Neljän lapsen vanhempien lento kotiin peruttiin, ja korvaavaa olisi pitänyt odottaa päiviä

Finnairin matkustamopalvelun lakon takia perutut lennot ovat aiheuttaneet matkustajille harmia. Tieto korvaavista lennoista tuli monelle viime tingassa.

Finnair perui matkustamopalvelua koskevan lakon takia noin sata lentoa sunnuntaina ja maanantaina. Ilmoitustaululla oli peruutettuja lentoja Helsinki-Vantaan lentokentällä sunnuntaina 20. marraskuuta.

21.11. 20:21

Budapestissa konferenssimatkalla olleen Heidi Vaarikan puhelin kilahti sunnuntai-iltana hieman ennen puoli yhtätoista.

Viesti tuli Finnairilta. Siinä luki, että Vaarikan ja hänen puolisonsa seuraavan päivän paluulento Helsinkiin on peruttu – ja että korvaava lento on vasta neljän päivän päästä torstaina.

Finnair perui sunnuntaina ja maanantaina noin sata lentoa Finnairin matkustamo­palvelua koskevan lakon takia.

Lue lisää: Finnair peruu työntekijöiden ulosmarssin takia noin sata lentoa sunnuntailta ja maanantailta

Lue lisää: Finnairin matkustamo­palvelua koskeva lakko jatkuu maanantaina

Vaarikat olivat olleet Budapestissa viime torstaista asti. Paluulennon odottaminen seuraavaan torstaihin ei ollut heille vaihtoehto.

”Se ei millään sopinut meille. Meillä on kotona neljä pientä lasta, jotka odottavat, milloin äiti ja isä tulevat takaisin. Ja tiistaina on työpäivä.”

Vaarikat päättivät heti perua korvaavan lennon ja alkoivat etsiä itse uusia lentoja maanantaille. Sellaiset löytyivät lopulta välilaskulla Münchenin kautta.

”Matka meni aika paljon pidemmäksi ja kalliimmaksi. Lennoille tuli aiempaan nähden kolminkertainen hinta. Onneksi meillä oli rahaa ostaa liput”, Heidi Vaarika kertoo.

Vaarikat joutuivat maksamaan kahdesta sunnuntai-iltana ostamastaan lentolipusta yhteensä 1 500 euroa.

He ovat nyt hakeneet korvausta lisäkuluista sekä myöhästymisestä.

Vaarika toivoo, että tieto lennon muuttumisesta olisi tullut aiemmin. Vaarikat eivät tienneet lakosta, joten ilmoitus tuli heille yllätyksenä.

”Hyvä, ettei ollut lähdetty jo nukkumaan. Muuten olisi voinut käydä niin, että emme olisi saaneet ollenkaan lentoja maanantaille.”

Vaarikat ovat kotona Vihdissä maanantain ja tiistain välisenä yönä puolenyön jälkeen. Alun perin heidän koneensa piti olla Helsingissä maanantaina jo kolmelta iltapäivällä.

”Onneksi lapsenvahtina ollut äitini on eläkkeellä, joten hänen ei tarvinnut lähteä heti pois.”

”Pisti pienen paniikin päälle.”

Myös Emma OIivia Koivisto joutui viikonloppuna jännittämään lentonsa puolesta. Koivisto ja hänen miehensä olivat maanantaina lähdössä kolmeksi viikoksi Thaimaahan.

”Tieto lakosta tuli yllättäen. Se pisti pienen paniikin päälle.”

Koivisto huomasi sunnuntaina kolmen aikaan iltapäivällä Finnairin verkkosivuilta, että lento on peruttu.

Tietoa korvaavasta lennosta ei tullut.

”Soitin kolme kertaa Finnairin asiakaspalveluun, mutta sieltä ei tullut vastausta vaan sanottiin, että pitää odottaa.”

Koivisto ja hänen miehensä laittoivat maanantain vastaisena yönä herätyskellon soimaan kahden tunnin välein, jotta he pystyivät päivystämään, tuleeko korvaavista lennoista tietoa.

Tieto tuli lopulta aamuseitsemältä. Korvaava lento järjestyi jo maanantaille.

Lentokentällä maanantai-iltapäivällä Koiviston tunnelmat ovat hyvät. Uusi lento lähtee vain kolmisen tuntia alkuperäisiä lentoja myöhemmin, eikä viivästyksestä aiheudu suurempia ongelmia suunnitelmiin.

Koivisto kuitenkin ihmettelee, miten asiakaspalvelu pääsi ruuhkautumaan niin pahasti. Hän jonotti sinne sunnuntaina yhteensä puolitoista tuntia.

”Oli kurjaa jonottaa niin kauan, kun vastaus oli aina, että ’en tiedä’. Olisi hyvä, jos olisi henkilöstöä tällaisten tilanteiden varalta selvittelemässä tilanteita.”

Finnairin viestintäpäällikkö Kaisa Tikkasen mukaan kaikille lakon takia perutuille lennoille on pystytty nyt järjestämään korvaava lento. Lakon takia peruttiin noin sata lentoa.

”Toki kun tulee paljon peruutuksia kerralla, niin ottaa aikansa, että uudet korvaavat lennot löydetään.”

Kaikki lennot saatiin käsiteltyä maanantaina aamupäivällä, ja asiakkaat ovat Tikkasen mukaan saaneet tiedon korvaavasta lennosta.

Kaikille korvaavia lentoja ei järjestynyt samalle päivälle.

”Se vaihtelee saatavuuden mukaan, jos lentoja ei esimerkiksi ole joka päivä. Joissain tapauksissa joutuu odottelemaan useammankin päivän.”

”Järjestämme asiakkaalle majoituksen kohteessa, jos korvaavaa lentoa joutuu odottamaan yön yli.”

Jos korvaava lento ei käy asiakkaalle, varauksen voi perua ja perutusta lennosta voi hakea takaisinmaksua. Jokainen korvausvaatimus arvioidaan erikseen.

Finnair sai tiedon lakosta vasta lauantaina iltapäivällä, Tikkanen kertoo.

”Asiakaspalvelu ruuhkautui viikonloppuna hetkellisesti, mikä oli odotettavissa, kun näin nopealla aikataululla tulee muutos. Mutta nyt tilanne on normalisoitunut.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat