Jo toisen turkulaissillan budjetti paisuu – Aurajoen ylittävän uuden jalankulku- ja pyöräilysillan kustannukset nousivat yli seitsemään miljoonaan euroon

Raunistulan jalankulku- ja pyöräilysillan kustannukset ovat nousseet jo yli kolminkertaisiksi alkuperäiseen arvioon verrattuna.

Turun Raunistulan rautatiesilta korvataan kahdella uudella. Kaupungin suunnitteleman uuden kevyen liikenteen sillan hinta-arvio on yli kolminkertaistunut suunnittelun edetessä.

7.3. 17:52

Turun uudet siltaprojektit eivät pysy millään budjetissa. Viime vuonna valmistunut Logomon kävelysilta, joka ylittää ratapiha-alueen rautatieaseman lähellä, maksoi viiden miljoonan euron sijaan yli 20 miljoonaa euroa.

Lue lisää: Siltafarssi turkulaisittain – Näin Logomon kävelysillan budjetti nelinkertaistui

Nyt toisen sillan, Aurajoen ylittävän Raunistulan jalankulku- ja pyöräilysillan kustannukset ovat nousseet kahdesta miljoonasta eurosta yli seitsemään miljoonaan euroon.

Viime vuoden loppupuolella sillan kustannuksiksi arvioitiin vielä 6,4 miljoonaa euroa. Maanantaina kaupunginhallitus saa eteensä esityksen hankesuunnitelmasta, jonka mukaan uusi silta maksaa 7,4 miljoonaa euroa.

Silta tulee tarpeeseen, sillä se yhdistää Raunistulan kaupunginosan ja Nummen kaupunginosan. Lähistöllä sijaitseva nykyinen rautatiesilta on tarkoitus purkaa, eikä jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä ole asiaa uudelle rautatiesillalle.

Uuden jalankulku- ja pyöräilysillan päivittäisiä käyttäjiä on jatkossa jopa 2 500. Suuri osa heistä on työmatkalaisia.

Miten siltabudjetti saatiin taas moninkertaistumaan?

Kaupunginvaltuusto hyväksyi sillan mahdollistaman asemakaavan viime vuoden tammikuussa. Ensimmäinen kustannusarvio sillalle valmistui kuitenkin jo kaksi vuotta aiemmin vuonna 2019. Silloin sillan pituudeksi arvioitiin sata metriä ja leveydeksi neljä ja puoli metriä. Kustannusarvio tehtiin ainoastaan kansineliöiden mukaan.

Viime vuoden aikana virkahenkilöt muun muassa havaitsivat, että siltaa pitää nostaa ja ja pidentää. Kun sillan pituudeksi saatiin 136 metriä, silta tarvitsi kolmannen välituen. Kun vielä sillan leveys laskettiin kuuden metrin mukaan, kustannusarvio oli 2,54 miljoonaa.

Turun keskusta-alue makaa kymmenien metrien paksuisen savipohjan päällä. Silti savi yllätti suunnittelijat. Marraskuussa kävi ilmi, että myös silta joudutaan rakentamaan ”geoteknisesti epävakaalle” alueelle.

”Tutkimuksissa selvisi, että Aurajoen rantapenger on pienessä mutta jatkuvassa liikkeessä kohti jokea. Jos perustukset paalutetaan penkereeseen, ne lähtevät liikkeeseen mukaan”, kertoo kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.

Tämä tarkoittaa, että perinteinen paalutus ei toimi. Sen sijaan rannan savipohjaan pitää upottaa erilliset ponttiseinät, jotka kiinnitetään peruskallioon ylä- ja alapäästään. Sillan suunnitellulla paikalla peruskallio on 20–45 metrin syvyydessä.

”Sen jälkeen sillan pitäisi olla varmalla pohjalla seuraavaksi sadaksi vuodeksi kuten on suunniteltu”, Suonpää sanoo.

Ponttiseinät ja maatuet maksavat lähes puolet koko sillan hinnasta.

Jos Turun päättäjät siunaavat uuden kustannusarvion, seuraavaksi etsitään toteuttaja rakentamiselle. Kumppanin pitäisi olla selvillä kevään aikana. Suonpää ei silti vielä lupaa, että nyt olisi tiedossa lopullinen hinta.

”Kustannusarviot ovat aina arvioita siihen asti, että saadaan urakoitsijalta tarjous. Mutta tulevissa vaiheissa toivottavasti löytyy mieluummin kustannussäästöjä kuin -nousuja.”

Jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, siltahankkeen kehitysvaihe saadaan valmiiksi tämän vuoden aikana ja itse rakennusurakka ensi vuoden loppuun mennessä.

Kaupungin onneksi Traficomilla on toiminnassa jalankulun ja pyöräilyn investointiohjelma, josta kuntien hankkeet voivat saada avustusta. Traficom myönsi tammikuun lopussa Raunistulan sillalle 3,2 miljoonaa euroa avustusta.

Avustuksen myötä siltasuunnitelmaan jouduttiin tekemään vielä lisäyksiä kuten portaita. Näin tämänhetkinen kustannusarvio on 7,4 miljoonaa euroa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat