Brändi-ilmeet ja logot poistuvat tupakkatuotteiden, sähkösavukkeiden ja täyttösäiliöiden vähittäismyyntipakkauksista toukokuun alusta lähtien.
Muutos liittyy viime huhtikuussa tehtyyn tupakkalain tiukennukseen. Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) mukaan tiukennetun tupakkalain tavoitteena on vähentää tupakkatuotteiden houkuttelevuutta erityisesti nuorten silmissä.
Tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden vähittäismyyntipakkausten yhdenmukaistaminen, niin kutsuttu plain packaging -sääntely, tarkoittaa sitä, etteivät vähittäismyyntipakkaukset jatkossa saa ulkoasultaan erottua muiden vastaavien tuotteiden vähittäismyyntipakkauksista. Käytännössä siis kaikkien tupakka-askien pitää näyttää keskenään samanlaisilta.
Jo viime toukokuun alussa voimaan tuli kielto toimittaa markkinoille uusia tuotteita, joilla kuluttajat voivat muuttaa tupakan makua.
Erityisasiantuntija Reetta Honkanen STM:stä kertoo, että uusi sääntely on yksi monista toimenpiteistä, joilla kehitetään tupakka- ja nikotiinipolitiikkaa siten, että tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö Suomessa loppuisi vuoteen 2030 mennessä.
”Tarkoituksena on se, että pakkauksista poistuisivat kaikki mainonnalliset elementit, jotka voisivat houkuttaa kuluttajaa. Lisäksi tavoitteena on kiinnittää kuluttajien huomiota jatkossa nykyistä enemmän tupakkatuotteiden pakkauksissa oleviin terveysvaroituksiin sekä tuotteiden aiheuttamiin terveysriskeihin”, Honkanen kertoo.
Yhdenmukaiset pakkaukset tarkoittavat esimerkiksi sitä, että tuotteissa saa jatkossakin olla tuotemerkki, mutta sen tulee olla merkittynä tietyllä fontilla.
Yhdenmukaiset pakkaukset otettiin ensimmäisenä käyttöön Australiassa vuonna 2012. Sen jälkeen yhdenmukaisiin pakkauksiin on siirrytty Ranskassa, Britanniassa, Irlannissa, Norjassa ja Uudessa-Seelannissa.
Brändi-ilmeet ja logot poistuvat tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkauksista toukokuun alusta lähtien. Pakkausten ulkoasuun on tehty tämän havainnekuvan julkaisemisen jälkeen vielä joitain muutoksia.
Uudempi havainnekuva uusien tupakka-askien taittomallista.
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos THL teki vuonna 2018 ryhmähaastatteluna toteutetun tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten tupakoimattomien ja tupakoivien täysi-ikäisten henkilöiden suhtautumista yhdenmukaisiin tupakkapakkauksiin. Tutkimuksessa kysyttiin kuluttajilta myös pakkausten herättämiä mielikuvia tupakoinnin ehkäisystä ja lopettamisesta.
Haastateltavien yleisimmät mielikuvat yhdenmukaisista tupakka-askeista olivat rumuus, tylsyys ja yksinkertaisuus. Valtaosa haastatelluista oli sitä mieltä, että yhdenmukaisten tupakkapakkausten käyttöönotto Suomessa olisi myönteinen asia. Toisaalta haastatellut eivät uskoneet, että niiden käyttöönotto Suomessa vaikuttaisi suuresti tupakoimisen lopettamiseen väestötasolla, mutta heidän mukaansa se voisi mahdollisesti vähentää nuorten tupakoimisen aloittamista.
THL:n vuoden 2021 tupakkatilaston mukaan nuorten aikuisten tupakointi on vähentynyt.
Vuonna 2021 korkeakoulussa opiskelevista naisista kuusi prosenttia ja miehistä viisi prosenttia tupakoi päivittäin. Vuonna 2008 luku oli molemmilla 11 prosenttia.
Opiskelijoiden nuuskan käyttö on puolestaan on lisääntynyt nuorten aikuisten keskuudessa. Päivittäinen nuuskaaminen on yleistynyt etenkin 20–34-vuotiailla miehillä. Vuonna 2021 heistä 12 prosenttia käytti nuuskaa päivittäin, kun vuonna 2020 osuus oli yhdeksän prosenttia.
Oikaisu 23.3.2023 kello 14.42: Lisätty juttuun uusin havainnekuva uusista tupakka-askeista.