Tuhansilla koti­hoidon asiakkailla ei ole varaa palveluihin

Yli 60 prosenttia kotihoidon asiakkaista kertoi, ettei heillä toisinaan ole varaa hankkia palveluja.

Kyselyllä kerättiin kokemuksia muun muassa kotihoidosta.

23.11. 8:47

Kotihoidossa on tuhansia asiakkaita, jotka jäävät ilman palveluja, sillä heillä ei ole varaa niiden hankkimiseen. Asia Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) asiakastyytyväisyys­kyselystä.

Yli 60 prosenttia vastaajista kertoi olevansa joskus tässä tilanteessa.

THL toteutti kyselyn pilottitutkimuksena kotihoidossa ja ympäri­vuorokautisessa palveluasumisessa keväällä 2022. Kysely lähetettiin kaikkiin Manner-Suomen yli 2 899 vanhuspalvelu­yksikköön, joissa oli säännöllisiä ja pitkäaikaisia iäkkäitä asiakkaita. Kyselyyn vastasi yhteensä 42 000 asiakasta.

Enemmistö vastaajista kertoi olevansa tyytyväisiä saamaansa vanhuspalveluun ja olisi valmis suosittelemaan sitä muille.

He kertoivat pitävänsä hoitajia ystävällisinä, luottavansa heihin ja kokevansa olonsa turvalliseksi. Valtaosin he kokivat saavansa apua nopeasti, kun sitä tarvitsevat.

Tyytymättömyyttä taas aiheutti hoitajien ajan riittämättömyys, mutta yleisin ongelma on kuitenkin yksinäisyys. Viidesosa vastaajista kertoi kärsivänsä yksinäisyydestä usein tai koko ajan.

”Vanhuspalveluissa kannattaisi lisätä vapaaehtoistyön ja järjestöjen toimintaa yksinäisyyden lievittämiseksi”, sanoo THL:n johtava asiantuntija Sari Kehusmaa tiedotteessa.

Myös ruoan monipuolisuudessa ilmeni parannettavaa. Vastaajat kokivat myös, että ruoan laatu ei vastannut siitä veloitettua hintaa.

Koronavirus­pandemia vähensi vanhuspalvelujen virkistystoimintaa tai lopetti sen kokonaan, eikä tilanne ole toistaiseksi korjaantunut ennalleen. Kyselyyn vastaajat kertovat kokevansa, että virkistystoimintaa pitäisi olla enemmän ja sen pitäisi olla yksilöllisempää. Kyselyn perusteella vanhuspalvelujen asiakkaan arki näyttäytyy virikkeettömänä ja useat iäkkäät kaipaavat enemmän mahdollisuuksia ulkoiluun.

Vuodesta 2024 alkaen asiakastyytyväisyyskysely toteutetaan kahden vuoden välein. Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta liittyy vanhuspalvelulain uudistukseen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat