Sähköbussi syttyi tuleen keskiviikkona Lahdessa Liipolan tunnelin itäpäässä.
”Päijät-Hämeen alueella tämä oli tietojeni mukaan ensimmäinen palamaan syttynyt sähköbussi. Sähköautojen paloja alueellamme on ollut aiemmin jokunen”, kertoo päivystävä palomestari Juha Lahtinen Päijät-Hämeen pelastuslaitokselta.
Pelastuslaitos sai hälytyksen palosta hieman ennen aamukymmentä. Tulipalon syttyessä bussissa ei ollut matkustajia, sillä bussi oli koeajolla.
”Kuljettaja oli aloittanut alkusammutuksen, mutta pelastuslaitoksen saapuessa paikalle bussi paloi vielä liekillä”, Lahtinen kertoo.
Pelastuslaitos aloitti palon sammuttamisen vedellä. Kun akkupalo oli saatu hetkeksi sammumaan, pelastustyöntekijät siirsivät akut hetkeksi jäähtymään lumihankeen. Kertaalleen sammutettuinakin akut voivat syttyä uudelleen palamaan.
Tämän vuoksi akut siirrettiin vielä vedellä täytetylle siirtolavalle. Lava on tarpeeksi suuri jopa henkilöauton sähköpalon sammuttamiseen.
Bussissa oli yhteensä 40 akkupakettia. Palo sai mitä todennäköisemmin alkunsa viidestä ylikuumentuneesta akusta. Veteen upotettiin kuitenkin varmuuden vuoksi kaikki 40 akkua. Ne saavat olla hauteessa ainakin kaksi päivää, tarvittaessa jopa pidempään, Lahtinen sanoo.
Kun palovaaraa ei enää varmasti ole, akut voidaan nostaa vedestä ja niiden kunto tarkastaa. Osa akuista saattaa olla yhä toimiviakin, Lahtinen sanoo.
Kuljettaja ei loukkaantunut palossa.
Sääolosuhteet sattuivat sopivasti tukemaan sammutustyötä. Pelastuslaitos lapio lunta akkujen päälle niitä jäähdyttämään.