Maksu­kyvyttömyyden partaalla keikkuva matka­toimisto peruu jo ensi vuoden matkoja

Detur ilmoitti syyskuussa keskeyttävänsä toimintansa ja aloittavansa uudelleen uuden pääoman turvin. Suomen kuluttajaviranomainen on selvittänyt Deturin asioita useaan otteeseen.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo seuraavansa matkanjärjestäjä Deturin tilannetta.

14.10. 12:06

Maksuvaikeuksiin ajautunut ruotsalainen matkatoimisto Detur on Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) saamien kuluttajailmoitusten mukaan perunut myös osan ensi vuodelle suunnitelluista matkoista.

Aiemmin yhtiö on kertonut peruvansa loppuvuoden 2022 matkansa. Detur ilmoitti syyskuussa keskeyttävänsä toimintansa ja aloittavansa sen uudelleen uudella pääomalla.

Yhtiön suomenkielisellä verkkosivulla julkaistun tiedotteen mukaan päätöksen taustalla ovat koronaviruspandemiasta seuranneet käynnistysvaikeudet sekä Ukrainan sodan aiheuttama inflaatio ja energian hinnan nousu.

”Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa matkustajille, joiden matkat eivät nyt toteudu, yhtiö kirjoittaa lisäten, että peruttujen matkojen korvauksessa noudatetaan matkaehtoja.”

KKV kertoo seuraavansa matkanjärjestäjän tilannetta ja tiedottavansa lisäohjeita, jos se todettaisiin maksukyvyttömäksi.

Deturin syyskuinen keskeytysilmoitus johti siihen, että KKV sai kymmeniä yhteydenottoja matkatoimiston suomalaisasiakkailta. Joissakin kohteissa hotellit olivat vaatineet majoituksesta maksuja suoraan, vaikka asiakas oli jo maksanut matkasta Deturille.

Perjantaina lähettämässään tiedotteessa KKV neuvoo, kuinka Deturin suomalaisasiakkaiden tulisi toimia epäselvässä tilanteessa. Jos matka lyhentyi tai siihen tuli muutoksia, voi asiakas vaatia matkatoimistolta hinnanalennusta. Mahdollisista ylimääräisistä kuluistakin voi vaatia vahingonkorvausta Deturilta.

Perutusta matkasta tulee asiakkaan vaatia Deturilta kirjallisesti hyvitystä, KKV ohjeistaa. Jos rahoja ei yhtiöltä ole palautettu, tulee hinnanpalautuspyyntö kohdistaa kolmen kuukauden kuluessa Ruotsin kuluttaja-asioita hoitavalle viranomaiselle Kammarkollegietille.

Kuluttajien ei KKV:n mukaan kannata perua itse Deturilta ostamiaan matkoja, jos yhtiö ei ole matkaa vielä perunut. Virasto neuvoo odottamaan lisäohjeita.

KKV muistuttaa, että mahdollisessa konkurssitilanteessa yhtiön maksamat vakuudet tuovat kuluttajille suojaa.

Kuluttaja-asiamies on viime vuosinaselvittänyt Deturin asioita useaan kertaan. Syyskuun ilmoituksen jälkeen KKV on pyytänyt Deturin Suomen-yhtiöltä selvitystä. Yhtiö ei ole sitä vielä toistaiseksi toimittanut.

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat