ILMAVOIMIEN Hawk-suihkuharjoituskone syöksyi maahan Keuruulla maanantaina iltapäivällä 15. toukokuuta.
Lentäjät pelastautuivat heittoistuinhypyllä. Kone putosi soiselle ja metsäiselle paikalle, eikä putoaminen aiheuttanut vaaraa sivullisille.
Kone ja sen kaikki osat löydettiin jo heti maanantaina, mutta kone on erittäin huonossa kunnossa.
Onnettomuuden tutkinta jatkui tiistaina, ja maahansyöksyyn johtaneista syistä saatiin jo hieman uutta tietoa.
Koneen hylky lepää soisella alueella tiheässä havupuumetsässä.
Onnettomuus tapahtui kesken ilmataisteluharjoituksen, jossa oli osallisena kaksi suihkuharjoituskonetta.
Harjoituksen loppupuolella toinen kone irtaantui taistelusta. Koneen ohjaajat havaitsivat koneessa epänormaalia tärinää ja tekivät hätätilanneilmoituksen.
Harjoituksessa koneet lensivät noin 1,5–2 kilometrin korkeudessa. Ohjaajat laukaisivat heittoistuimet alle 500 metrin korkeudessa. He olivat tajuissaan, kun heidät löydettiin ja he kävelivät omin jaloin ambulanssiin.
Onnettomuuden tutkintaa johtaa insinöörieverstiluutnantti Juha Vantila.
Tiistaina onnettomuuden tutkintaa johtava insinöörieverstiluutnantti Juha Vantila kertoi STT:lle, että Hawk-harjoituskoneen moottori on sammunut jo ennen koneen osumista maahan.
”Sellaista tietoa tässä nyt on, että koneen moottori on ollut sammuneena jo törmäyksen aikaan. Moottori ei siis ole sammunut törmäyksestä johtuen”, Vantila sanoi.
Toistaiseksi moottorin sammumisen syy ei ole tiedossa. Moottorin tutkimukset voivat Vantilan mukaan kestää jopa viikkoja.
PUOLUSTUSvoimat esitteli koneen putoamispaikkaa medialle tiistaina iltapäivällä. Hylky lepää soisella alueella tiheässä havupuumetsässä. Koneen kappaleita on levinnyt laajalle alueelle.
Myös turmakoneen tehtävätallennin, joka on ikään kuin kevyempi versio mustasta laatikosta, on löydetty.
Tallennin mittaa ja tallentaa lennon aikana muun muassa koneen nopeutta, korkeutta sekä kiihtyvyyttä, mutta moottorin tutkimuksissa siitä ei Vantilan mukaan ole apua.
Puolustusvoimat esitteli turmapaikkaa medialle tiistaina. Kuvassa Ilmasotakoulun johtaja, eversti Vesa Mäntylä.
Koneen kappaleita on metsässä laajalla alueella.
Koneesta pelastautuivat noin 30-vuotias lennonopettaja ja 25-vuotias oppilas. Opettajalla oli takanaan 700 lentotuntia Hawkeilla ja oppilaallakin 100 tuntia.
Lentäjien voinnista ei saatu tiistaina uutta tietoa, mutta heitä oli kuitenkin päästy kuulemaan jo maanantain ja tiistain välisenä yönä.
Vantilan tietojen mukaan lentäjät olivat pääsemässä sairaalasta tiistaina.
Turmapaikalla hylyn äärellä haastateltu Ilmavoimien majuri Teemu Mahlamäki kertoi Ilta-Sanomissa lentäjien olleen huojentuneita siitä, että he olivat onnistuneet ohjaamaan koneen ennen heittoistuinten laukaisua sellaiseen paikkaan, ettei maahansyöksy aiheuttanut vaaraa väestölle.
Myös toisen harjoituksessa mukana olleen koneen ohjaajia on jo kuultu.
Tiistaina STT kertoi, että maanantaina maahan syöksyneestä Hawkista on tehty heittoistuinhyppy myös joulukuussa 1988.
Kone oli ollut laskeutumassa Pirkkalan lentokentälle Pirkanmaalla, kun koneen laskuteline oli pettänyt laskukiidossa. Koneessa olleet lentäjät laukaisivat heittoistuimet koneen liukuessa palavana maassa. Molemmat selvisivät lievin vammoin.
Myös insinöörieverstiluutnantti Juha Vantila vahvisti, että kyseessä on sama kone.
Suomessa on käytössä vielä 32 Hawkia. Maanantaina sattunut turma oli 11. konetyypille tapahtunut onnettomuus.
Tiistaina koneet pysyivät maassa. Ilmavoimista on ilmoitettu, etteivät koneet lennä ennen kuin onnettomuuteen johtaneista syistä on saatu lisätietoa.
Oikaisu 16.5. kello 17.09: Kuvatekstistä korjattu Teemu Mahlamäki Vesa Mäntyläksi.