Hawkit ovat turvallisia, vakuuttaa Ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatikenraali Timo Herranen.
Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskone syöksyi maahan maanantaina iltapäivällä Keuruulla.
Herranen ei kommentoi yksittäistä tapausta, mutta kommentoi yleisesti, että Hawkit ovat erittäin luotettavia ja helposti hallittavia koneita.
”Voin vakuuttaa, että kone on hyvä ja turvallinen.”
Herranen ei lähde spekuloimaan Keuruun maanantaisen onnettomuuden syitä. Sen hän kuitenkin sanoo, että tapahtuneesta suoritetaan normaali lentoturmatutkinta.
Lue lisää: Hawk-kone syöksyi maahan, kaksi pelastautui heittoistuimella – ”Omin jaloin kävelivät”
Hawk-koneet ovat tähän päivään mennessä olleet onnettomuuksissa yksitoista kertaa. Suurimmassa osassa onnettomuuksista lentäjät onnistuivat pelastautumaan heittoistuimen avulla, mutta viidessä tapauksessa syntyi myös kuolonuhreja.
Hawk-onnettomuuspaikkatutkintaa Perhossa marraskuussa 2013
Keuruun onnettomuus on viides 2000-luvulla tapahtunut Hawk-onnettomuus.
Aiempi on vuodelta 2013. Silloin Lentosotakoulun suihkuharjoituskoneet HW-369 ja HW-372 osuivat toisiinsa harjoituslennolla Perhossa. Käynnissä oli koulutusohjelman mukainen kaartotaisteluharjoitus. Toisen koneen ohjaaja kuoli onnettomuudessa. Toinen pelastautui heittoistuimen avulla.
Vuonna 2006 Kruunupyyssä mittarilähestymisiä harjoitelleen Lentosotakoulun HW-335-koneen moottori sammui koneen törmättyä haapanaparveen. Koneen ohjaaja pelastautui heittoistuimella.
Onnettomuustutkintalautakunnan puheenjohtaja majuri Mikko Hietanen Hawkin putoamispaikalla Kruunupyyssä syyskuussa 2006.
Vuonna 2004 Siikaisissa suunnistusharjoituslennolla ollut Ilmasotakoulun HW-325 syöksyi maahan matalalla huonossa säässä suoritetussa kaarrossa. Koneen ohjaaja kuoli.
Vuonna 2003 Sallassa harjoituslennolla parin siipikoneena lentänyt Lapin lennoston HW-305 törmäsi kaarron aikana puustoon ja vaurioitui. Koneen miehistö pelastautui heittoistuimilla.