Ilmasota­koulun johtaja: Näin tapahtumat etenivät ennen maahan­syöksyä

Hawk-kone syöksyi maahan Keuruulla maanantaina kesken taisteluharjoituksen. Ohjaajat havaitsivat koneessa epänormaalia tärinää ennen hätäkutsua.

Ilmasotakoulun johtaja Vesa Mäntylä puhui Tikkakoskella järjestetyssä tiedotustilaisuudessa maanantaina.

Hawk-kone syöksyi maanantaina maahan Keuruulla kesken ilmataisteluharjoituksen. Taisteluharjoituksessa oli osallisena kaksi suihkuharjoituskonetta.

Harjoituksen loppupuolella toinen kone irtaantui taistelusta, kertoi Ilmasotakoulun johtaja, eversti Vesa Mäntylä Tikkakoskella maanantai-iltana järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Ilmasotakoulu sijaitsee Tikkakoskella. Yleisradio esitti tiedostustilaisuuden suorana.

”Ohjaajat havaitsivat koneessa epänormaalia tärinää ja tämän jälkeen koneesta on lähtenyt mayday, mayday -hätätilanneilmoitus”, Mäntylä kertoi.

Mäntylän mukaan harjoituksessa mukana olleista koneista toinen, Ikaros 1, jäi seuraamaan tilannetta.

”Sieltä käsin on sitten havaittu kaksi varjoa ilmassa eli että koneesta on hypätty.”

Mäntylän käsityksen mukaan toinen kone välitti hätäviestin eteenpäin.

Harjoituksessa koneet lensivät noin 1,5–2 kilometrin korkeudessa. Mäntylän mukaan ohjaajat laukaisivat heittoistuimet kuitenkin vasta alle 500 metrin korkeudessa.

”Se on ihan normaali ja turvallinen korkeus”, Mäntylä luonnehti.

Mäntylän tämänhetkisen käsityksen mukaan päätös hypystä on syntynyt siksi, että kone ei ole säilyttänyt lentokorkeuttaan.

”Eli ei ole kyetty lentämään takaisin tukikohtaan.”

Koneessa havaitun tärinän syytä Mäntylän mukaan on tässä vaiheessa vielä turha spekuloida.

”Onnettomuuden syy selvitetään nyt erittäin tarkasti ja katsomme, onko jotain, mistä voimme ottaa opiksi”, Mäntylä sanoi.

Koneesta pelastautuivat noin 30-vuotias opettaja ja 25-vuotias oppilas.

Mäntylä kertoi, että opettajalla on takanaan 700 lentotuntia Hawkeilla ja oppilaallakin 100 tuntia. Lentäjät kävelivät omin jaloin ambulanssiin, mutta ovat nyt jatkotutkimuksissa.

Mäntylän mukaan pelastustoimet etenivät ripeästi. Hätäkeskus sai ilmoituksen kello 14.18, ja jo kello 14.29 pelastusyksiköt olivat jo noin 10 kilometrin päässä onnettomuuspaikasta.

Tarkka paikka sijaitsee Koppelokorvella noin 15 minuuttia Keuruulta etelään päin.

Myös siviilihenkilöitä oli todistanut koneen putoamista, ja myös heiltä oli tullut hätäkeskukseen ilmoitus.

Tilanteessa ei kuitenkaan ole ollut sivullisille vaaraa.

”Koneen putoamispaikka on ollut soinen ja metsäinen eli sillä tavalla turvallinen. Lähimpään asutukseen on ollut matkaa noin 500 metriä”, Mäntylä kertoi tiedotustilaisuudessa.

Paikalla oli runsaasti hälytysajoneuvoja.

Onnettomuutta varten on perustettu nyt tutkintaryhmä, jota johtaa insinöörieverstiluutnantti Juha Vantila.

Hawkeissa ei ole mustaa laatikkoa, mutta lisätietoa onnettomuuteen johtaneista syistä voi antaa koneen rungon seassa oleva tehtävätallennin.

Mäntylän mukaan kone ja sen kaikki osat on löydetty, mutta kone on erittäin huonossa kunnossa.

Noin tunti onnettomuuden jälkeen putoamispaikalle saapui rajavartioston helikopteri tarkkailemaan tilannetta.

Mäntylä kertoo, että Hawkit on nyt niin sanotusti nyt ”maadoitettu” eli koneet eivät lennä ennen kuin onnettomuuteen johtaneista syistä on saatu lisätietoa.

”Ainakaan tiistaina ne eivät lennä, eikä välttämättä vielä loppuviikollakaan.”

Suomessa on käytössä vielä 32 Hawkia. Maanantaina sattunut turma oli 11. konetyypille tapahtunut onnettomuus.

Mäntylän mukaan koneissa ei kuitenkaan ole esimerkiksi ikä tulossa vastaan, vaan niillä on tarkoitus lentää ainakin 2030-luvun loppuun asti.

”Sotilasilmailun luonteeseen kuuluu se, että riskejä on, vaikka niitä tietenkin yritetään välttää”, Mäntylä totesi.

Ilmavoimat tiedottaa onnettomuudesta lisää tiistaina.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat