Ulosottoon päätyi viime vuonna 13 prosenttia vähemmän asiakas­maksuja kuin edellis­vuonna

Suurin osa ulosottoon menneistä asiakasmaksuista oli sosiaali- ja terveyspalveluista syntyneitä maksuja.

16.1. 8:26

Ulosottoon päätyi Suomessa viime vuonna 13 prosenttia vähemmän asiakasmaksuja kuin vuonna 2021. Tiedot käyvät ilmi Ulosottolaitoksen tilastoista, jotka Suomen sosiaali ja terveys -yhdistys Soste on hankkinut.

Suurin osa ulosottoon menneistä asiakasmaksuista on sosiaali- ja terveyspalveluista, kuten terveyskeskus- ja sairaalakäynneistä syntyneitä maksuja. Yhteensä ulosottoon meni viime vuonna noin 487 000 asiakasmaksua.

Asiakasmaksujen määrä ulosotossa on vähentynyt huippuvuodesta 2020. Tuolloin maksuja meni ulosottoon yli 660 000 kappaletta.

Silti vuodesta 2011 vuoteen 2022 ulosottoon päätyneiden asiakasmaksujen määrä on kaksinkertaistunut, Sosten tiedotteessa kerrotaan.

”Liki puoli miljoonaa ulosottoon päätyvää asiakasmaksua on yhä valtava määrä. Maksut ovat syntyneet ihmisille välttämättömien peruspalvelujen käyttämisestä”, edunvalvontapäällikkö Anne Perälahti Sostesta sanoo tiedotteessa.

”Olemme yhä kaukana viime vuosikymmenen alun tilanteesta, jolloin ulosottoon tuli vireille 240 000 maksua.”

Vaikka ulosottoon päätyneiden asiakasmaksujen kokonaismäärä väheni viime vuonna, joissain maksuluokissa tapahtui myös kasvua.

Ulosottoon päätyneiden terveyskeskus- ja kotipalvelumaksujen määrä nousi edellisvuodesta noin kolme prosenttia. Esimerkiksi terveyskeskusmaksuja meni ulosottoon viime vuonna reilut 90 000 kappaletta.

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat