Veturinkuljettajia koskevassa työ­riidassa neuvottelu­tulos

Jos neuvottelutulos hyväksytään, junalakko päättyy.

Helsingin rautatieaseman laiturialue keskiviikkona.

| Päivitetty

Palvelualojen työnantajat Palta ja Rautatiealan Unioni RAU saavuttivat keskiviikkona illalla neuvottelutuloksen veturinkuljettajia koskevassa työriidassa, tiedottaa Palta.

Jos neuvottelutulos hyväksytään, veturinkuljettajien voimassa oleva ylityö- ja vuoronvaihtokielto ja lakko päättyvät.

Työehtosopimuksen voimaantulo edellyttää neuvottelutuloksen hyväksymistä molempien osapuolten hallinnoissa. Hallintojen päätöksistä tiedotetaan torstaina.

VR saattaa saada jonkin verran matkustajajunia liikkeelle jo huomenna, kerrottiin VR:n viestinnästä STT:lle tänään illalla sen jälkeen kun neuvottelutulos oli syntynyt.

Valtakunnansovittelijan toimisto tiedotti neuvottelutuloksesta Twitterissä.

”Ratkaisua käsitellään seuraavaksi liittojen hallinnoissa ja käsittelyn lopputuloksesta kerrotaan huomenna torstaina alkuiltapäivästä”, kirjoitti toimisto.

Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo toivovansa torstaina sen verran aikaista ratkaisua, että junat pääsisivät kulkemaan mahdollisimman normaalisti jo perjantaina.

”Tämä jää nyt hallintojen ratkaistavaksi”, hän sanoo.

Osapuolet ovat sopineet, ettei neuvottelutuloksen sisällöstä kerrota julkisuuteen ennen lopullista ratkaisua kuten tällaisissa tilanteissa on tapana.

Veturinkuljettajien lakko alkoi maanantaina, kun sunnuntaiset neuvottelutulokset eivät vielä tuottaneet tulosta.

HS:n tietojen mukaan osapuolet ovat etsineet ratkaisua myös maanantaina ja tiistaina virallisten neuvottelujen ulkopuolella.

Lue lisää: VR pyrkii palauttamaan junat liikenteeseen heti, kun sopu syntyy: tämä lakosta tiedetään

Lue lisää: Junalakko aiheuttanut jonoja bussi­pysäkeille, auto­liikenne rauhallista

Liitot pääsivät jo kertaalleen sopuun viime torstaina, mutta työntekijäpuolen hallinto kaatoi sovinnon.

Tämä on hyvin harvinaista. Jos liittojen johdon välillä saavutettu sovinto kaatuu vielä toisenkin kerran, on se jo erittäin harvinaista.

Tämä on kuitenkin mahdollista.

Kohtalaisen erikoista on ollut myös se, ettei lakko johdu palkoista.

Veturinkuljettajat eivät ole enää vaatineet muita aloja suurempia palkankorotuksia. Alan keskipalkka on VR:n mukaan noin 5 000 euroa.

HS:n tietojen mukaan sovun syntyminen on johtunut työehtosopimuksen yhtäjaksoista vapaa-aikaa koskevasta kirjauksesta.

Lue lisää: Junaliikenne pysähtynee maanantaina: suuren lakon syynä on pieni kirjaus

Nykyisen työehtosopimuksen mukaan ”viikkolevon yhteyteen järjestetyn yhdenjaksoisen vapaa-ajan tulee olla vähintään 56 tuntia”. Kuljettajat ovat vaatineet, että paremman palautumisen takaamiseksi yhtäjaksoista vapaata pitäisi kerran viikossa saada ainakin 64 tuntia.

Työnantajapuoli olisi ehkä saattanut suostua ehdotuksiin, jos lisätunnit olisi korvattu heikennyksillä muihin työehtoihin.

Tähän työehtosopimuksen kohtaan tällä viikolla on etsitty ratkaisua.

Työnantajapuoli todennäköisesti hyväksyy esityksen, koska se olisi ollut valmis hyväksymään myös edellisen ratkaisun.

Junien kulkeminen on nyt kiinni siitä, miten työntekijäpuolen edustajisto suhtautuu ratkaisuun.

Raun hallituksen ja pian tehtävästään eroava puheenjohtajan Tero Palomäen tekemä sopimus kaatui edellisen kerran edustajistossa äänin 38–33.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat