”Osa on kysellyt, onko meillä kovat piipussa” – HS vieraili Puolustus­voimien harjoituksessa Joutsassa, video näyttää Hornetin korvia­huumaavan lennon

Suuret koneet nousivat yksitellen ilmaan ja laskeutuvat korvia huumaavan huminan säestämänä Puolustusvoimien Ilmasotakoulun Baana 22 -harjoituksessa.

28.9. 20:33 | Päivitetty 29.9. 10:04

Joutsa

Mikä on yli 17 metriä pitkä ja 4,5 metriä korkea, etenee matalallakin jopa 1 300 kilometrin tuntivauhdilla ja kuuden päivän ajan sen voi tavata joutsalaisessa metsässä?

Tietenkin F/A-18 Hornet -monitoimi­hävittäjä.

Kaverina sillä on Hawk-suihku­harjoitus­koneita. Koneet ovat Joutsassa osana Puolustusvoimien Ilmasotakoulun Baana 22 -harjoitusta.

Harjoituksen tavoitteena on suorittaa lento­koulutus­ohjelman mukaisia laskeutumisia ja lentoonlähtöjä. Lisäksi Ilmavoimien tarkoituksena on kehittää ja ylläpitää valmiutta maantie­tukikohdissa.

”Tavoitteena on luoda maassa turvalliset ja tehokkaat puitteet”, sanoo Ilmasotakoulun johtaja eversti Vesa Mäntylä.

Ilmasotakoulun johtaja eversti Vesa Mäntylä on tyytyväinen Baana 22 -harjoituksiin. Puolustusvoimien korviin ei ole kantautunut meluvalituksia.

Nelostien varteen on kerääntynyt katsojia parinsadan metrin matkalle keskiviikkona päivällä.

Suuret koneet nousevat yksitellen ilmaan ja laskeutuvat korviahuumaavan huminan säestämänä. Kun suuri kone nousee, ilma tuntuu värisevän ja hetkeksi nelostien sivuun värjöttelemään kokoontuneet hiljenevät. Kännykkäkameroita pitelevät kädet seuraavat alhaalta ylös ja jälleen ylhäältä alas koneiden mukana.

Vaatii kärsivällisyyttä odottaa, että uusi kone saapuu kääntymään laskupaikalle. Syyskuun viileässä tihkusateessa villapaitaan kääriytyneet kiittävät itseään.

Sää on juuri sopiva, nyökyttelee Mäntylä.

”On hyvä asia, että lentäjät pääsevät harjoittelemaan eri olosuhteissa.”

Harjoitukseen osallistujia on noin 200. Kelpoisuuden maatukikohdista operoimiseen harjoituksessa saa noin 15 uutta hornet-lentäjää ja noin 40–50 kertaajaa. Kelpoisuuksien voimaan saaminen on tärkeä osa harjoitusta, Mäntylä kertoo.

F/A-18 Hornetin moottori jyllää samalla kun sitä tankataan.

Tankkausta varten laskeutunut lentäjä tervehtii nelostien varteen hävittäjiä seuraamaan kokoontuneita katsojia.

Uudet luvansaajat lentävät ensin ohjaajan kanssa päivällä ja yöllä useamman läpilaskun. Tämän jälkeen edessä on lento yksin yksipaikkaisella koneella. Esimerkiksi maanantaina ja tiistaina tukikohtaan tehtiin molempina päivinä noin 150 läpilaskua.

Lentojen lisäksi keskiviikkona koneilla harjoiteltiin muun muassa kuumatankkausta, joka tapahtui koneen moottoreita sammuttamatta.

Baana-harjoituksen järjestämisvastuu kiertää vuosittain Ilmavoimien joukko-osastojen kesken.

Tänä vuonna harjoitukseen kohdistuu kuitenkin tavallista enemmän kiinnostusta Venäjän Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan vuoksi. Mäntylän mukaan sota ei ole vaikuttanut harjoituksen järjestelyihin. Harjoituksen suunnittelu on aloitettu jo viime vuonna.

Merkittävyyttä nykyinen turvallisuus­poliittinen tilanne kyllä nostaa, Mäntylä myöntää.

”Sen selvästi huomaa, että suomalaiset ovat erittäin maanpuolustushenkistä kansaa.”

Tyytyväisiltä ovat vaikuttaneet myös hävittäjiä tiirailemassa olevat kuntalaiset, vaikka järjestelyistä on ollut osalle myös päänvaivaa. Harjoituksen vuoksi nelostie on suljettu varalaskupaikan kohdalta noin 4,5 kilometrin matkalta kuuden päivän ajan. Puolustusvoimien mukaan esimerkiksi melusta ei ole kuitenkaan tullut valituksia.

Lue lisää: Hävittäjät jylisevät nyt pikku­kunnan taivaalla, ja Heidi Paalaselle se tarkoitti lähtöä kotoa

Kertaamaan tullut reservin alikersantti Joakim Särkivuori on osa reserviläisistä koostuvaa suojausjoukkoa, joka huolehtii alueella kulunvalvonnasta.

Reservin alikersantti Joakim Särkivuori on vuoden 2015 kotiutumiserää. ”Onhan tämä erityinen harjoitus”, hän sanoo.

Kertaamista voisi tehdä tylsemmässäkin paikassa, hän myöntää.

”Osa kyselee sulkupisteillä, että mitä me oikein teemme tai milloin seuraava kone lentää. Osa on myös kysellyt, onko meillä kovat piipussa”, Särkivuori kertoo.

Mitä hän jälkimmäiseen vastaa?

”Sitä ei tarvitse kysyjille kommentoida.”

Meteli on melkoinen kun hävittäjä nousee ilmaan.

Oikaisu 29.9. kello 10.04: Toisin kuin uutisessa aiemmin virheellisesti kerrottiin, Baana 22 -harjoituksessa kelpoisuuden maatukikohdista operoimiseen saa noin 15 uutta hornet-lentäjää ei uutta varusmiestä. Lisäksi uutiseen on täsmennetty, että Hornet etenee jopa 1 300 kilometrin tuntivauhdilla matalallakin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat