M/S Estonian hylystä on tehty uusi 3d-malli, joka paljastaa yksityiskohtia matkustajalautan kärsimistä vaurioista.
Mallia esiteltiin maanantaina Viron, Ruotsin ja Suomen viranomaisten yhteisessä tiedotustilaisuudessa. 3d-mallia ja tutkijoiden havaintoja voi tarkastella artikkelin yläosasta löytyvältä videolta.
Fotogrammetrinen malli perustuu lähes 45 000 valokuvaan, Ruotsin onnettomuustutkintakeskuksen apulaispääjohtaja Jonas Bäckstrand kertoi tilaisuudessa.
Mallista näkee, että hylky makaa merenpohjassa hyvin huonokuntoisena. Uuden mallin perusteella ei kuitenkaan voi tehdä vielä aukottomia johtopäätöksiä, Bäckstrand muistutti.
3d-mallissa näkyy myös vuoden 2020 paljastusdokumentin tekijöiden löytämä halkeama, josta uusi tutkinta sai alkunsa. Lisäksi mallissa näkyy dokumentaristien löytämä toinen halkeama, jota ei kuitenkaan näytetty dokumentissa.
Voit tutkia Estonian hylkyä alla olevan pyöritettävän mallin avulla.
Tähänastisen tutkimuksen valossa mikään ei viittaa räjähdykseen keulan alueella tai siihen, että Estonia olisi törmännyt johonkin. Vuonna 1997 julkaistussa raportissa uppoamisen syyksi kirjattiin keulaportin irtoaminen.
Estonia ei kuitenkaan ollut merikelpoinen, eikä sitä ollut tarkastettu asianmukaisesti. Jos tämä olisi huomattu, onnettomuudelta olisi vältytty, Viron onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Rene Arikas sanoi.
HS:n grafiikoiden avulla voi tutustua keulavisiiriteoriaan ja Estonian vaiheisiin onnettomuudessa.
Paapuurin puolella laivan perässä 6. kerroksen kohdalla on vaurio, jonka kohdalta alus on vääntynyt noin puoleen väliin saakka.
Toistaiseksi mikään ei viittaa siihen, että Estonialla olisi tapahtunut räjähdys keulan alueella.