Yökerho Amarillon kevätkampanja kuumentaa tunteita Hämeenlinnassa.
Yksityiset ravintolayrittäjät vastustavat Osuuskauppa Hämeenmaan omistaman ravintolan alkoholin ”alennusmyyntiä”.
Paikalliset ravintolayrittäjät kirjoittivat tällä viikolla Hämeen Sanomiin mielipidekirjoituksen, jossa moitittiin hintojen polkemista kyseenalaiseksi kilpailukeinoksi. Mielipidekirjoituksen on allekirjoittanut 15 ravintolayrittäjää.
Amarillon kampanjassa hanatuotteita ja shotteja myydään neljällä eurolla, ja lasillisen kuohuviiniä saa kahdella eurolla. Lisäksi yökerhoon on ilmainen sisäänpääsy koko illan.
Yrittäjät katsovat, että Hämeenmaa käyttää markkina-asemaansa hyväksi ”kyseenalaisella tavalla”. Osuuskauppa Hämeenmaa on osa S-ryhmää.
”Nyt tehdään sellaista bisnestä, mistä Amarillo ei hyödy itsekään”, yrittäjät kirjoittavat 24. huhtikuuta julkaistussa mielipidekirjoituksessa.
Paikallisten ravintolayrittäjien äänitorveksi ryhtyneen Sami Torvisen mukaan Amarillon kampanjan tarkoituksena on riistää asiakkaat hiljattain nurkan taakse avatulta Hohto-yökerholta.
Torvisen mukaan Amarillon kampanja ei uhkaa suoraan hänen omaa liiketoimintaansa, koska hän omistaa karaokeravintolan ja lähiöbaarin. Torvinen kertoo masinoineensa mielipidekirjoituksen ”ihan periaatteesta”, koska häntä sieppaa ison toimijan yritys nitistää yksityinen yrittäjä.
”Tai en keksi mitään muutakaan motiivia myydä alkoholia noin halvalla. Noilla hinnoilla voittoa tulee hyvin vähän, jos ollenkaan. Jos lonkeroa myy tuopin neljällä eurolla, siitä jää myyjälle jopa tappiota”, Torvinen sanoo.
Torvinen sanoo ymmärtävänsä myyntiä edistävät kampanjat ja happyhourit osana normaalia liiketoimintaa, mutta häntä hiertää se, että Amarillossa hinnat ovat voimassa melkein koko illan ja kampanja kestää kuukausia.
Torvisen mukaan tilanteesta tekee erityisen herkän se, että yrittäjät ovat koronavirusepidemian jälkeen tiukilla, eikä kukaan kaipaa enää yhtään takaiskua lisää.
Osuuskauppa Hämeenmaan toimialajohtaja Minna Kainulaista hämmästyttää ja jopa vähän huvittaa kampanjasta syntynyt keskustelu. Siitä uutisoi jo aiemmin Hämeen Sanomat.
”Aivan normaalia liiketoimintaa. Myös muilla on kampanjahintoja. Me emme keskustele hinnoistamme julkisesti emmekä kilpailijoidemme kanssa”, Kainulainen toteaa.
Kainulainen kertoo, että kampanjan taustalla on ”muuttunut kilpailutilanne”. Kainulainen haluaa huomauttaa, etteivät kampanjahinnat ole voimassa koko illan, vaan ainoastaan kello 22–04.
”Pyrimme kampanjalla nimenomaan vauhdittamaan yökerhotoimintaa.”
Näillä näkymin kampanja jatkuu toukokuun loppuun. Onko se purrut juhlijoihin toivotulla tavalla?
”Tätäkään emme lähde julkisesti avaamaan, mutta tietenkin uusi viehättää aina ihmisiä, eikä Hämeenlinnan kokoisessa kaupungissa riitä kahteen yökerhoon väkeä ruuhkaksi asti”, Kainulainen sanoo.
Lauantaina Hämeen Sanomien päätoimittaja asettui kolumnissaan puolustamaan Osuuskauppa Hämeenmaata ja kysyi, toivovatko paikalliset ravintoloitsijat todella kartellia kaupunkiin.