”SOS! Tilanne päällä!” aloitti tamperelainen vaatemerkki Uhana torstaina Facebook-päivityksensä.
Päivityksessä yritys kertoo, että viime vuosi on ollut heille, kuten monille muillekin yrittäjille, vaikea.
”Emme reilu vuosi sitten isoja tilauksia tehdessämme osanneet ennakoida poikkeuksellista maailman tilannetta ja sen vaikutuksia myyntiimme”, yrityksen omistajat Hanna Virkamäki ja Mira Vanttaja kirjoittavat.
Omistajat jatkavat päivityksessään, että jotta yrityksen tuotanto voisi jatkua normaaliin tapaan, heidän pitäisi nyt saada myytyä tuotteet, joita jäi myymättä viime vuonna enemmän kuin yleensä.
Tamperelainen Uhana tunnetaan värikkäistä kuoseistaan ja neuleistaan. Pääministeri Sanna Marin on käyttänyt merkin vaatteita usein julkisuudessa.
Marin on nähty usein julkisuudessa Uhanan mustassa neulemekossa. Yritys sai kansainvälistä nostetta, kun Marin esiintyi mekossa muotilehti Voguessa vuonna 2020.
Suomen Asiakastiedon rekisterin mukaan yrityksen liikevaihto laski vuonna 2022, mutta varsinaisissa vaikeuksissa yritys ei kuitenkaan ole. Viimeisimmän tilinpäätösraportin kausi päättyy kuitenkin jo 31.5.2022.
Onko sosiaalisen median päivityksessä kyseessä siis vain markkinointitemppu, jolla on tarkoitus vauhdittaa myyntiä?
”Ei, kyllä kyseessä on ihan oikeasti vakava tilanne, mutta halusimme kertoa siitä meille ominaiseen tyyliin, emme uhriutuen”, Hanna Virkamäki kertoo puhelimessa.
Virkamäen mukaan yrityksen vaikeuksien syynä on asiakkaiden muuttunut kulutuskäyttäytyminen. Varasto, josta nyt pitäisi päästä eroon, on tilattu jo ennen Ukrainan sodan ja energiakriisin alkua.
”Olimme silloin kovassa nosteessa ja meillä oli laajentumissuunnitelmia myös ulkomaille. Tilaukset on tehty sen mukaan”, Virkamäki kertoo.
Virkamäen mukaan ongelmiin on vaikuttanut myös se, että yritys joutui yllättäen luopumaan Helsingin-liiketilastaan syksyllä 2022, eikä uuden löytäminen edennyt toiveiden mukaan.
”Helsingin liikkeen menettäminen on näkynyt selkeästi myynnissämme.”
Virkamäki painottaa, että yritys ei ole ajautumassa konkurssiin, eikä ketään ole ainakaan toistaiseksi tarvinnut vielä irtisanoa. Yritys työllistää omistajiensa lisäksi kymmenen henkeä. Laajentumissuunnitelmiakaan ei ole vielä hylätty.
”Meillä on kyllä edelleen kova usko niin brändin tulevaisuuteen kuin asiakkaisiimme, mutta jotain korjausliikkeitä täytyy tehdä, jotta voimme jatkaa”, Virkamäki kertoo.