järkevä käyttö. Alus käyttää höyrystynyttä kaasua polttoaineena.

”Kun laiva käy, samalla moottorilla jäähdytetään säiliö ja pidetään se kylmänä. Aluksen säiliö on pidettävä tarpeeksi kylmänä, jotta sillä voidaan hakea seuraava lasti. Lämpimään säiliöön ei voi -162-asteista tuotetta laittaa. Emme missään nimessä turhaan tätä tee.”

Coral Energice -alus on toinen Gasumin nesteytettyä maakaasua kuljettavista saman kokoluokan aluksista.

Mikko Heikkilä ihmettelee, miksei jäähdytys onnistu niin, ettei pääkone ole käynnissä. Lisäksi hän ihmettelee, miksei höyrystynyttä kaasua pureta maihin hyötykäyttöön.

”Mutta ilmeisesti kaasu ei vieläkään ole tarpeeksi kallista, kun se kannattaa hävittää tai muuttaa hiilidioksidiksi.”

Heikkilä on laskenut karkean arvion Coral Energice -aluksen ympäriajelun kasvihuonekaasupäästöille. Päästöjä lisää Heikkilän mukaan lng-aluksien metaanivuodot. Metaanilla on noin 30 kertaa suurempi lämmityspotentiaali kuin hiilidioksidilla.

Heikkilän laskujen mukaan viime viikkojen ympäriajelusta syntyi noin 1000 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia.

”Kaikessa kuljettamisessa merellä on aina pyritty optimointiin. Kun on tulossa voimaan kovempia rajoituksia kaikille laivan päästöille, niin tällainen toiminta menee väärään suuntaan.”

Ympäriinsä ajelusta syntyvät päästöt myös katoavat näkyvistä, Heikkilä sanoo.

”Asiakas laskee, että se on tilannut lastin lng:tä, jonka kuljettamisessa kesti kaksi päivää ja jonka päästöt olivat nämä. Mutta mukaan pitäisi laskea se, että laiva ajaa kolme viikkoa ympyrää sen jälkeen.”

Ympäriajelusta syntyvät päästöt otetaan mukaan Gasumin vastuullisuusraporttiin, Olga Väisänen sanoo.

”En osaa kommentoida siihen, miten meidän asiakkaat laskevat kokonaisuudessaan omat päästönsä ja kuinka tarkasti.”

Hänen mukaansa Gasumilla pyritään toimimaan mahdollisimman tehokkaasti ja sitä kautta mahdollisimman vähän päästöjä aiheuttaen.

”Tässä kohtaa olemme arvioineet, että tämä on ollut järkevin tapa toimia, jotta pidetään tämäkin laiva toimitusvalmiudessa.”

Gasumilla on käytössä kaksi nesteytettyä maakaasua kuljettavaa saman kokoluokan alusta. Normaalisti kapasiteetti on ollut Väisäsen mukaan hyvin käytössä.

”Ehkä on jouduttu vuorokausi odottamaan. Nyt on poikkeuksellinen tilanne.”

Yrityksessä ollaan valmiita miettimään, olisiko jossain kohtaa vaihtoehtona se, että alus olisi välillä kokonaan pois käytöstä, Väisänen sanoo.

”Mutta laivan uudelleen käyttöön ottamisessa ja jäähdyttämisessä on isot kustannukset ja myös päästöt. Toimimme tilanteen mukaan järkevimmällä tavalla.”

Heikkilä ei ole samaa mieltä toimintatavan järkevyydestä päästöjen kannalta.

”Aluksen uudelleen jäähdyttämisen voi tehdä nestemäisellä typellä. Vähempipäästöistä se on kuin ajaa kolme viikkoa laivalla ympyrää.”

Lue lisää: Suomen omistama Gasum tuo yhä nesteytettyä maakaasua Venäjältä – ”Lng:n tuonti Venäjältä täytyy loppua", sanoo ministeri Tuppurainen HS:lle

Lue lisää: Ruotsinlaivat kulkevat Itämerellä päätöntä reittiä vain halvan viinan takia, sanoo merikapteeni Mikko Heikkilä – Tällaiset seuraukset verokikkailulla on

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat